Sunnys Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Gift ig har felleseie på alt. Har huslån på ca 2 mill. Jeg har arvet ca 1 mill. vil gjerne betale ned på lånet. Hvordan gjøre dette? Hva skjer ved en eventuell skilsmisse i framtiden med de midlene jeg har spyttet inn i lånet?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Her ville jeg kontaktet advokat, og satt opp en avtale om at ved samlivsbrudd skal det foregå skjevdeling ut i fra den ekstra innbetalingen fra deg. (Arv er i utgangspunktet særeie) Anonymkode: e82d9...6a3 2
Brunello Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Da må du avklare med ektefellen din om han synes det er greit at du nedbetaler "din" del av lånet, og at han skal betale ned en million alene. Loven er slik at verdien av det du tar med inn i ekteskapet og det som senere mottas i arv eller gave fra andre enn ektefellen kan skjevdeles. Eier man en bolig sammen etter en fastsatt eierbrøk, er det ikke gitt at den andre aksepterer at du endrer brøken ved å innbetale et beløp som er mottatt i arv. En slik innbetaling vil også kunne få andre konsekvenser. Eksempelvis dersom den andre hadde mer penger da ekteskapet ble inngått eller dersom den andre tjener vesentlig mer, Eksempelvis tjener jeg kr 500 000,- mer enn kona i året. Det medfører at det i praksis er jeg som nedbetaler vårt felles lån alene. Det er helt greit. Det hadde imidlertid ikke vært greit dersom hun arver en million og plutselig sier at hun nedbetaler lånet med den millionen, og at hun skal eie større andel / jeg skal hefte alene for gjelden av den grunn. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 Hva er bakgrunnen for at dere valgte felleseie i utgangspunktet? Hadde dere lik formue, og lik inntekt? Min og mannens intensjon var at vi ville trekke lasset sammen. Både økonomisk og praktisk. Og opp gjennom årene har det jo svingt hvem som tjener mest, hvem som bruker mest, om noen tar ulønnet permisjon, og mye annet. Om en av oss nå plutselig skulle fått ekstra midler ville det på alle mulige måter føltes feil at det ikke gikk inn i fellesen, og at vi skulle sette i gang og sikre oss selv i tilfelle brudd. Det sagt. Det stemmer det som er angitt tidligere i tråden. Arv er automatisk særeie. Men i det du bruker det på midler dere sammen eier, som kan få veristigning, eller verdifall, og som krever vedlikehold og påkostninger, så kompliserer det en senere fordeling. Så eneste måten du kan sikre deg er et møte med advokat, og tilhørende avtale. Anonymkode: 154cd...29d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Her ville jeg kontaktet advokat, og satt opp en avtale om at ved samlivsbrudd skal det foregå skjevdeling ut i fra den ekstra innbetalingen fra deg. (Arv er i utgangspunktet særeie) Anonymkode: e82d9...6a3 Nei! Arv er ikke særeie! Arv kan kreves skjevdelt, men det er noe annet. Jeg støtter forøvrig rådet om advokat. Anonymkode: f1106...ded 3
Potetjinta Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 Du bør heller sette inn pengene i globalt indeksfond. Mye mer lønnsomt i lengden, spesielt nå som boliglånsrenta er så lav 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 Sett pengene inn på fond, Anonymkode: 09266...632
Brunello Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 (endret) Potetjinta skrev (24 minutter siden): Du bør heller sette inn pengene i globalt indeksfond. Mye mer lønnsomt i lengden, spesielt nå som boliglånsrenta er så lav På kvinneguiden ser det ut til at globalt indeksfond er totalt uten risiko og garantert høy avkastning. Det er det ikke. På samme måte som andre fond, gjelder det aksjer. Hvor sikker avkastningen blir avhenger derfor av hvor lenge du sparer og at du ikke kommer i en situasjon der du må frigjøre kapitalen din. Hadde man eksempelvis spart lenge i indeksfond og trengte pengene 25. mars i fjor, ville man kunne ha sittet igjen med lite. Endret 28. januar 2021 av Brunello 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): På kvinneguiden ser det ut til at globalt indeksfond er totalt uten risiko og garantert høy avkastning. Det er det ikke. På samme måte som andre fond, gjelder det aksjer. Hvor sikker avkastningen blir avhenger derfor av hvor lenge du sparer og at du ikke kommer i en situasjon der du må frigjøre kapitalen din. Hadde man eksempelvis spart lenge i indeksfond og trengte pengene 25. mars i fjor, ville man kunne ha sittet igjen med lite. Fondsparing er alltid over tid. I og med at hun ønsket å betale ned boliglånet med pengene antar jeg de ikke skal brukes på andre ting med det første. Anonymkode: 861e0...e46
Brunello Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 Er det nødvendig vis et godt råd å kontakte advokat? Jeg tror manges iver etter å ha alt klart for samlivsbrudd skaper samlivsbrudd. Før advokat kontaktes, bør alle i det minste tenke gjennom hva forslag om skjevdeling til seg selv vil medføre av motreaksjon fra partneren. Synes anonym bruker i innlegg 4 har gode tanker om hvordan man bør ha det i samlivet. 1
Brunello Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fondsparing er alltid over tid. I og med at hun ønsket å betale ned boliglånet med pengene antar jeg de ikke skal brukes på andre ting med det første. Anonymkode: 861e0...e46 Man kommer uansett ikke utenom at dersom man må frigjøre fond, vil risikoen ligger der for alle fond. Også de som har økt jevnt og trutt gjennom mange år. Sånn sett er nedbetaling av gjeld (eller banksparing for den saks skyld) sikrere, da man vet hvilke kapital man sitter på. Dårlig avkastning, men ikke risiko for børsras.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 Sunnys skrev (1 time siden): Gift ig har felleseie på alt. Har huslån på ca 2 mill. Jeg har arvet ca 1 mill. vil gjerne betale ned på lånet. Hvordan gjøre dette? Hva skjer ved en eventuell skilsmisse i framtiden med de midlene jeg har spyttet inn i lånet? Jeg ville ikke brukt mine arvepenger, som er særeie, på fellesutgifter. Å betale ned huslånet nå når renten er lav har heller ingen hensikt. Setter du dem inn på høyrentekonto så får du innskuddsrente tilsvarende utlånsrente. Setter du dem på fond får du fort avkastning på pengene. Har du bestemt deg for at pengene skal inn på lånet deres, så bør du og din partner lage kontrakt som stadfester at ditt millioninnskudd i lånet er og forblir særeie. Dette trengs ikke gjøres gjennom advokat, men må undertegnes med minst 2 objektive vitner, for så tinglyses. Er dere smarte, så skriver dere testamentet samtidig, og får innsendt dette i samme lefse. Anonymkode: 4e1c5...5ae 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Skrevet 28. januar 2021 Dette er et juridisk problem, ikke et økonomisk. Vær forsiktig med juridiske råd du får her på KG Anonymkode: adfce...c14 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ville ikke brukt mine arvepenger, som er særeie, på fellesutgifter. Å betale ned huslånet nå når renten er lav har heller ingen hensikt. Setter du dem inn på høyrentekonto så får du innskuddsrente tilsvarende utlånsrente. Setter du dem på fond får du fort avkastning på pengene. Har du bestemt deg for at pengene skal inn på lånet deres, så bør du og din partner lage kontrakt som stadfester at ditt millioninnskudd i lånet er og forblir særeie. Dette trengs ikke gjøres gjennom advokat, men må undertegnes med minst 2 objektive vitner, for så tinglyses. Er dere smarte, så skriver dere testamentet samtidig, og får innsendt dette i samme lefse. Anonymkode: 4e1c5...5ae Meg igjen. Angående kontrakt, så kalles det ektepakt. Du kan lese mer om dette her: https://www.brreg.no/ektepakt/ Hvordan dere går fram, hvor det sendes inn osv. Anonymkode: 4e1c5...5ae 1
Brunello Skrevet 28. januar 2021 #15 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er et juridisk problem, ikke et økonomisk. Vær forsiktig med juridiske råd du får her på KG Anonymkode: adfce...c14 Ikke nødvendig vis bare et juridisk problem. Som nevnt over, vil det å tenke på å berike seg selv / beskytte egne penger kunne utløse samme reaksjon fra partneren. Har du en partner som generøst bruker egne penger på fellesskapet, vil vedkommende kunne tenke annerledes om du er "kjip" selv. Ta meg selv som eksempel. Dersom kona tenker på at hun skal ha alt selv, ville jeg kunne kjøpt en mye dyrere bil i stede for å bruke det jeg tjener mer enn henne på familien. (For øvrig et veldig teoretisk eksempel, da bil ikke interesserer meg særlig.) 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #16 Skrevet 28. januar 2021 Tror faktisk det enkleste er å betale ned på lånet. Du har da krav på å få ut midlene indeksregulert om ikke annet er avtalt (skriftlig i så fall). Dersom du har pengene på konto må disse stå på en egen konto for å kunne bevise at de er i behold. Settes de i fond eller annen investering kan muligens ektefelle kreve halvparten av gevinsten. Har vært i en lignende situasjon med påfølgende skilsmisse, mye styr siden eksen mente han skulle ha en god del av arven min. Anonymkode: 43c64...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #17 Skrevet 28. januar 2021 Brunello skrev (45 minutter siden): Ikke nødvendig vis bare et juridisk problem. Som nevnt over, vil det å tenke på å berike seg selv / beskytte egne penger kunne utløse samme reaksjon fra partneren. Har du en partner som generøst bruker egne penger på fellesskapet, vil vedkommende kunne tenke annerledes om du er "kjip" selv. Ta meg selv som eksempel. Dersom kona tenker på at hun skal ha alt selv, ville jeg kunne kjøpt en mye dyrere bil i stede for å bruke det jeg tjener mer enn henne på familien. (For øvrig et veldig teoretisk eksempel, da bil ikke interesserer meg særlig.) Om min mann hadde arvet hadde jeg med glede latt han ha pengene selv. Hvorfor skulle jeg bli "kjip" fordi han vil bruke pengene hans familie har jobbet for selv? Anonymkode: b9b33...5c1 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #18 Skrevet 28. januar 2021 Mitt råd er å ikke blande arven sammen med felleseie, hold det separat, det forenkler alt. Kjøp heller en hytte eller utleieleilighet (som kun står i ditt navn), på dette viset er du sikret å beholde arven ved et eventuelt samlivsbrudd. Anonymkode: 66b74...904 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #19 Skrevet 28. januar 2021 Min mann arvet sine foreldre. En del millioner. Vi har valgt å holde det utenfor fellesen slik han lett kan skille ut det om det eventuelt skulle bli slutt. Altså han investerer dette for seg. Vi har helt felles økonomi og jeg hadde ikke ønsket en skevdeling av huset. Grunnen til at vi holder arven utenfor selv om vi deler alt annet er fordi jeg vil jo en gang arve mine foreldre og skulle det ha blitt slutt før det ville det jo vært fryktelig urettferdig for han. Men nå får jeg noe forskudd på arv så da kan vi sette inn like mye hver i fellespotten og han kan beholde det som er til overs av sin arv. Anonymkode: 76959...a31
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #20 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Om min mann hadde arvet hadde jeg med glede latt han ha pengene selv. Hvorfor skulle jeg bli "kjip" fordi han vil bruke pengene hans familie har jobbet for selv? Anonymkode: b9b33...5c1 Men da har dere vel gjerne særeie i utgangspunktet? Slik at hver av dere får det de har tjent og jobbet for selv. Anonymkode: 154cd...29d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå