Gå til innhold

Hvordan bli satanist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sansen for The Satanic Temple. De er en ateistisk organisasjon som bekjemper den kristenfundamentalistiske politikken i USA med ved å bruke deres egne regler, primært religionsfrihet. Typ, hvis det står en statue med de ti bud foran en rettsbygning, som de mener på generelt grunnlag burde være en religionsnøytral bygning, krever de å få sette opp en statue av Satan i religionsfriheten a navn. Formålet er jo å fjerne statuen med de ti bud, selv om de fleste medlemmene sikkert hadde syns det var vel så artig om de faktisk fikk satt opp en statue av Satan. 

Endret av netpuppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

netpuppy skrev (Akkurat nå):

Jeg har sansen for The Temple of Satan. De er en ateistisk organisasjon som bekjemper den kristenfundamentalistiske politikken i USA med ved å bruke deres egne regler, primært religionsfrihet. Typ, hvis det står en statue med de ti bud foran en rettsbygning, som de mener på generelt grunnlag burde være en religionsnøytral bygning, krever de å få sette opp en statue av Satan i religionsfriheten a navn. Formålet er jo å fjerne statuen med de ti bud, selv om de fleste medlemmene sikkert hadde syns det var vel så artig om de faktisk fikk satt opp en statue av Satan. 

Hvorfor holder det ikke å være ateist? Noe så dumt.

Anonymkode: fb4dd...7d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor holder det ikke å være ateist? Noe så dumt.

Jeg forklarte jo det? Det er en politisk gruppe som jobber mot kristenfundamentalisme og for separasjon av religion og stat i USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

netpuppy skrev (1 minutt siden):

Jeg forklarte jo det? Det er en politisk gruppe som jobber mot kristenfundamentalisme og for separasjon av religion og stat i USA. 

Og bor du ikke her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

netpuppy skrev (3 minutter siden):

Det kan man gjøre uten å være satanist. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lawyam said:

Og bor du ikke her?

I Norge? Jo. Jeg er ikke medlem, jeg har bare sansen for de og liker prosjektet deres. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kan man gjøre uten å være satanist. 

Nja, ikke like effektivt tror jeg. Ved å registrere seg som en religion får de visse rettigheter på lik linje med andre religioner samtidig som at satanisme har en del negative konnotasjoner ved seg. Dersom de krever at en satanistisk statue blir oppført på offentlig grunn hvor det står en annen religiøs statue har de loven på sin side fordi det ikke religioner ikke skal forskjellsbehandles. Men ingen setter jo opp en satanistisk statue på offentlig grunn, så derfor fjerner de den opprinnelige statuen i stedet for og sier at ingen religiøse statuer skal stå der. Det er det som er målet til TST i disse aksjonene og det er klart de ikke hadde vært så virkningsfulle om de ikke hadde erklært seg som en satanistisk religion. 

Forstår egentlig ikke at dette var så vanskelig å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være satanist for folk flest, handler om å tilhøres "et eller annet". For de fleste satanister er deres egen bursdag den viktigste dagen i året. Man trenger ikke å drepe geiter og drikke blodet deres for å kalle seg satanist. De fleste satanister er ateister. Ikke skumle, ikke farlige, ikke voldelige. The Holy Satanic Bible er en bok du kan kjøpe. Ikke et must for en satanist. Hail Santan 🤘🏻

Anonymkode: d436a...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

netpuppy skrev (1 minutt siden):

I Norge? Jo. Jeg er ikke medlem, jeg har bare sansen for de og liker prosjektet deres. 

Nja, ikke like effektivt tror jeg. Ved å registrere seg som en religion får de visse rettigheter på lik linje med andre religioner samtidig som at satanisme har en del negative konnotasjoner ved seg. Dersom de krever at en satanistisk statue blir oppført på offentlig grunn hvor det står en annen religiøs statue har de loven på sin side fordi det ikke religioner ikke skal forskjellsbehandles. Men ingen setter jo opp en satanistisk statue på offentlig grunn, så derfor fjerner de den opprinnelige statuen i stedet for og sier at ingen religiøse statuer skal stå der. Det er det som er målet til TST i disse aksjonene og det er klart de ikke hadde vært så virkningsfulle om de ikke hadde erklært seg som en satanistisk religion. 

Forstår egentlig ikke at dette var så vanskelig å forstå...

Jeg mener det finnes mer effektive måter å jobbe mot religiøs fundamentalisme på enn barnslig provokasjon, og det å få seg selv til å fremstå som komplett latterlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg mener det finnes mer effektive måter å jobbe mot religiøs fundamentalisme på enn barnslig provokasjon, og det å få seg selv til å fremstå som komplett latterlig.

Hvilke da? Og vi snakker om kristenfundamentalisme i amerikansk politikk her, altså ikke pinsevennene på Risør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er ute etter en form for teistisk satanisme, med div ritualer og det hele? 🤣😂😅 

Det er jo omtrent det motsatte av den filosofiske varianten av satanisme, som er mer en form for ikkereligiøsitet og troen på at folk kan tenke selv, uten å være så opphengt i ritualer og å følge flokken osv... 

Hvorfor føler du at du trenger et religiøst trossamfunn for å fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt / hvorfor er du så avhengig av å ha flere andre som gjør det samme som deg selv/ følger de samme dogmene? 

Her er en søt liten sang, som denne tråden minnet meg på

Anonymkode: a2aa9...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

er ikke satanist og ateist det samme? hmm..........

Anonymkode: ef6ff...477

Ikke i teorien. En ateist tror ikke på noen gud eller noe overnaturlig. En satanist tilber på satan. 
Satanisme er egentlig det motsatte av kristendommen. Det er noe som heter tiest og de tror på gud, men ikke selve religionen kristendom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du er ute etter en form for teistisk satanisme, med div ritualer og det hele? 🤣😂😅 

Det er jo omtrent det motsatte av den filosofiske varianten av satanisme, som er mer en form for ikkereligiøsitet og troen på at folk kan tenke selv, uten å være så opphengt i ritualer og å følge flokken osv... 

Hvorfor føler du at du trenger et religiøst trossamfunn for å fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt / hvorfor er du så avhengig av å ha flere andre som gjør det samme som deg selv/ følger de samme dogmene? 

Her er en søt liten sang, som denne tråden minnet meg på

Himmel og hav, YouTube altså... 18-årsgrense for denne?!!! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke i teorien. En ateist tror ikke på noen gud eller noe overnaturlig. En satanist tilber på satan. 
Satanisme er egentlig det motsatte av kristendommen. Det er noe som heter tiest og de tror på gud, men ikke selve religionen kristendom. 

Og Satan er ond. Hva er så bra med all den dritten, synes du skaperen alt det elendige her i verden er noe å tilbe?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (9 timer siden):

Og Satan er ond. Hva er så bra med all den dritten, synes du skaperen alt det elendige her i verden er noe å tilbe?

Du er født ut av fitta til Satan og Lucifer er din far. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke helt riktig. 

Du har hovedsaklig to typer satanisme:

Teistisk satanisme - djeveldyrking hvor satanistene tilber Satan som en fysisk skapning og/eller kraft.

Filosofisk satanisme - (LaVeyensk satanisme), tilber ikke "satan", men er basert motkultur, okkultisme, vestlig individualisme og religionskritikk. De fokuserer på en individuell livskraft og livet "her og nå", uten å trenge veiledning fra ytre og høyere grunnregler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
von Dünkel skrev (9 minutter siden):

Det er ikke helt riktig. 

Du har hovedsaklig to typer satanisme:

Teistisk satanisme - djeveldyrking hvor satanistene tilber Satan som en fysisk skapning og/eller kraft.

Filosofisk satanisme - (LaVeyensk satanisme), tilber ikke "satan", men er basert motkultur, okkultisme, vestlig individualisme og religionskritikk. De fokuserer på en individuell livskraft og livet "her og nå", uten å trenge veiledning fra ytre og høyere grunnregler.

Den der siste versjonen er ikke mye til satanisme 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er født ut av fitta til Satan og Lucifer er din far. 😂

Den der burde du kunne spart deg for! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for La Vey satanisme og church of satan. Bestill den sataniske bibelen fra La Vey. Der får du noen enkle leveregler. The Satanic Witch kan du og kjøpe. 

Satanisme går i hovedsak ut på å dyrke deg selv som din egen gud. 

Hail Satan! 

Anonymkode: 3eda7...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den der siste versjonen er ikke mye til satanisme 😂

Den siste versjonen er den klassiske satanismen. Problemet er heller at folk ikke aner hva det går ut på og tror vi er i ledetog med den kristine satan.

Anonymkode: 3eda7...942

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...