Gå til innhold

Når støvet har lagt seg etter korona

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tror dere årene etter dette er over vil bli? Kanskje ikke de aller første årene, men etter det. 
Vi lever så tett på hverandre og hele verden reiser rundt. Og nye virus vil kunne oppstå og det kan komme nye mutasjoner og epidemier. Egentlig synes jeg det er rart at det aldri har blitt tatt mer forhåndsregler før en eventuell epidemi, historisk har det vært slike ting med gjevne mellomrom og det med reising gjør jo bare at nye virus kan spres fortere. Hvorfor hadde de ikke mer smitteværnsutstyr og flere plasser på intensiv på forhånd? Jeg mener ikke spesifikt for Norge.

Hva lærer man til senere? Man kan ikke stoppe internasjonaliseringen, de må lage andre metoder. Prøve å være mer oppmerksomme og sette folk i isolasjon tidlig nok før det kommer så langt. Vet at man ikke alltid kan oppdage slikt tidlig nok uansett, men familie til folk som var påvist smittet her i landet i fjor vår kunne fritt gå rundt. 

Og jeg misliker så sterkt all den «shamingen», det er forståelig når folk bryter isolasjon/karantene, men det er så mange andre tilfeller hvor det er unødvendig 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil nok i hvert fall bli varige nedreguleringer av reisebransjen og forhåpentligvis en større nasjonal autonomi. Vi innser at den økonomiske globaliseringen med outsourcing av all mulig produksjon ikke kan fortsette i like stor grad. 

De fleste innser nok at man ikke trenger tre utenlandsturer i året for å ha god livskvalitet. 

Og forhåpentligvis er man mer forberedt på framtidige pandemier. 

• Liker 6
Skrevet
evena skrev (4 minutter siden):

Det vil nok i hvert fall bli varige nedreguleringer av reisebransjen og forhåpentligvis en større nasjonal autonomi. Vi innser at den økonomiske globaliseringen med outsourcing av all mulig produksjon ikke kan fortsette i like stor grad. 

De fleste innser nok at man ikke trenger tre utenlandsturer i året for å ha god livskvalitet. 

Jeg tror også det vil komme mer nasjonal autonomi og ideer for å få til dette. Kanskje mindre reising til noen grad (men mistenker at de første året når alt er åpen igjen at «alle» tar turen til utlandet)

• Liker 4
Skrevet

Nærmeste som kan sammenlignes med det vi har nå er Spanskesyken. Det tok da ca 100 år fra den til det kom noe lignende. Da tar det vel ca 100 år til neste gang vi får større problemer med et virus.

• Liker 1
Skrevet
Krantz95 skrev (10 minutter siden):

Nærmeste som kan sammenlignes med det vi har nå er Spanskesyken. Det tok da ca 100 år fra den til det kom noe lignende. Da tar det vel ca 100 år til neste gang vi får større problemer med et virus.

Du kan ikke sammenligne verden for 100 år siden med verden i dag. Smittegrad har høy korrelasjon med forflyttning. Vi forflytter oss mye mer og mye hyppigere i dag.

Mindre reising betyr høyere priser. Det betyr også selvregulering av reisetrafikken.  Det at færre reiser vil også føre til at færre får råd til å reise, som igjen fører til mindre trafikk. Tiden etter covid vil akselerere klasseforskjeller, når høye priser og restriksjoner også kan forsvares med pandemifrykt. Det kommer til å bli færre muligheter for mange, og mer trygghet og frihet for de som sitter fint i det. Generelt vi reising, eventer og andre ting som samler folk bli eksklusivt for de som her sterk økonomi.

• Liker 4
Skrevet
Krantz95 skrev (17 minutter siden):

nå er det bare 10 år siden forrige pandemi, og med menneskers inngrep i dyrs habitater, og så er det mye større risiko for nye virus fra dyr enn det som har vært før.

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2020/oktober-2020/ipbes-eksperter-advarer-mot-flere-og-verre-pandemier/

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

nå er det bare 10 år siden forrige pandemi, og med menneskers inngrep i dyrs habitater, og så er det mye større risiko for nye virus fra dyr enn det som har vært før.

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2020/oktober-2020/ipbes-eksperter-advarer-mot-flere-og-verre-pandemier/

Ok, men jeg mente noe som kan sammenlignes med nåværende situasjon. Svineinfluensaen førte ikke til større problemer for samfunnet og heller ikke så mange døde.

Faktisk var svineinfluensaen omtrent som en vanlig sesonginfluensa når det gjelder syke og døde:

https://en.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_pandemic

Skrevet
javafx skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne verden for 100 år siden med verden i dag. Smittegrad har høy korrelasjon med forflyttning. Vi forflytter oss mye mer og mye hyppigere i dag.

Mindre reising betyr høyere priser. Det betyr også selvregulering av reisetrafikken.  Det at færre reiser vil også føre til at færre får råd til å reise, som igjen fører til mindre trafikk. Tiden etter covid vil akselerere klasseforskjeller, når høye priser og restriksjoner også kan forsvares med pandemifrykt. Det kommer til å bli færre muligheter for mange, og mer trygghet og frihet for de som sitter fint i det. Generelt vi reising, eventer og andre ting som samler folk bli eksklusivt for de som her sterk økonomi.

Jeg tror de aller aller fleste ønsker at alt går tilbake til slik det var før pandemien.

Tviler på at man innfører restriksjoner basert på frykt for noe som kanskje kan skje i fremtiden. Restriksjonene vil komme når det evt. kommer et nytt farlig virus, men ikke før.

• Liker 2
Skrevet
Krantz95 skrev (5 minutter siden):

Ok, men jeg mente noe som kan sammenlignes med nåværende situasjon. Svineinfluensaen førte ikke til større problemer for samfunnet og heller ikke så mange døde.

Faktisk var svineinfluensaen omtrent som en vanlig sesonginfluensa når det gjelder syke og døde:

https://en.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_pandemic

Ja, men har lest at med noen av disse nye virusene, bakteriene eller hva det er (patogen er vel fellesbetegnelsen) så har det noen ganger vært helt tilfeldig, flaks, at det ikke har spredt seg mer enn det har gjort. Vi kan også få enda mer dødelige små elendigheter. Og vil økonomien tåle det.. 

Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

Så med andre ord så blir ikke menneskeheten til å dø av alderdommen lengre? Se bortifra drap, selvmord etc.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det vil bli kjøpefest og en økonomisk oppgang vi ikke har sett maken til. Klasseskillene kommer til å øke og anti-EU sentimenter vil blomstre, trolig også konspirasjonsteorier og populisme blant de som relativt sett blir fattigere enn de har vært.

Eliten vinner på pandemien på samme måte som de alltid lander på bena, mens massene blir fattigere. De få stimulerer økonomien og gir fremgang i BNP, men dette vil gi et skeivt inntrykk av tilstanden i folket.

Når det gjelder nye virus og antibiotikaresistente bakterier i fremtiden tror jeg de vil bli møtt på lignende måte. Når det er sagt vil man trolig overvåke innbyggernes helse i større grad enn vi tidligere er vant med - hvilket er både positivt og negativt ettersom at det gir mer makt til de som allerede er mektige.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror livet aldri blir som det har vært før Korona.😕

• Liker 1
Skrevet
evena skrev (2 timer siden):

Jeg tror det vil ta veldig lang tid å kommer over korona (ja, vi kan oppelve korona i 10-20 år fremover), men når det først er over, så blir det også fort glemt. Mennesker har en tendens til å ha korttidshukommelse når det gjelder ting som har vært ubehagelige. 

Outsourcing tror jeg vil fortsette, for det er pris som styrer. Med mindre verdens myndigheter forsøker å regulerer det, men da vil verden store selskaper gå i harnisk, og vi vil kanskje se de første tendensene til at private, store selskaper ansetter sine egne militære styrker. 

Tror nok det blit minst like mye reising som før, men kanskje noe mindre med fly sett opp mot klimamålene. Eller ved at man utvikler fossilfrie fly etterhvert, jeg tror det kommer til å skje. Oljealderen er på hell likevel. 

• Liker 1
Skrevet

Man skulle kanskje trodd at man lærer noe. Beredskapslagre av viktig utstyr vil man nok i større grad ha tror jeg. Samtidig blir det kutt i offentlige utgifter. Det gjelder også helsesektoren.

Kollektivtransport som den store klimaløsningen har vist sine svakheter, samtidig som folk nok vil bli mer bevisste på selve saken. 

Samfunnet må nok tåle en omdreining i fokus, hvor de mest skadelidende av tiltak får mer oppmerksomhet. Høyere skattetrykket for den øvre middelklassen. Mindre investeringer for de eldre, og en opprustning av de psykiske helsetilbudet for unge, som allerede før pandemien har vært nedprioritert mange steder i forhold til behovet. 

• Opprett ny...