AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Hei alle. Jeg har 2,5 milloner i egenkapital og har 1,6 i boliglån. Prøver å høyne lånet med 100.000 kr, men får avslag fordi jeg ikke oppfyller fem ganger inntekt. Nå har jeg Anonymkode: 5d38a...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Nå er jeg student, men går inn i et profesjontyrke med relativt høy lønn. Synes det er så frustrerende at jeg ikke kan få lån på 100.000 kr når jeg har over 60% egenkapital i boligen, synes systemet har blitt VELDIG firkanta. Det skal også sies at jeg hittil har spart 100.000 kr som student. Flere som sliter med høy EK men som ikke får boliglån/økt boliglån pga for lav inntekt? 😕 Anonymkode: 5d38a...fcd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er jeg student, men går inn i et profesjontyrke med relativt høy lønn. Synes det er så frustrerende at jeg ikke kan få lån på 100.000 kr når jeg har over 60% egenkapital i boligen, synes systemet har blitt VELDIG firkanta. Det skal også sies at jeg hittil har spart 100.000 kr som student. Flere som sliter med høy EK men som ikke får boliglån/økt boliglån pga for lav inntekt? 😕 Anonymkode: 5d38a...fcd Det er helt vanlig når man er student. Så du må vente til du er ferdig å studere eller ha kausjonist. Anonymkode: c3e54...7e2 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er helt vanlig når man er student. Så du må vente til du er ferdig å studere eller ha kausjonist. Anonymkode: c3e54...7e2 Virker ikke som om det har noen ting å si at man er flink til å spare og "viser at man kan". Synes de behandler mennesker som brikker og merkelig at faktorer som sparing, egeninnsats, egenkapital eller fremtidig inntekt ikke skal ha noen ting å si. Jeg har spart opp 100.000 kr på 1,5 år selv om jeg har vært student. Er klar over at det er vanlig, men synes det er så merkelig at andre faktorer ikke skal ha noen ting å si Anonymkode: 5d38a...fcd 10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Virker ikke som om det har noen ting å si at man er flink til å spare og "viser at man kan". Synes de behandler mennesker som brikker og merkelig at faktorer som sparing, egeninnsats, egenkapital eller fremtidig inntekt ikke skal ha noen ting å si. Jeg har spart opp 100.000 kr på 1,5 år selv om jeg har vært student. Er klar over at det er vanlig, men synes det er så merkelig at andre faktorer ikke skal ha noen ting å si Anonymkode: 5d38a...fcd Uenig med deg. De legger stor vekt på at man er flink til å spare. Det må være andre grunner. Lav inntekt, bil, barn...Diverse. Anonymkode: e6960...f78 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 Tenker at i din situasjon burde du kunne få det lånet om du snakket direkte med en kunderådgiver. Anonymkode: 767ce...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uenig med deg. De legger stor vekt på at man er flink til å spare. Det må være andre grunner. Lav inntekt, bil, barn...Diverse. Anonymkode: e6960...f78 Har verken bil eller barn eller andre "tapsprosjekter". Merkelig at kun lav inntekt skal ha noe å si når jeg har såpass god sikkerhet. Glad jeg ikke er så firkantet selv Anonymkode: 5d38a...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker at i din situasjon burde du kunne få det lånet om du snakket direkte med en kunderådgiver. Anonymkode: 767ce...fd8 Takk for at du ga meg litt håp nå Jeg fikk beskjed om at jeg vanligvis hadde fått det, men at de har "brukt opp kvota for unntak" frem til april. Nå har jeg søkt fem andre banker, og krysser fingrene og håper på at en av de kanskje vil godkjenne lånet mitt.. Yrket mitt gir meg på sikt en inntekt på over 900.000 kr (det er som sagt profesjon så det gir jo god sikkerhet i fremtiden!!) også føler jeg at jeg har god nok sikkerhet i boligen. Tusen takk igjen ... Anonymkode: 5d38a...fcd 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Virker ikke som om det har noen ting å si at man er flink til å spare og "viser at man kan". Synes de behandler mennesker som brikker og merkelig at faktorer som sparing, egeninnsats, egenkapital eller fremtidig inntekt ikke skal ha noen ting å si. Jeg har spart opp 100.000 kr på 1,5 år selv om jeg har vært student. Er klar over at det er vanlig, men synes det er så merkelig at andre faktorer ikke skal ha noen ting å si Anonymkode: 5d38a...fcd Jeg tenker helt omvendt av deg. Inntekt/betalingevne burde telle mye mer enn egenkapital. Hvis Anna som jobber deltid som renhomder og tjener 180 000 i året arver to millioner, så kan hun jo uansett ikke betale mer i måneden enn om hun ikke hadde disse to millionene. Hun har fortsatt bare 180 000 i brutto delt på 12 hver måned. De to millionene betyr bare at hun kan kjøpe noe som er to millioner dyrene enn om hun ikke hadde dem. Sofie derimot har ingen egenkapital, men tjener 1,2 millioner i året. Likevel vil ikke hun med dagens regler få et lån på 2 millioner engang, fordi man MÅ ha egenandel eller kausjonist. Anonymkode: f62a3...21b 16
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker helt omvendt av deg. Inntekt/betalingevne burde telle mye mer enn egenkapital. Hvis Anna som jobber deltid som renhomder og tjener 180 000 i året arver to millioner, så kan hun jo uansett ikke betale mer i måneden enn om hun ikke hadde disse to millionene. Hun har fortsatt bare 180 000 i brutto delt på 12 hver måned. De to millionene betyr bare at hun kan kjøpe noe som er to millioner dyrene enn om hun ikke hadde dem. Sofie derimot har ingen egenkapital, men tjener 1,2 millioner i året. Likevel vil ikke hun med dagens regler få et lån på 2 millioner engang, fordi man MÅ ha egenandel eller kausjonist. Anonymkode: f62a3...21b Hva hvis Anna om kort tid får en inntekt på 600k - 900k? Anna har trodd alt god lønn om ikke lang tid :) Anonymkode: 5d38a...fcd
Illuminatum Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå er jeg student, men går inn i et profesjontyrke med relativt høy lønn. Synes det er så frustrerende at jeg ikke kan få lån på 100.000 kr når jeg har over 60% egenkapital i boligen, synes systemet har blitt VELDIG firkanta. Det skal også sies at jeg hittil har spart 100.000 kr som student. Flere som sliter med høy EK men som ikke får boliglån/økt boliglån pga for lav inntekt? 😕 Anonymkode: 5d38a...fcd Du må jo ha jobbet om du klarer å spare 100000 som student.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 Hvis årsaken er at de har brukt opp kvoten, så er den brukt opp. De kan ikke overstige den. Søk igjen etter april? Er det skader på boligen, siden det haster? Anonymkode: ae6a6...31f 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Skrevet 28. januar 2021 Illuminatum skrev (7 minutter siden): Du må jo ha jobbet om du klarer å spare 100000 som student. Ikke jobbet. Har hatt shoppestopp og solgt ting jeg ikke trenger. Anonymkode: 5d38a...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva hvis Anna om kort tid får en inntekt på 600k - 900k? Anna har trodd alt god lønn om ikke lang tid :) Anonymkode: 5d38a...fcd Tenk om du ikke får fullført graden din av en eller annen grunn, eller ikke får jobb. Jeg skjønner banken, men jeg skjønner også at du blir frustrert. Anonymkode: 8b3ed...f50 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #15 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva hvis Anna om kort tid får en inntekt på 600k - 900k? Anna har trodd alt god lønn om ikke lang tid :) Anonymkode: 5d38a...fcd Du vet jo ikke om du får jobb? Anonymkode: d39b3...7ee 12
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #16 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenk om du ikke får fullført graden din av en eller annen grunn, eller ikke får jobb. Jeg skjønner banken, men jeg skjønner også at du blir frustrert. Anonymkode: 8b3ed...f50 Ja, ser den. Jeg har heldigvis en annen bachelor som gir meg lønn på 500k hvis jeg ikke skulle klare utdanningen min(riktignok ikke like god stigning, stopper opp på rundt 630k). Det burde jo fungere som et slags "sikkerhetsnett" for banken.... Håper at en av de fem bankene jeg har søkt på sier ja :) Anonymkode: 5d38a...fcd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #17 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vet jo ikke om du får jobb? Anonymkode: d39b3...7ee Min andre utdanning gir meg 100% sikret jobb, det er veldig mangel på folk med denne autorisasjonen i arbeid. Det burde jo fungere som et slags sikkerhetsnett. Men jeg ser poenget ditt Anonymkode: 5d38a...fcd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #18 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke jobbet. Har hatt shoppestopp og solgt ting jeg ikke trenger. Anonymkode: 5d38a...fcd Men du har kanskje tatt opp studielån? Anonymkode: 2982d...713
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #19 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du har kanskje tatt opp studielån? Anonymkode: 2982d...713 Det bør ikke ha noe å si, jeg er likevel unna fem ganger inntekt. Og dette lånet betales ikke ned før etter studiene og med min startlønn tjener jeg mer enn fem ganger så mye jeg har i lån. De brukte hvertfall ikke det som noe argument så tror ikke det har noe å si Anonymkode: 5d38a...fcd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #20 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min andre utdanning gir meg 100% sikret jobb, det er veldig mangel på folk med denne autorisasjonen i arbeid. Det burde jo fungere som et slags sikkerhetsnett. Men jeg ser poenget ditt Anonymkode: 5d38a...fcd Hva er det du utdanner deg som, om gjør at du kan garantere jobb etter studier, samt opp mot 900 k i lønn? Anonymkode: 7c824...131 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå