Gjest Shawtyella Skrevet 28. januar 2021 #1 Del Skrevet 28. januar 2021 Har bare hørt negativt om disse, men hører så mye positivt her inne? Min mor hadde en aggressiv flat når eldste broren min ble født. Han ble aggressiv etter babyen var født, om det var sjalusi eller overbeskyttelse vet de ikke. Men den angrep til slutt eksmannen til mamma i nakken, da valgte de å ta den etter lang tid med problemer og glefsing. De tok rett og slett ikke sjansen, var ikke så lett med omplassering til dyrekennel for 40 år siden heller. Naboen hadde også 2 flat når jeg var ung, den ene fikk svulst på hjernen og angrep eieren etter nakken, den andre fulgte etter og gjorde det samme. Flokkmentalitet I guess. Har bare vært borti flat som angriper etter nakken på folk, skjønner ikke dette? De er jo så aldeles nydelige de hundene. Mulig det er mangel på stimuli som gjør dette, men noen som har erfaringer? Både negativt og positivt. Jeg har vurdert flat lenge, men er nå usikker og vil høre både godt og vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Del Skrevet 28. januar 2021 Veldig mange som har denne rasen som ikke vet hva de krever. Dette er en ekstremt aktiv rase og trenger masse mosjon og mentalt stimuli for å være lykkelig. Og en hund som ikke er lykkelig kan gjøre dumme ting. Anonymkode: 7e187...14f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Del Skrevet 28. januar 2021 Vi har hatt flere, ingen slik du beskriver. Utrolige lugne og rolige, aldri bitt eller glefset. Den ene ble angrepet en gang, da stod den bare stille og pep.. Anonymkode: 34097...c40 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Del Skrevet 28. januar 2021 Vi har hatt flatcoated retriever da jeg var barn. De var ikke aggressive, men veldig mye energi og glad i folk. Kjempefine hunder. Anonymkode: a4f29...489 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Del Skrevet 28. januar 2021 Hadde flat i oppveksten. Den var på ingen måte aggressiv, men veldig stri og vilter. De krever nok en bestemt leder, men er i utgangspunktet ikke en aggressiv rase. Anonymkode: 20538...701 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Del Skrevet 28. januar 2021 Vi har hatt flere i familien, og helt fantastiske hunder, og snille som dagen er lang. Men de har fått mye trim, mental trening og kjærlighet. På skolen til sønnen min har de skolehund, og det er en flat, og de hadde jo ikke hatt det som skolehund, hvis de var agressive. Anonymkode: 97f33...458 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shawtyella Skrevet 28. januar 2021 #7 Del Skrevet 28. januar 2021 Så godt å høre positive erfaringer! Jeg forstår virkelig ikke hvorfor enkelte raser står som "middels aktivitet", mens andre står som "høy" på nkk? Flat står som høy, noe jeg kan forstå, den er vel på nivå som jaktgolden. Selvom jeg nå personlig mener at en vanlig golden krever en del den å, av erfaring fra min første. Hu var helt ekstrem og trengte timevis med tur om dagen!🤣 Jeg har vært innom både flat, hovawart og kooiker, av dem så krever vel kooikeren minst. Men hovawarten står som "middels", mens alle som har den mener den krever mye. Umulig å vite eksakt😅Skal ta noen samtaler med oppdrettere av alle tre, for å få bedre oversikt! Men det er godt å høre gode ting om flat’en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Del Skrevet 28. januar 2021 Flatten er i utgangspunktet ikke en aggressiv rase. Jeg har hatt tre, og de har aldri vært sinte mot meg, andre folk eller andre hunder. Men de blir fort stresset hvis de ikke får brukt energien sin riktig. Det kreves tydelig ledelse og både fysisk og mental trening. Har aldri hørt om at de biter over nakken heller, så dette må vel være tilfeldigheter. Men de bruker munnen mye, og holder gjerne munnen over armen eller hånden, uten å bite til. Det har alle mine gjort. I tillegg til å være glad i å tygge på ting og sutte/suge på tepper og bamser. Anonymkode: 65fda...a2f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lidar123 Skrevet 30. januar 2021 #9 Del Skrevet 30. januar 2021 Shawtyella skrev (På 28.1.2021 den 14.08): Så godt å høre positive erfaringer! Jeg forstår virkelig ikke hvorfor enkelte raser står som "middels aktivitet", mens andre står som "høy" på nkk? Flat står som høy, noe jeg kan forstå, den er vel på nivå som jaktgolden. Selvom jeg nå personlig mener at en vanlig golden krever en del den å, av erfaring fra min første. Hu var helt ekstrem og trengte timevis med tur om dagen!🤣 Jeg har vært innom både flat, hovawart og kooiker, av dem så krever vel kooikeren minst. Men hovawarten står som "middels", mens alle som har den mener den krever mye. Umulig å vite eksakt😅Skal ta noen samtaler med oppdrettere av alle tre, for å få bedre oversikt! Men det er godt å høre gode ting om flat’en Jeg er aktiv i retrievermiljøet og kjenner i alle fall de tre vanligste veldig godt (flat, golden og labrador) og har (jakt)golden selv. Jeg har aldri opplevd en mannevond flat. Noen av dem kan ha litt mer skarphet i seg mot andre hunder, men de skal ikke ha det når det kommer til folk. Ikke en gang en understimulert flat skal i utgangspunktet bli mannevond. Men ja, de krever en del stimulering, men med fornuftig bruk (trene hodet) av hunden trenger ikke tidsforbuket være så mye lengre enn andre hunder. Det som KAN få en retriever til å utvikle seg galt er hard håndtering. Det er MYKE hunder som krever myke metoder. Det betyr ikke at man ikke har grenser, men at disse læres inn og ikke bankes inn... for å sette det på spissen. Det gjelder uansett hund mener nå jeg, men noen raser er vesentlig tøffere enn andre og vil ikke ta like stor skade av slikt misbruk. Ellers er jeg helt enig i at «vanlig» golden ofte blir undervurdert med tanke på hvor mye stimuli de trenger. Det er aktive, glade hunder som fortjener å bli brukt - ikke bare late sofa/familiehunder som luftes rundt kvartalet 3 ganger i døgnet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktoberknøttet Skrevet 30. januar 2021 #10 Del Skrevet 30. januar 2021 Jeg har vokst opp med fire flat'er og kjenner ikke igjen det der i det hele tatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå