Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om en som selger har angrerett på handelen?
Det gjelder en venn av meg som solgte hunden sin for noen dager siden på Finn.no.
Dattera hennes på 9 er blitt bokstavelig talt deprimert og urolig, selv om hun ble på forhånd informert om det. Nå er det sånn at hun får feber på kveld, og nekter å spise eller drikke noe. 

De tok kontakt med kjøperen og fortalte det som skjedde med barnet, og at de ville heve salget og få hunden tilbake. Men selgeren vil ikke returnere hunden og han kommenterte at: Barnet kommer til å glemme det om kort tid. 

Nå lurer venninna mi på om hun som selger har rett til å klage og få tilbake hunden på noen måte? 

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har ikke noe hun skulle ha sagt, med mindre hun solgte en gjenstand hun ikke selv eide.

Selger har ingen angrerett. Selgers rett til å heve kjøpet faller også bort når tingen er overtatt av kjøperen, jfr. kjøpsloven § 54 fjerde ledd.

Ja, i denne sammenheng er hunden en "ting".

Hun kan prøve å kjøpe den tilbake med et betydelig påslag. Dobbel pris f. eks.

Anonymkode: 14f94...b92

• Liker 9
Skrevet

Vel, det er jo dette som er risken. Dere har solgt hunden av en grunn, og hvis grunnen plutselig ikke er god nok lenger fordi din datter gråter så burde dere aldri solgt hunden. 

Her får dere heller bare trøste og si at noen valg er veldig tøffe men man må ta de. 

Anonymkode: 03ec1...685

• Liker 15
Skrevet

Den ungen kommer til å slite seinere i livet hvis dette fører til sånt....

Men nei, selger har ikke angrerett

Anonymkode: 8c2f1...80b

• Liker 5
Skrevet

Jeg har aldri lest eller hørt at SELGER har noen angrerett i handel, nei.

Det er bare tilfeldig at ungen har fått feber og er blitt dårlig. Det er midtvinters og alle blir litt feberhete og syke i blant her i landet. Det er rimelig idiotisk å skylde på at hunden ble solgt, at det liksom skulle gi et menneske feber etterpå.... 

• Liker 2
Skrevet

Nei, hunden er jo solgt videre til ny eier.  De tok valget, barnet ble informert, og det er jo naturlig å være lei seg etterpå. At hun har blitt syk er nok tilfeldig.

• Liker 2
Skrevet

Om det var slik kunne jo hvem som helst bare kommet og tatt tilbake hus, bil og alt mulig annet rart de har solgt. Tenk deg at du flytter i nykjøpt hus og har fått på plass nyinnkjøpt kjøkkeninnredning fra IKEA, så kommer tidligere eier av huset og tar det tilbake, og det samme gjør IKEA med kjøkkenet, liksom 🤪

Anonymkode: 90dfb...931

Skrevet

Kjøper har vel heller ingen angrerett. Angrerett gjelder nettsalg, og man kjøper ikke hund på nett.

Anonymkode: 51707...5e7

Skrevet

En depresjonsdiagnose skal man være forsiktig med å sette på et barn. En voksen blir ikke definert som deprimert etter noen dager. Det må lengre tid til enn det.

Hun sørger kanskje og er lei seg. Depresjon? Har legen kalt det depresjon?

Anonymkode: 9854d...35b

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøper har vel heller ingen angrerett. Angrerett gjelder nettsalg, og man kjøper ikke hund på nett.

Anonymkode: 51707...5e7

Dette gjelder kun for bedrifter. Privat har du 14 dagers angrerett

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kilde? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det har man ikke.

Anonymkode: d7f76...0b4

• Liker 3
Skrevet

Ingen angrerett selv om det er et dyr dessverre. Men du kan jo prøve å lage en avtale at dere kan ha førsterett på å kjøpe tilbake hvis de skal selge, ev. at dere kan passe i ferier og enkelte helger. Jeg ville tatt mye hensyn hvis jeg var kjøper, men var det en problemhund ville jeg neppe gjort det. Hørt om noen som har solgt dyr, angret pga. barna, angret igjen og til sist har det gått utover dyret /dyrene. 

• Liker 1
Skrevet

Antar at hunden ble solgt av en grunn? F eks at din venninne ikke hadde tid til den? Men nå som datteren ikke tåler litt nedoverbakke, så skal hunden tilbake til et hjem som for kort tid siden ikke ønsket å ha den lengre? Min tanker er at kanskje kjøper rett og slett beskytter hunden ved å si nei. 

Anonymkode: d92c5...b00

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Antar at hunden ble solgt av en grunn? F eks at din venninne ikke hadde tid til den? Men nå som datteren ikke tåler litt nedoverbakke, så skal hunden tilbake til et hjem som for kort tid siden ikke ønsket å ha den lengre? Min tanker er at kanskje kjøper rett og slett beskytter hunden ved å si nei. 

Anonymkode: d92c5...b00

Enig.

Det beste for hunden er nok å være der den er nå. Den ble solgt av en grunn, og den grunnen er formodentlig der enda. 

• Liker 3
Skrevet

Det må ha vært en god grunn til at hunden ble solgt.

Jeg tenker at hvis barnet forstår denne grunnen så vil dette gå over og bli glemt etterhvert. 

Hvis det ikke var en god nok grunn så vil dere nok angre på det.

Flere år etter at katta mi ble "omplassert" fikk jeg vite at den var avlivet av mine foreldre, da var jeg moden nok til å forstå hvorfor de ikke sa sannheten til meg og forså hvorfor de måtte avlive katta.

Anonymkode: 71075...de3

Skrevet

Nei, selger har ingen angrerett.

Og din venninne burde skamme seg! Dyr er levende vesener og ikke noe man slenger frem og tilbake. Her har de egentlig påtatt seg et livslangt ansvar, men velger å kvitte seg med dyret. Og så angrer de og vil ha det tilbake??? Grunnet til at de valgte å selge er vel fremdeles til stede.

(jeg har full forståelse for at det kan dukke opp alvorlig allergi og alvorlig sykdom og annet man ikke kan planlegge for. Men flertallet som omplasserer kan ikke forklares av dette).

Anonymkode: 81861...a82

• Liker 4
Gjest goodiva95
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.1.2021 den 13.20):

Selger har ingen angrerett. Selgers rett til å heve kjøpet faller også bort når tingen er overtatt av kjøperen, jfr. kjøpsloven § 54 fjerde ledd.

Anonymkode: 14f94...b92

feil lov

Endret av goodiva95
Skrevet

Nei, når du har fått betaling og avlevert varen, som her, så har du ikke rett til å heve kjøpet.

Anonymkode: 41293...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...