AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Som mor til en ung mann som ble født 4 uker for tidlig, ble jeg bekymret da jeg leste denne artikkelen https://www.nrk.no/viten/forskning-fra-ntnu_-premature-mennesker-har-hoyere-dodelighet-i-voksen-alder-1.15345998 Anonymkode: 9ef32...817
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Interessant. Men ikkje bekymre deg over dette! Det er fortsatt veldig låg risiko for å dø i ung alder! Anonymkode: 4637d...61b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Jeg har 3 premature. Og bekymrer meg ikke over den forskningen, selv om det står at det er større sannsynlighet, så trenger ikke den sannsynligheten å være stor. Nå vet jeg ikke hvor stor risiko det er for terminfødte å dø tidligere. Men hvis det f.eks er 1% sannsynlighet for å dø før man er 50. Så er kanskje sannsynligheten 1,4% for premature. Jeg tror uansett at gener har mye å si. Har man lite kroniske og arvelige sykdommer i familien, så tenker jeg at risikoen er lavere selv om man er premstur enn f.eks en terminfødt med høy forekomst av hjerte og karsykdommer i familien. Anonymkode: 5aff5...f3d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 Er jo ikke noen overraskelse sånnsett. altså, noen reagerer hardere på ting enn andre. Og hvis man som fortidligfødt reagerer mer så vil det jo ikke bare gå bort når man blir eldre. så ta vare på deg selv og ikke eksponer deg for unødvendigheter? Anonymkode: 563da...c8e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 Leser ingenting om at det er korrigert for medfødte sykdommer? Det er jo ikke uvanlig at premature får feks. lungeproblemer som oppdages allerede som barn. Det blir jo ikke "riktig" å sammenligne disse som 50-åringer med barn som aldri har hatt lungeproblemer - uansett om de var premature eller ikke. Jeg har en prematur gutt (veide 800 gram) som aldri har hatt en eneste svakhet eller problem, til tross for hauger av tester. Helt normalt utviklet på alle måter. Og jeg er så lei av at han behandles annerledes av "alle" voksne bare fordi han ble født for tidlig. Sett nå krav til ham allikevel! Se ham som et vanlig barn, ikke "stakkars lille deg"! (Ser jeg sporet av litt nå.) Anonymkode: 32b04...547
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 Jeg jobber med premature og har selv født prematurt. Når jeg skjønte at det ville bli prematur fødsel så gikk hele smørbrødslista med senskader og økte risikoer. Men. Så må jeg minne meg selv om ALLE har særskilte risikoer for diverse. Alle har noen medfødte sårbarheter. Det som gjelder gruppenivå behøver ikke å gjelde på individnivå Anonymkode: 17bd1...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 Ble litt uroet av at funnene også er for barn født i uke 37 og 38, for det er jo ikke prematurt per definisjon. Kanskje det får noe å si for mår man velger å sette igang fødsler, men tenker jo samtidig at om en fødsel starter spontant i uke 37/38 så er det vel fordi baby er moden for det..? Anonymkode: bf143...247
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Jeg har en født uke 31 i 2019. Han har også medfødt lavt stoffskifte og må ha medisin livet ut. Er stoffskifteproblemer økt risiko sammen med det å bli født prematur? Jeg leste premature har 40% større sannsynlighet å dø tidligere enn termin fødte. Likevel vil jeg ikke bruke tid å bekymre meg. Ingen vet når tiden er inne for å dø uansett. Anonymkode: 6208a...90f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå