Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan begynte dere å introdusere fast føde til baby? 

Hva ga der, hvor mye og ofte? :) Hvor lenge skal man gi en matvare før man introduserer en ny? Kan man feks gi to ulike smaksprøver på en dag? :)

Baby er litt over 4 mnd, og jeg tenker å begynne å gi litt siden hun får 2 måltider med mme daglig. Men aner ikke hvordan starte🙈

Anonymkode: a2476...c9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ga gulerotpure, grøt ol i starten. Ga en prøvesmak av gangen, en gang om dagen i starten.  Begynte ved 4 mnd. Det er bare å prøve å gi og se hvordan det går 🤷

Anonymkode: f5ec8...d0c

Skrevet

Jeg gir hirsegrøt og grønnsaksmos (potet, brokkoli, blomkål etc). Jeg pleier introdusere kun en ny ting pr dag, men det er bare min måte og ingen regel. Øker mengden gradvis. Så langt er hun altetende:)

Skrevet

Takk for svar. :)

Leste et sted at om man feks skulle begynne med grøt så skulle man gi litt hver dag og øke mengden etterhvert. Da det ble et fult måltid kunne man prøve med neste ting. Men da går det jo årevis før baby får smakt på alt😅.

Kan man feks:

Man: en-to ts grøt (for 4 mnd alder).

Tirsdag: en ts gulrotmos m/morsmelk

Onsdag: to ts grøt

Torsdag: en ts av noe frukt

Fredag: to-tre ts grøt 

Feks? Eller må man gi samme matvare hver dag😅?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar. :)

Leste et sted at om man feks skulle begynne med grøt så skulle man gi litt hver dag og øke mengden etterhvert. Da det ble et fult måltid kunne man prøve med neste ting. Men da går det jo årevis før baby får smakt på alt😅.

Kan man feks:

Man: en-to ts grøt (for 4 mnd alder).

Tirsdag: en ts gulrotmos m/morsmelk

Onsdag: to ts grøt

Torsdag: en ts av noe frukt

Fredag: to-tre ts grøt 

Feks? Eller må man gi samme matvare hver dag😅?

Jeg gjorde det litt enklere må jeg innrømme. Grøt fikk hun en hel porsjon av første gang, og har fått en porsjon hver dag siden. Mos har jeg fryst ned i isterninger, så øker bare antallet. Nå er hun oppe på fem;) jeg gir en porsjon grøt og en porsjon mos hver dag. Startet når hun var litt over 5 måneder. I helgen skal hun få søtpotet mos, og avocado og banan topping på grøten. Og i dag fikk hun potet og brokkoli mos:)

Skrevet

Dag
1-3 : Et par skjeer grønnsaksmos(en type)
4-6: Noen skjeer grøt
7-9: En ny type grønnsaksmos

Og fortsatte sånn, jeg tok annahver og økte med en type grønnsaksmos/fruktmos og grøt. Innen en mnd hadde ungen smakt på rundt 10 forskjellige grønnsaker/frukt og var oppe i en halv porsjon med grøt.
På 2mnd var hen klar for en hel porsjon en gang om dagen. Og etter en halv mnd til så fikk hen 1 1/2 porsjon osv. 

Trikset er å introdusere 1 matvare i 3 dager, så en ny i 3 dager i en mnd for å avdekke allergier, eller om ungen blir hard/løs i magen osv. Etterhvert kan man begynne å blande matvarer med hverandre, og putte fruktmos i grøt osv.

Jeg er midt i dette selv, ungen min er 7 mnd og spiser alt av middagsglass, og hjemmelaget mat, bananlapper, maissticks og grøt. Men jeg introduserte det ved 4mnd da :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...