Gå til innhold

Aktiviteter med 1,5åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips til ting å finne på med 1,5åringen hjemme. 

Til vanlig hadde vi vært et par dager i åpen bhg, på babysvømming og han er en dag i uka hos bestemor fordi jeg jobber. Nå er vi jo bare hjemme, for alt er stengt. Ingen åpen bhg, babysvømmingen er stengt og vi kan heller ikke dra noe sted som for eksempel et senter, cafe, museum (ikke at det er så spennende for en liten en..) 

Så da er vi hjemme. Vi går tur når det er vær til det, men nå er det ofte for kaldt. Nå har det jo vært sånn lenge, og jeg har gått tom for ideer til hva vi kan gjøre. Vi leser bøker, pusler, tegner/maler, raser på stuegulvet, koser i sofaen, bygger med duplo innimellom. Stort sett vil han bare lese bøker, så hadde vært greit å aktivisere han med litt annet. Noen tips til hva vi kan finne på både inne og ute? 

Anonymkode: 9a2fb...ffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bygge hytte av puter, tepper og stoler. Bake noe, høre musikk og danse. Ha det gøy med vann på badet. La han være med på ting som å brette klær, rydde etc. Gå på lekeplass

Anonymkode: 60d1d...6e0

Skrevet

Alle dere superhjemmeværende mødre, som misjonerer på urelevante tråder, hvor er dere nå når noen trenger råd på deres ekspertise?

Anonymkode: 1d4dd...78c

Skrevet

Instrumenter han kan spille på (keyboard feks eller xylofon), puttekasse/putteboks, bankebrett, stableklosser, sånn pinne med ringer i forskjellige størrelser man skal putte på, ringspill, noe form for basket/ballspill man skal kaste myk ball på noe/oppi noe, lekebiler (med garasje, gjerne sånn med rampe og sklie osv, eller bilteppe - kan lage noe selv), hoppeball, lekedyr, brio tog, lag fotoalbum han kan "lese" i selv med bilder av folk og ting han liker, turne, leketunnell, danse, har dere badekar kan han leke med badeleker mens du passer på - evnt sett balje/oppblåsbart basseng i dusjen.

Anonymkode: f9c86...d4d

Skrevet

Mye er nevnt. Men dukker, bondegård, traktorer/biler, playdough, lekekjøkken, lekebutikk, bamser, brio, lage te-selskap osv. 

Lag hytte/båt/slott av en stor pappeske. Kle dere ut.

Du kan lære han enkle leker som gjemsel, "Bjørnen sover", "Bro bro brille".

Han kan "vaske opp". Min sto i evigheter ved oppvaskkummen med børste, noen kopper og rennende vann. De små elsker vannleker. Bading i badekar er også populært.

Musikk, sang og dans. 

Ta han med på det du gjør. Gi han en støvklut når du vasker, la han slikke bollen når du baker, la han sitte på støvsugeren osv. Bruk han som treningspartner 😂

Kle han godt og ta dere noen turer ut. Lag snødyr han kan sitte på, farg snøen med saft/konditorfarger, bruk snøen som sandkasse med bøtter og spade, finn lekeplasser med sklie/huske, gå på kakao-tur, kjør akebrett o.l.

Finnes sikker mange tips på Pinterest osv om du googler litt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...