Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet at det ikke finnes ett riktig svar, og det er mange variabler. Hvor høye levekostnader man har, livssituasjon, eventuelle sparepenger, antall barn og mye, mye mer ...
Dette handler ikke om hvor mye jeg faktisk trenger eller fortjener, men jeg sitter og grubler på hva jeg faktisk vil være komfortabel med fremover. Hva jeg skal sette meg som mål, og hva jeg vil være fornøyd med. Og det er det bare jeg som kan svare på 😄 MEN, jeg er nysgjerrig på hva andre tenker!
 (Jeg kommer ikke til å bli deprimert eller få problemer dersom jeg ikke når målet mitt, bare greit å ha et mål :)
Hører gjerne bare hva dere andre helt umiddelbart tenker (igjen, vet at det ikke finnes en fasit). Hva tenker du er er lavest inntekt en kvinne på 40 år kan være ok fornøyd med? (Selv om det er andre ting som naturligvis er viktigere i livet ...) Jeg leser at alt under ca 378.000 i året regnet som lavtlønnet yrke. Der har jeg personlig ikke lyst til å ligge. Ifølge statistikk på nett er gjennomsnittlig årslønn i Norge kr 567.000. Det synes jeg virker overraskende høyt, men har som sagt (kun for min egen, personlige del og ambisjonsnivå) heller ikke lyst til å ligge veldig, veldig langt under det som er gjennomsnittet. 
Det viktigste er at man er lykkelig, og det er jeg i utgangspunktet uansett 😄  Men hva tenker dere er en ok, respektabel og grei årsinntekt? 

Endret av Ada81
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kommer jo veldig an på hva det er du skal jobbe med da, og hva slags kompetanse du har. 

Anonymkode: 617f5...692

• Liker 1
Skrevet

Jeg har litt over 200 000 og er tilfreds med det, så hvorfor skal noen fortelle meg at jeg bør være misfornøyd? 

Anonymkode: b78c9...abc

• Liker 2
Skrevet

Spørs om hun har barn, om hun er gift....

Anonymkode: 25906...8f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har litt over 200 000 og er tilfreds med det, så hvorfor skal noen fortelle meg at jeg bør være misfornøyd? 

Anonymkode: b78c9...abc

Det bør du ikke være, så håper ingen forteller deg det :)

• Liker 8
Skrevet

jeg har 350 000 i året, og det er 100 for lite! alene med lån på leilighet☺️

Anonymkode: da521...0f6

Skrevet

Som deg ville jeg nok sagt et minimum på rundt gjennomsnittsinntekten som du nevner. Ligger der selv i dagens jobb og er helt greit fornøyd :) 

Anonymkode: a0f89...1eb

Skrevet

Det kjedelige svaret er at bare du kan svare på det ;)

Men for å gi deg en sammenligning. Jeg er 29 og tjener 580 000kr i året. Jeg forventer en lønnsvekst og karriere slik at når jeg har passert 40 skal jeg nærme meg en million i lønn. Litt avhenig av hvor mange barn jeg og min mann ønsker og hvor mye tid jeg derfor blir borte fra arbeidslivet. 

Og du har ikke bedt om dette tipset men du får det likevel, som selvstendig næringsdrivende må du huske at det er andre pensjonsregler! Husk å sjekk det ut! :)

Anonymkode: 5f40b...23e

Skrevet

Jeg er 37 og har 580 000. Vil være fornøyd hvis jeg har rundt 650 000 når jeg er 40. 

Anonymkode: 24ec9...1b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kjedelige svaret er at bare du kan svare på det ;)

Men for å gi deg en sammenligning. Jeg er 29 og tjener 580 000kr i året. Jeg forventer en lønnsvekst og karriere slik at når jeg har passert 40 skal jeg nærme meg en million i lønn. Litt avhenig av hvor mange barn jeg og min mann ønsker og hvor mye tid jeg derfor blir borte fra arbeidslivet. 

Og du har ikke bedt om dette tipset men du får det likevel, som selvstendig næringsdrivende må du huske at det er andre pensjonsregler! Husk å sjekk det ut! :)

Hva jobber du med, utdanning?

Anonymkode: fdfc8...c80

Skrevet

500000kr er greit. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg har 350 000 i året, og det er 100 for lite! alene med lån på leilighet☺️

Anonymkode: da521...0f6

Takk for svar! Ja, størrelse på lån og om man har noen å dele fellesutgifter med er definitivt avgjørende for hvor mye man faktisk trenger :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva jobber du med, utdanning?

Ingeniør jobber som konsulent i et lite konsulent selskap. 2 års erfaring. Baserer disse tallene på andre i min egen bedrift som er ca 40 år gamle og hva jeg vet andre 40 åringer tjener i tilsvarende bedrifer. 

Skrevet

Som selvstendig næringsdrivende har du en del mer risiko enn en vanlige arbeidstaker. Blant annet må du selv dekke sykelønn. Pensjonsregler og sånt kan også være annerledes, men dette kan jeg ikke nok om til å uttale meg om. Jeg ville derfor tenkt at du burde ha en del høyere enn hva du hadde hatt med tilsvarende kompetanse i vanlig arbeidsliv. Hva lønnen skal være er vanskelig å svare på når jeg ikke vet mer om arbeidserfaring, kompetanse og hvilket marked du jobber mot.

• Liker 1
Skrevet

34 år og ca 700 000,-. Nå jobber jeg MYE ubekvemt. Må nok redusere/finne en dagstilling nå når drua i magen og forhåpentligvis søsken kommer etterhvert. Så regner med jeg et på mitt «beste» lønnsmessig nå i forhold til 40 åra.

Anonymkode: ccb78...241

Skrevet

Rundt 800 000 hadde jeg forventet i yrket mitt når jeg er 40. Lang utdannelse og stor etterspørsel gjør målet realistisk, men kanskje mest realistisk fra 43 og oppover. 

Så vil det jo spille inn hvor lenge du har jobbet i et firma og hvor "god" du er på jobben, da! 

Anonymkode: 1db8e...1b5

Skrevet

Jeg er 44 og har stipendiatlønn 470000 i året. Når jeg er ferdig om 3 år, ligger jeg på ca 600 tusen. Jeg ønsker å ligge mer mot 750. Da hadde jeg vært fornøyd. 

Anonymkode: 7fb10...635

Skrevet

Jeg er 38 og har 530.000. Da har jeg bachelor, men lite relevant arbeidserfaring før jeg fylte 30, og 3 langvarige svangerskapspermisjoner etter, så jeg tjener elendig i forhold til jevngamle (mannlige) kollegaer. Så jeg synes at under 600k er dårlig når man er 40. Legg på 200k til om du bor i storby og 200k til igjen om du har master. 

Anonymkode: 88171...ad5

Skrevet

Er 30 år og har 450. Håper virkelig jeg er opp i 600 ved 40 års alderen

Anonymkode: c6e0f...783

Skrevet

Jeg er 34 år og tjener 600 i året. Jeg gidder ikke å sammenligne meg med alle andre, da blir jeg gal. 600 er for meg, nok til at jeg klarer meg greit. 

Anonymkode: 1c5ac...8fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...