AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Det har jo vært mange sparetråder her før, men jeg vil gjerne ha enda mer! Jeg elsker sparing! Både å sette av penger, og å holde forbruket nede. Synes det er imponerende å se hvor mye mange her inne klarer å spare. Morsomt å lese om de som sparer for å slutte å jobbe tidlig også, selv om jeg ikke har den interessen selv. Spørsmål til andre sparere: Hva er motivasjonen din for å spare? Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? Hva tjener du, og hvor mye sparer du? Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? Hva er dine beste sparetips? Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? Anonymkode: 10915...2d1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Kan jo begynne med å svare selv. Sparemotivasjon: Det er morsomt, og jeg har lyst til å kjøpe forskjellige ting og opplevelser som jeg ikke har råd til på en og samme lønning. Det hjelper også på motivasjonen å bruke spareappen Dreams, synes jeg. Hvor stor andel av lønna synes jeg man bør spare: Det er ikke noe jeg tenker så mye på, men er enig i anbefalingen om at man bør ha 2-3 månedslønner i bakhånd i tilfelle noe skjer. Hva tjener jeg og hvor mye sparer jeg: Tjener ca. 500 000 i året brutto, og sparer +/- 7000, pluss boliglån. Hva jeg sparer til: Ca. kr. 3000 går til felles sparing med samboeren min. De pengene går til alt fra uforutsette utgifter til ting vi har lyst til å kjøpe sammen. Ca. kr. 1500 går til en reise jeg sparer til, der målet er kr 50 000. Håper å være i mål senest sommeren 2023. Ca. kr. 1500 går til "jeg vil unne meg noe" 🤣 Vet ikke helt hva enda, men målet er i hvert fall 10 000 som jeg kan bruke på noe hyggelig for meg selv. Minst kr. 1000 setter jeg på fond. Har satt inn ca. kr 45 000 siden jeg startet med det, og har oppnådd kr 10 000 i avkastning. Det er moro å følge med på synes jeg. Har satt inn litt mer når jeg har fått igjen på skatten, fått penger i gave osv. Mitt sparetips: 1. For å få ned strømforbruket har jeg begynt å ta kortere dusjer (jeg liker egentlig å dusje i en halvtime, haha), skru ned termostaten et par grader og ha på meg ullsokker og ullgenser hvis jeg synes det er litt kjølig. 2. Jeg betaler mer skatt enn nødvendig, og får en hyggelig overraskelse når skattepengene kommer. Enkel kostnad å kutte: Ha med matpakke og saft eller brus hjemmefra, i stedet for å kjøpe lunsj ute. Vanskelig å kutte kostnader på: Jeg burde tenkt mer på dagligvarebudsjettet. Det kan tidvis være ganske høyt, til at vi bare er to personer. Det går fort 7-9000 kroner. Vi kjøper alt for mye godt pålegg, vin, smågodt, brus og sånne ting. Haha. Det gir oss mye glede, da, og man må jo tenke litt på det også Anonymkode: 10915...2d1 1
Coffeebear Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Hva er motivasjonen din for å spare? Å se sparekontoen vokse for hver måned og vite at man både har trygghet i penger på konto og å kunne kjøpe seg det man ønsker Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? Det er veldig individuelt fra person til person. Både livssituasjon og hva man selv prioriterer. For min egen del sparer jeg nå mellom 50-65% av lønna. Prøver alltid å innfri et minstebeløp av pengene hver måned som skal gå til sparing. Hva tjener du, og hvor mye sparer du? Tjener mellom 30.000 - 32.000 kr i måneden etter skatt. Legger av mellom 15.000 - 20.000 i måneden til sparing. Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? Har store drømmer for tiden haha. Sparer både til egenkapital for bolig og til bil. Sistnevnte ønsker jeg å betale kontant uten billån og da er man nødt til å spare litt om man vil ha en noenlunde nyere bil. Hva er dine beste sparetips? Sette av ønsket beløp til sparekonto samme dag som du får lønn. Så ligger ikke pengene på brukskontoen og frister. Da tar man seg også litt mer i nakkeskinnet og lever etter tilgjengelig beløp på brukskonto. Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? For meg er det lettest å kutte ned på alkohol, klær, uteliv og smånips til hus. Vanskeligst er å kutte ned på brus/vann med smak og kullsyre, sjokolade og god (men dyr!) mat. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 Hva er motivasjonen din for å spare? - spare for å gå av med pensjon tidlig Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? - jeg sparer ca 20% av bruttolønn Hva tjener du, og hvor mye sparer du? - 450 000 og sparer 90-100 tusen ikke inkl renter Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? - langsiktig Hva er dine beste sparetips? - utnytte alt av bonuser og rabatter på kredittkort Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? - det siste året har de fleste utgiftene mine blitt kraftig redusert eller helt borte. Det gikk mye til reiser før. Hvis coronaen ødelegger enda et år så sparer jeg fort det dobbelte av det jeg har planlagt. Til gjengjeld er renteinntekter en saga blott. Anonymkode: c8f8f...9d2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er motivasjonen din for å spare? - spare for å gå av med pensjon tidlig Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? - jeg sparer ca 20% av bruttolønn Hva tjener du, og hvor mye sparer du? - 450 000 og sparer 90-100 tusen ikke inkl renter Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? - langsiktig Hva er dine beste sparetips? - utnytte alt av bonuser og rabatter på kredittkort Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? - det siste året har de fleste utgiftene mine blitt kraftig redusert eller helt borte. Det gikk mye til reiser før. Hvis coronaen ødelegger enda et år så sparer jeg fort det dobbelte av det jeg har planlagt. Til gjengjeld er renteinntekter en saga blott. Anonymkode: c8f8f...9d2 Kan du utdype det punktet med kredittkort? Hva slags bonuser og rabatter kan man få med kredittkort? Dette vet jeg faktisk ingenting om! Anonymkode: 58db8...b34
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du utdype det punktet med kredittkort? Hva slags bonuser og rabatter kan man få med kredittkort? Dette vet jeg faktisk ingenting om! Anonymkode: 58db8...b34 Det er mange ulike kort med forskjellige bonuser. Jeg sparer mest cashpoints med Norwegian, selv om det jo er usikkert når man får brukt poengene akkurat nå. Så har jeg trumfvisa der jeg sparer 2-4% i diverse matbutikker. Og obos kulturkort som gir 10% på kulturarrangementer. Ikke så mye å hente der om dagen heller, så det blir mest mat og dagligvarer jeg får bonus på. Anonymkode: c8f8f...9d2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 Hva er motivasjonen din for å spare? Uavhengighet. Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? Jeg kan ikke uttale meg for andre, men jeg sparer nok mellom 20 og 30%, det kommer litt an på hvilke andre utgifter jeg har. Hva tjener du, og hvor mye sparer du? 640k Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? Pensjon Hva er dine beste sparetips? Jobb i gangavstand fra hjemmet. Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? Sammenlignet med andre husholdninger bruker vi nok fryktelig lite penger på bil. Det gjør oss ingenting. Det som det har gått uhensiktsmessig mye penger på er ferier. Jeg angrer ikke på feriene i seg selv, men jeg har opplevd å miste kontroll og det er blitt mye unødvendig som vi kunne ha unngått med bedre planlegging. Anonymkode: e3abd...1b0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Hva er motivasjonen din for å spare? Å få kjæresten min til Norge (i tillegg til å opprettholde avstandsforholdet, litt vanskelig nå da). Kjæresten min er fra et afrikansk land og har tross fast jobb ikke like gode sparemuligheter som meg, naturligvis. Begge sparer det vi kan på hver vår kant for å nå beløpet som trengs. Forhåpentligvis kan flyttingen skje sommeren 2022. Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? Det er helt individuelt, og kommer an på både hvor stor lønna er, livssituasjon, hvor mye man har i lån osv. Men jeg sparer 25 prosent av hovedinntekten min (i tillegg til å betale ned på boliglån), og så mye som mulig av ekstrainntekter. Hva tjener du, og hvor mye sparer du? Årslønn er 475 000, men jeg håper å nå 125 000 i ekstrainntekt på siden (ikke faste kontrakter, så litt vanskelig å forutse). Jeg har mål om å spare 170 000 i år. Hvis det har jeg spart 40 prosent av all inntekt. Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? Kortsiktig, pga. motivasjonen. Om den situasjonen løser seg vil jeg spare for å bli gjeldsfri, og spare i langsiktig i fond. Hva er dine beste sparetips? Budsjett og å føre nøye oversiktig over alt som går inn og ut av konto. Ha automatisk trekk når man får lønn. Ukeshandle. Ha mål om et visst antall pengefrie dager hver måned (mitt mål er å ha 15 dager i måneden hvor jeg ikke bruker noen penger). Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? Matbudsjett var enklest for meg da jeg tok tak i det. Tror jeg har halvvert det bare med å bli litt mer bevisst og bedre til å planlegge. Anonymkode: 2cd61...93e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 Coffeebear skrev (8 timer siden): Hva er motivasjonen din for å spare? Å se sparekontoen vokse for hver måned og vite at man både har trygghet i penger på konto og å kunne kjøpe seg det man ønsker Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? Det er veldig individuelt fra person til person. Både livssituasjon og hva man selv prioriterer. For min egen del sparer jeg nå mellom 50-65% av lønna. Prøver alltid å innfri et minstebeløp av pengene hver måned som skal gå til sparing. Hva tjener du, og hvor mye sparer du? Tjener mellom 30.000 - 32.000 kr i måneden etter skatt. Legger av mellom 15.000 - 20.000 i måneden til sparing. Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? Har store drømmer for tiden haha. Sparer både til egenkapital for bolig og til bil. Sistnevnte ønsker jeg å betale kontant uten billån og da er man nødt til å spare litt om man vil ha en noenlunde nyere bil. Hva er dine beste sparetips? Sette av ønsket beløp til sparekonto samme dag som du får lønn. Så ligger ikke pengene på brukskontoen og frister. Da tar man seg også litt mer i nakkeskinnet og lever etter tilgjengelig beløp på brukskonto. Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? For meg er det lettest å kutte ned på alkohol, klær, uteliv og smånips til hus. Vanskeligst er å kutte ned på brus/vann med smak og kullsyre, sjokolade og god (men dyr!) mat. Wow! Du sparer virkelig mye. Hvor lenge har du holdt på? Anonymkode: 10915...2d1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 Hva er motivasjonen din for å spare? Motivasjonen er en kombinasjon: å se pengene vokse, alle flotte reiser og opplevelser vi sparer til og gjennomfører, samt håpet om å kunne pensjonere meg tidligere. Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? Syns det viktigste er at man starter et sted man mestrer, så kan man skru opp andelen etter hvert. Sparer selv 50% av lønna fast, noe mer under korona fordi jeg bruker mindre penger. Hva tjener du, og hvor mye sparer du? Har utbetalt 32 000 (530 000 brutto i året) og sparer 16 000. Tidvis litt mer nå. Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? Begge deler. Sparer til ferier, bryllup, buffer, stort fremtidig prosjekt og pensjon. Hva er dine beste sparetips? Ha fast trekk fra lønnskonto til sparekonto den dagen lønnen kommer inn. Ikke skru opp forbruket når lønna går opp. Ikke skaff barn eller bil 😂. (Ment som en spøk, men vi sparer veldig mye penger på dette. Men valgene er ikke økonomisk motivert egentlig.) Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? Lettest: transport (eier ikke bil, bor sentralt), uteliv, klær. Vanskeligst: mat. Vet mange syns det er lett, men jeg tror bare ikke vi er motivert nok. Romslig matbudsjett er for viktig for oss. Anonymkode: 29100...fd7
Coffeebear Skrevet 29. januar 2021 #11 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Wow! Du sparer virkelig mye. Hvor lenge har du holdt på? Anonymkode: 10915...2d1 Ikke holdt på så lenge enda, et halvt år har det vel blitt nå. Startet med en gang jeg fikk meg jobb (kom rett fra skolebenken) :)
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #12 Skrevet 29. januar 2021 Hva er motivasjonen din for å spare? Liker ikke forbruk og elsker å spare. Syns det er gøy å telle penger. Hvor stor andel av lønna synes du man bør spare? Det er vel individuelt men vi prøver å spare 50% av samlede inntekter. Hva tjener du, og hvor mye sparer du? Tilsammen utbetalt 100.000 i måneden, prøver å lever for 40.000 men det går dårlig. Hva sparer du til? Langsiktig eller kortsiktig? Sparer for å sikre alderdom og fordi jeg ikke liker å ha stort forbruk. Reiser på ferier og bruker penger på opplevelser for barna, men ungår for mye ting. Pusser også opp en del. Hva er dine beste sparetips? Å gå igjennom alle faste utgifter og kutte ned på dette. Rydde ut og minimalisere, da sluttet jeg å kjøpe nye ting til huset og mer klær til meg selv. Det endret litt perspektiv. Ta en måned og skrive ned alt du bruker pengene på, dag for dag. Er litt slitsomt, men gir veldig fin oversikt. Ukeshandle, vi er 5, så sparer en del der. Bake brød selv. Ta med niste og kaffe ol. når du skal på noe. Hvilke kostnader er lettest å kutte ned på? Hva er vanskeligst? Ting til huset og klær til oss voksne. Egentlig alt til oss voksne er ganske lett å kutte. Syns mat er vanskelig å kutte mer ned på uten at det går utover kvalitet og ungene trenger stadig nytt. Anonymkode: 36c7e...41a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå