Gå til innhold

Kontroll hos jordmor/lege - arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 🙂

kan arbeidsgiver kreve at jeg bruker avspaseringen min på kjøring til/fra lege/jordmortime ifm kontroller i svangerskapet? Har arbeidstid 745-1545 og første time er enten 9 eller siste kl 14. arbeidsgiver mener jeg skal bruke 1t avspasering på kjøring til/fra og eventuelt om jeg har første eller siste time så avspasering på tiden utenom kontroll. Dvs avspasering for kjøring 13.30-14, betalt kontroll 14-15 og så avspasering fra 15-1545 pga jeg ikke kan komme tilbake på jobb for 15 minutter. 

trodde alt rundt kontrollene var med i velferdsordningen eller er det jeg som er «grådig»🙈?

Anonymkode: 1697c...b30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sært. Behandler han alle permisjoner på samme måte? Jeg ville hørt med fagforening. 

Anonymkode: 516b6...41c

Skrevet

Du kan jo ikke noe for at svangerskapoppfølgingen din skjer et stykke unna arbeidsplassen din. Om arbeidsgiver ikke gir deg mulighet å komme deg til kontroller uten å ta avspasering så får de ansette en jordmor på huset da 🙈

Det er uansett detaljer arbeidsgiver ikke burde trenge å legge seg oppi. Og det er helt normalt at det skjer forsinkelser på lege/jordmortime, eller at man plutselig må henvises til sykehus osv, så å estimere et tidspunkt man må være ferdig til blir også for dumt. 

På mine arbeidsplasser har jeg ikke gitt opplysninger som nøyaktig tidspunkt eller hvor kontrollen er, jeg har bare sagt noe ala at jeg har en kontroll i dag som desverre kun er mulig å ha i arbeidstiden, så jeg må gå kl 13 for å rekke den og jeg tviler på at jeg rekker å være tilbake før arbeidsdagen er over.

Anonymkode: ca680...b2b

• Liker 1
Skrevet

Jeg også pleier å gi beskjed om at jeg skal på kontroll, men ikke detaljer og lovnader om når man kommer tilbake. 

Det Sjefen din driver med er detalj-styring og det begynner å bli fryktelig «ut»/passé i de fleste organisasjoner. Nettopp fordi forskning viser at det ikke funker på hverken trivsel og produktivitet. 

Det vitner også om mistillit - og det er heller ikke en grei lederform og ikke minst vitner deg om en fryktelig dårlig gravid-problematikk.

Anonymkode: ddcc7...693

• Liker 1
Skrevet

«Gravid-politikk» skulle d stå🙈

Anonymkode: ddcc7...693

Skrevet

Takk for svar. Skal høre med fagforening. Er det også sånn at man får så mange oppfølginger man trenger? Jordmor sa at så lenge jeg trenger oppfølging så skal det inngå i velferden, siden det handler om barnet. Jeg trenger ekstra oppfølging og kontroller pga diverse men sjefen har hengt seg opp i de «vanlige» kontrollene i uke 12, 19, 24 osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Skal høre med fagforening. Er det også sånn at man får så mange oppfølginger man trenger? Jordmor sa at så lenge jeg trenger oppfølging så skal det inngå i velferden, siden det handler om barnet. Jeg trenger ekstra oppfølging og kontroller pga diverse men sjefen har hengt seg opp i de «vanlige» kontrollene i uke 12, 19, 24 osv

Du har rett på så mange kontroller du trenger, og du har rett på fri med lønn til alle sammen. Ikke bare de i "standardforløpet". Så sjefen din tar altså feil her. Skal du på kontroll, har du rett på fri med lønn, uansett om dette er en av "standardkontrollene" eller ekstra oppfølging. 

Jeg ville hørt med fagforeningen. Loven sier ingenting om rett på lønn også til tiden det tar å reise til/fra kontrollen, men jeg må si det høres ufattelig smålig ut av sjefen å henge seg opp i det.. 

Anonymkode: 5ec85...16c

Skrevet

Arbeidsmiljøloven § 12-1 gir gravide arbeidstakere rett til fri med lønn i forbindelse med svangerskapsundersøkelser dersom slike undersøkelser må finne sted i arbeidstiden.

Det står da vitterlig i forbindelse med, ikke poengtert for den timen kontrollen tar. 

Anonymkode: 5c32d...b5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven § 12-1 gir gravide arbeidstakere rett til fri med lønn i forbindelse med svangerskapsundersøkelser dersom slike undersøkelser må finne sted i arbeidstiden.

Det står da vitterlig i forbindelse med, ikke poengtert for den timen kontrollen tar. 

Anonymkode: 5c32d...b5f

Og nettopp det er uheldig: for det kan tolkes. Det står ikke at man har krav på lønn til den tiden det tar å reise til kontrollen. 

Anonymkode: 5ec85...16c

Skrevet

Det er ingen begrensninger i antall kontroller man får fri med lønn. Dette er en avgjørelse helsepersonell tar og ikke arbeidsgiver. Her er det bare å henvise til lovverket. Om det er en times ventetid/forsinkelse på kontoret skal du heller ikke belastes for. For en smålig leder... At det er reisevei inkluderes i kontrollene og skal ikke trekkes fra avspasering. 

Anonymkode: 84cd9...983

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...