Gå til innhold

Hva gjør dere småbarnsforeldre når dere føler dere nedenfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva dere gjør når dere føler dere nedenfor og har en dårlig dag? De dagene man som barnløs, bare vil synke ned i sofaen etter jobb og lukke seg helt. Jeg er ikke deprimert eller noe,  men antar at de fleste normale mennesker har en kjip dag innimellom eller perioder der de er ekstra stressa. 

Men jeg føler at med småbarn, jeg har en som er snart 11 måneder, så må man være på hele tiden, blid og fornøyd, for barnets skyld. 

Anonymkode: ff876...d94

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ungene har lagt seg kan du være «lei deg». Eller få mannen din til å ta ungen mens du tar deg en laaang disj

Anonymkode: 60267...435

• Liker 6
Skrevet

Venter til ungene har lagt seg, da drikker  jeg vin og spiser sjokolade. 

Anonymkode: 33b84...585

• Liker 12
Skrevet

Det er lov å ha en dårlig dag, men jeg prøver ikke vise barna det. Man trenger jo ikke sprudle og være supermamma, men jeg er tilstede for dem og ler hvis de gjør noe morsomt og slike ting. Så siger jeg heller ned i sofaen og lar alt annet ligge når de sover. Særlig små barn har jo ikke noe forutsetning for å forstå at nå har mamma dårlig dag, de bare merker endring i væremåte og kan føle det litt utrygt. Med seksåringen min kan jeg fint si at i dag er mamma litt sliten og lei og at vi tar det litt rolig i dag. 

Anonymkode: e6289...227

• Liker 4
Skrevet

I dag var en sånn dag, det ble mye bedre med en god frokost og jeg tok med treåringen ut i sola på gåtur 😊 Popcorn etterpå. 

Anonymkode: 0d9ff...107

Skrevet

Ofte prøver jeg å finne på noe som får dagen til å gå fortere, f.eks ut på tur i skogen. Som en bonus stiger ofte humøret mitt også og dagen blir litt bedre. 

Anonymkode: f2d2a...c6a

• Liker 3
Skrevet

Tar meg sammen til barna er i seng, eller hvis det er helt ille, setter de foten en skjerm til leggetid, og gråter en skvett i skjul. 

Anonymkode: 06732...7c8

• Liker 2
Skrevet

Later som ingenting, og så går jeg og legger meg når barnet er lagt.

Anonymkode: 6d15e...be5

• Liker 2
Skrevet

Vet du hva, det er egentlig veldig sunt for barn å se foreldrene lei seg eller vise andre følelser enn glad. Selvfølgelig finnes det grenser for hva man gjør fremfor et lite barn, som å gråte hysterisk, dytte i seg masse godteri og alkohol osv, men det å vise barnet at mamma/pappa også har følelser, er bra for følelsesregulering. Hvis barnet hele tiden får signaler at mamma/pappa alltid er glad, vil jo kanskje barnet føle at det er normalen? At det å vise at man er litt nedfor ikke egentlig er greit? Misforstå meg rett, jeg sier ikke at man skal vise barn alle aspekter hele tiden, men det å bare føle på nedstemthet foran barn er ikke skadelig for dem i den grad man skulle tro. Dessuten er visstnok baby 11 måneder, og da er det jo litt naturlig at barnet ikke helt forstår alle følelsesuttrykk ennå. 

Det man kan gjøre, er å ta et bad, drikke et glass rødvin etter barnet har lagt seg, se en serie eller film, prate med venner, nettshopping osv. 

Anonymkode: 2b88e...f6f

• Liker 7
Skrevet

Stort sett er jeg rolig og blid. Men av og til når jeg er sliten og lei meg, så kan jeg felle et par tårer foran barna. De er nå 2 år, 3 år og 6 år. Da sier jeg at i dag er mamma litt lei seg, for hun er sliten og det har vært mye på jobb for eksempel. Men sier det går fint og at man har lov å være lei seg av og til. Da kommer de og trøster meg og skal gi klem. Akkurat som jeg gjør med dem.

så når de er lagt kan jeg gråte litt mer og syndes synd på meg selv, spise det vi har av snop osv 😅😄

Anonymkode: d30af...cd2

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det lover jo godt for framtiden... 

Min mor begynte slik og ble blodalkis! 

Anonymkode: 8f958...158

• Liker 2
Skrevet

Da hangler jeg gjennom dagen etter beste evne og legger meg så fort ungene er i seng. Oppvasken og klesvasken får vente til dagen etter, det er viktigere at jeg får hentet meg inn igjen.

I 9 av 10 tilfeller ser livet langt lysere ut dagen etter :)

Anonymkode: 41ae6...363

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det lover jo godt for framtiden... 

Min mor begynte slik og ble blodalkis! 

Anonymkode: 8f958...158

Blodalkis er en ting. Tenk om man blir sjokkis da!!

Anonymkode: 634c4...47d

• Liker 5
Skrevet

Da ungene var veldig små spiste jeg godteri på kvelden og så på TV-serier. Men jeg følte meg ikke så bra og fikk ikke så mye overskudd av det.

etter hvert begynte jeg å trene! Jogge ute og trene på treningsstudio (som fortsatt er åpent her jeg bor). Og det gjorde en verden av forskjell for meg som aldri har likt å trene. Jeg trener nå to kvelder i uka og har aldri følt meg bedre. Jeg vil anbefale det, for det er utrolig godt å komme i gang og jeg får mestringsfølelse som hjelper meg til å holde humøret oppe.

Anonymkode: 82e30...c89

Skrevet

Er litt lei meg. Det er lov. Og det er lov å forklare at mamma er litt seg pga dagen var tung. De har også tunge dager i barnehagen. Greit å lære at det er helt normalt å være lei seg innimellom 

Anonymkode: 20c68...2c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg lurer på hva dere gjør når dere føler dere nedenfor og har en dårlig dag? De dagene man som barnløs, bare vil synke ned i sofaen etter jobb og lukke seg helt. Jeg er ikke deprimert eller noe,  men antar at de fleste normale mennesker har en kjip dag innimellom eller perioder der de er ekstra stressa. 

Men jeg føler at med småbarn, jeg har en som er snart 11 måneder, så må man være på hele tiden, blid og fornøyd, for barnets skyld. 

Føler dere nedenfor?Nedfor mener du vel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Håper du tuller. At du har fått en del likes, sier jo sitt.

Skrevet

Jeg slet med fødselsdepresjon, og var jo da temmelig nedfor. Jeg fant mye trøst i hva psykologen sa, og hva jeg lærte på COS-kurs: ungene har godt av å se at Mamma og Pappa også har følelser. 

Man skal ikke late som om man aldri er lei seg, aldri er irritabel eller sur eller sint eller frustrert eller trist eller redd. Ungene har godt av å se at dette er naturlige følelser, og at de ikke er farlige. 

Når jeg har en "negativ" følelse, snakker jeg gjerne om det til ungene. Jeg kan si at "uff, i dag er jeg litt trist og lei meg. Kanskje det blir bedre om jeg tenker på den gøye boken jeg skal kose meg med senere i dag", e.l. Da ufarliggjør jeg følelsen, og viser at jepp, alle kan bli triste, men det er ikke farlig, og jeg viser at man selv kan prøve å finne ting som gjør at man får det bedre. 

Det verste er når jeg er kjempeirritabel og frustrert.. 

Det er vist at det å sette ord på følelsen, kan gjøre den mindre intens, så det gjør jeg. Sier "uff, nå følre jeg meg kjempefrustrert. Vet du hva jeg synes hjelper? Å puste sånn her: <demonstrerer pusteteknikk". 

Anonymkode: 28a05...1ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når barna er lagt så kan jeg synke ned i sofaen med noe godt å spise og en god serie. Ja, på dagtid må jeg alltid fungere best mulig og holde humøret oppe for hele familien. 

Anonymkode: 0eecb...d46

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg har fått lite søvn og er sliten, så kan jeg ha en dårlig dag. Da hjelper det med en tur i naturen! Og så legger jeg meg tidlig den dagen. Kanskje ringer jeg noen jeg vet gir meg glede. Og å sette seg i sofaen med en feelgood film eller serie er også bra! Ungene i seg selv gir meg humør og energi! Man må ikke stresse! Av og til er det lov å ta grandiosa til middag og kose seg resten av dagen. Evt sette på en klesvask for ekstra god samvittighet.

Om du mistenker depresjon eller et usunt forhold, så bør du ta det på alvor!

Anonymkode: 32ec2...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...