SagaP Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnLa0g/flere-unge-sliter-psykisk-sykehus-har-iverksatt-kriseplan Er tiltakene verd dette? 2
SagaP Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #2 Skrevet 28. januar 2021 (endret) * hos skal det være i overskriften! Lar seg tydeligvis ikke redigere Endret 28. januar 2021 av SagaP Korrektur
Ukjent. Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Artikkelen tar ikke en gang for seg Oslo, der tiltakene har vært aller verst. Myndighetene svikter de unge totalt. Det er uendelig trist. 4
GrønnNellik68 Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 Kommer til å bli masse medie oppslag om slike ting fremover. Nei tiltakene er ikke verd det. 1
Gamle Smukka Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 En vet ikke pr i dag om dette er en trend eller reelt. Når noen sliter og andre ser det., er det lett å henge seg på. Det kan fort bli kollektivt, og man føler at man er i samme båt, uten at man kanskje er det. Unge er nok lettere påvirkelige for slik enn voksne også. Jeg sier ikke at det er en trend, men sier at muligheten for det er til stede. Man skal ikke ukritisk si at dette er reelt og noe som angår 100% av de som sier de er der. 4
Ukjent. Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 Gamle Smukka skrev (44 minutter siden): En vet ikke pr i dag om dette er en trend eller reelt. Når noen sliter og andre ser det., er det lett å henge seg på. Det kan fort bli kollektivt, og man føler at man er i samme båt, uten at man kanskje er det. Unge er nok lettere påvirkelige for slik enn voksne også. Jeg sier ikke at det er en trend, men sier at muligheten for det er til stede. Man skal ikke ukritisk si at dette er reelt og noe som angår 100% av de som sier de er der. Dette er skjønte jeg svært lite av. Det er en grunn for at isolasjon brukes som straff. Dette er ikke en trend, det er enkel psykologi. Ensomhet er helseskadelig. Forskning har vist at ensomhet er farligere enn røyking. Å bagatellisere dette temaet er farlig. Men det kan jo virke som myndighetene gjør det samme. De har hvertfall ikke evnet å gjøre noe som helst for å hjelpe de som sliter. 3
Gamle Smukka Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 Ukjent. skrev (1 minutt siden): Dette er skjønte jeg svært lite av. Det er en grunn for at isolasjon brukes som straff. Dette er ikke en trend, det er enkel psykologi. Ensomhet er helseskadelig. Forskning har vist at ensomhet er farligere enn røyking. Å bagatellisere dette temaet er farlig. Men det kan jo virke som myndighetene gjør det samme. De har hvertfall ikke evnet å gjøre noe som helst for å hjelpe de som sliter. Jeg sier bare at det kan være lett å henge seg på "bølgen" vi nå ser av de som sliter. Selv om en ikke sliter nevneverdig, kan en likevel lett henge seg på da en får følelsen av å kollektivt være med på noe. Dette har også forskning vist ettertrykkelig. Når dagene er lange og i varierende grad meningsløse, er det lett å se etter noe en har til felles med andre. Man er da ikke "alene" om det. Igjen presiserer jeg at jeg har ingen fasit her, men vi kan gjøre oss en bjørnetjeneste ved å ukritisk 100% godta alle tilfeller her. 2
Bli medlem Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Det viktigste er å beskytte jobben til polske snekkere som pendler til Norge. Da må vi tåle at barn og unge i Norge sliter psykisk. Da må vi tåle at mor og fars restaurant går konk. Sammen klarer vi denne dugnaden. Sammen skal vi holde liv i polske arbeidsplasser. Det er det viktigste nå i krisetider. 5
javafx Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 For de som bestemmer er det verdt det. De reiser rundt fritt og importerer billig arbeidskraft og deler ut fordeler til sine nære kontakter i næringslivet, ved å holde grensene åpne og tvinge folk til å holde seg hjemme. Tiltakene har vært helt usolidarske og kun til gode for høyerestående på bekostning av unge og svakerestilte. "Skjønner at folk er lei" sier de, mens de flyr rundt og nyter tomme flyplasser og reiser på hytta , mens de ber folket skamme seg å slutte å leve. Endelig har det værtfall snudd med stengte grenser, som vil muliggjøre det å åpne opp igjen. 4
Ansvar Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 I følge 99% av Norge så er det verdt det. Alle gjør som Erna sier, uten at det vies en eneste selvstendig tanke. Av og til må man bare stoppe opp, også tenke litt selv. Å stole blindt på det etablerte som blir presentert av våre ledere og media, er en felle mange har gått i. Nå ser vi jo resultatene komme. 1
rosemarin Skrevet 29. januar 2021 #11 Skrevet 29. januar 2021 Nå er ikke jeg barn, men har slitt mye det siste året pga alt dette. Men for min del så vil det jo ikke hjelpe å lette på tiltakene, selv om de i stor grad er med på å gjøre dette vanskelig psykisk for meg, fordi da vil jo frykten for smitte og alt slikt bli enda større, så det er jo en balansegang der. Keeperen av tiltakene men samtidig så vil man jo ikke tørre å leve normalt dersom det skulle bli lettelser heller.. 2
Anbefalte innlegg