Gå til innhold

Steke kyllingfilet i panne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan steker man kyllingfilet i panne så den blir best mulig? Er det best å steke på litt høyere ellere lavere varme? Jeg har ikke lokk og jeg vet mange steker den litt først og putter den i ovnen etterpå, men da ovnssteker jeg den like greit så jeg slipper dobbel oppvask😁 hvordan får man best resultat om man kun skal bruke panne? Sliter med å få den skikkelig gjennomstekt..

Anonymkode: 7e137...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg steker den på middels varme 5-7 min på en side ( tykk filet!!) og så snur jeg, samme med andre, bli veldig saftg og god :) tynn file kan du steke mye kortere. Middels varme så er det mindre enn mer om  du skjønner, om stekeplata er fra 1-3 så sånm 1, 5 ish. 

Anonymkode: 18390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste tipset jeg kan gi deg er å gå til anskaffelse av en stekepanne som tåler ovnen. IKEA har en som heter Oumbärlig som er helt super! :) Jeg pleier å steke fileter på begge sidene til de har en god stekeskorpe, deretter hiver jeg de i ovnen på 180-200 grader (litt lavere temp hvis de er svære) i ca. 20 minutter. 

Trikset hvis du skal steke de i panne er høy varme først, deretter senker du temperaturen til ca. middels før du lar de steke under lokk til kjernetemperaturen er ca. 68 grader. Jeg synes det er stress å skulle følge med på en stekepanne, så alt går i ovnen her 😆

Anonymkode: 4b459...843

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 13.26):

Jeg steker den på middels varme 5-7 min på en side ( tykk filet!!) og så snur jeg, samme med andre, bli veldig saftg og god :) tynn file kan du steke mye kortere. Middels varme så er det mindre enn mer om  du skjønner, om stekeplata er fra 1-3 så sånm 1, 5 ish. 

Anonymkode: 18390...94b

Jeg har tidligere syntes den blir litt seig om jeg steker den lenge på svak varme, og tørr om jeg steker den på for høy. Du synes ikke den kjennes seig selv om du har den såpass lenge i pannen? Min plate går fra 1-9 og det er det som er så problematisk at det virker for sterkt på 5 men svakt på 4😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker den litt hardt også fyller jeg panna med litt vann, legger på lokk og lar det fosskoke til den kjennes ferdig ut 😋 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke folie som lokk. 

Jeg steker den 2-3 min på hver side på høy varme. Skrur så ned varmen til lav, tar på lokk/folie og lar det steke på lavvarme i 8-12 min alt ettersom hvor stor fileen er. Men her må man følge med.

La kyllingen hvile i 15 min før du skjærer i den.

Anonymkode: 2d2f3...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steker den på middels høy varme (7/10) til den får stekeskope. Skrur ned varmen til 3/10 ig lar den steke videre i 3-4 min på hver side (avhengig av størrelse) under lokk. Blir saftig og god :)

En annen variant (uten lokk) er å banke fileten ganske flatt (bruk undersiden av en stekepanne med plastfolie/bakepapir mellom eller en sånn mørbanke-hammer). Stek på middels-høy varme. Går raskt fordi fileten blir tynnere, og lettere å få et godt resultat da tykkelsen er gjevnere.

Anonymkode: 1a759...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 13.23):

Hvordan steker man kyllingfilet i panne så den blir best mulig? Er det best å steke på litt høyere ellere lavere varme? Jeg har ikke lokk og jeg vet mange steker den litt først og putter den i ovnen etterpå, men da ovnssteker jeg den like greit så jeg slipper dobbel oppvask😁 hvordan får man best resultat om man kun skal bruke panne? Sliter med å få den skikkelig gjennomstekt..

Du har jo en hel mengde valg.

1. kappe fileten i strimler eller skiver sånn at den steker raskere. I så fall bør du sette pannen på full varme og steke til den har skorpe (det går og skal gå raskt)
2. tilsette saus eller marinade sånn at den ikke blir tørr selv om den overstekes noe (middels varme)
3. pannere kyllingen sånn at fuktigheten holder seg inne i kjøttet og du får krisp stekeskorpe i panneringen (middels, bruk litt tid)
4. banke fileten slik at den både blir tynn og mørere (høy varme)
5. Fylle fileten med noe som tilfører smak og fukt. Som ost.. (middels)
6. rulle noe rundt kyllingen som tilfører smak og sprøhet. Som bacon eller skinke (middels høy varme) 
7. Blande fileten med andre ting som tilfører fukt og smak. Som grønnsaker. Typisk oppskrift på wok, feks (Middels høy varme)
8. bruke noe annet enn et lokk som ... lokk. Helt vanlig bakepapir eller aluminiumsfolie gjør en flott jobb. Det samme gjør et lokk som er for stort. Skal du steke en fillet kan du også bruke en panne i stedet for stekepanna. 
9. slenge fileten rett i ovnen. Med eller uten lokk eller stekeplate eller alu-folie (180-200 grader.)

Anonymkode: 9b59b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt under middels temperatur og bruk steketermometer. 
Steketermometer i panne er et kjempetriks for kylling, biff, svinefilet med mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...