Gå til innhold

Flytte sammen først etter bryllupet. Hvor vanlig er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg giftet meg for syv år siden og flyttet da sammen med min kone. Da jeg fortalte om dette på arbeidsplassen min fikk jeg mange kommentarer på at jeg var gal som giftet meg før vi bodde sammen. Man må jo prøve før man er sikker var argumentet. Så jeg lurer på: Er dette så uvanlig som jeg fikk inntrykk av? Er det noen andre som har gjort det på samme måte, og fått den type kommentarer?

Anonymkode: 06303...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri turt å gifte meg med noen jeg ikke hadde bodd sammen med. Men eksen min gjorde det, han fant en dame fra Kina via nett. De giftet seg i Kina før hun ble med til Norge. De er fortsatt sammen og har to barn, virker som om det funker greit.

Anonymkode: 55b04...c12

• Liker 4
Skrevet

Det er veldig uvanlig blant etnisk. 

Anonymkode: b886f...86b

Skrevet

Norske.

Anonymkode: b886f...86b

Skrevet

Jeg er etnisk norsk. Vi var kjærester i halvannet år før vi giftet oss. Flyttet da sammen. Har vært gift i et tosifret antall år, og det går strålende. Alt handler om hvilken innstilling man har. Vi tenker begge at «vi skal jo uansett være sammen resten av livet, så da kan vi jo like godt gjøre vårt beste for at livet sammen blir fantastisk». Å bo sammen handler om at begge må gi og få (ikke ta!), og jeg tror det er det viktigste for at ting skal funke. 

Anonymkode: 11645...c7b

• Liker 1
Skrevet

I Norge har jeg inntrykk av at dette ikke er så vanlig.

Jobber derimot med ei dame fra Thailand, og der flytter man ikke sammen før man gifter seg. Hun tror det er blitt mer liberalt nå de senere årene enn når hun giftet seg, men i bunn og grunn bor og lever de ikke sammen før de er gift. 

Hun var gift med en Thailandsk mann før hun kom til Norge, og de fant fort ut at det fungerte absolutt ikke å leve sammen for de to. De fikk aldri den sjansen til å bli kjent med hverandre som samboere/partnere, og flere av venninnene hennes sier det samme. Hun syns derfor det var kjemperart (og fantastisk) å komme til Norge, hvor man dater, blir kjærester, så samboere, så forlovet og deretter gift 😄

Anonymkode: 3263f...4e2

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig, men vi gjorde det slik. 

Vi ble kjent i en måned ca med intensjonen om ekteskap. Sjekke om vi passet sammen liksom. Vi rørte ikke hverandre. Det endte med at vi giftet oss, alt har gått fint, vi venter barn nr to 😊 

Ting som er viktig for dere bør dere avklares på forhånd. 

Anonymkode: 54126...428

Skrevet

Vanlig for 50 år siden, mindre og mindre vanlig etter det.

I min generasjon (50 år) kjenner jeg kun ett par som flyttet sammen etter bryllupet (men i praksis bodde de mer eller mindre sammen før det).

Anonymkode: 37edf...85c

Gjest Bet-t-ina
Skrevet

Vi kjøpte leilighet og flyttet sammen 4 mnd. etter det første bryllupet. Vi studerte i utlandet på den tiden begge to. 

Skrevet

Har ei venninne der hun og mannen giftet seg. De flyttet først sammen dagen etter bryllupet. I splitter nytt hus de hadde bygget sammen. Jeg regner med at når man har overlevd å bygge hus sammen, så er forholdet ganske sterkt 😅 De har to barn og vært gift over 10 år, litt uvanlig i min alder. Men har også et annet vennepar som har vært sammen i 16 år og gift for 8 år siden òg, de også med 2 barn. Men de bodde sammen da før de giftet seg. 

Det er litt sånn, noen treffer og finner en partner de trives med og klarer å holde godt liv i forholdet. Mens andre (som meg) er mer uheldige i forhold. Eller også som meg, har litt hastverk med å bli sammen med noen. (har ikke hastverk nå akkurat). 

Anonymkode: 2ebd6...dc7

Skrevet

Min erfaring er at det er vanligst i religiøse (kristne) miljøer. I alle fall utad og på papiret. 

Anonymkode: 2e61e...a6f

• Liker 3
Skrevet

Helt normalt i kristne miljøer. Meget uvanlig ellers. 

Anonymkode: 23ef6...9da

• Liker 1
Skrevet

Vanlig i bibelbeltet, tror jeg. Ble sjokkert da jeg flyttet til Vestlandet og oppdaget at dette er en greie. Virker helt sprøtt for meg, kunne aldri giftet meg uten å kjenne personen som samboer først. Vil jo at ekteskapet skal vare for alltid liksom :P

Anonymkode: 60ba5...afd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanlig i bibelbeltet, tror jeg. Ble sjokkert da jeg flyttet til Vestlandet og oppdaget at dette er en greie. Virker helt sprøtt for meg, kunne aldri giftet meg uten å kjenne personen som samboer først. Vil jo at ekteskapet skal vare for alltid liksom :P

Anonymkode: 60ba5...afd

Ja, det er jo tanken vår også for ekteskapet: At det skal vare for alltid. Og jeg var ikke redd for å gifte meg før vi var samboere. Vi tilbrakte mye tid sammen og ble veldig godt kjent. Begge så at vi hadde samme forhold til renslighet, økonomi, tidsbruk og så videre, så antallet overraskelser har vært svært få. Ekteskapet skal jo vare for alltid så vi må begge gi og ta for at dette skal bli bra, og det er begge innstilt på.

TS

Skrevet

Ikke veldig vanlig, men mitt inntrykk er at de som gjør det, har et bedre ekteskap. 

Anonymkode: 597c3...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke veldig vanlig, men mitt inntrykk er at de som gjør det, har et bedre ekteskap. 

Hva baserer du det inntrykket på? 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er etnisk norsk. Vi var kjærester i halvannet år før vi giftet oss. Flyttet da sammen. Har vært gift i et tosifret antall år, og det går strålende. Alt handler om hvilken innstilling man har. Vi tenker begge at «vi skal jo uansett være sammen resten av livet, så da kan vi jo like godt gjøre vårt beste for at livet sammen blir fantastisk». Å bo sammen handler om at begge må gi og få (ikke ta!), og jeg tror det er det viktigste for at ting skal funke. 

Anonymkode: 11645...c7b

Fikk du kommentarer på at dere ikke bodde sammen, eller er det så lenge siden at det var mere vanlig da?

TS

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hei. Jeg giftet meg for syv år siden og flyttet da sammen med min kone. Da jeg fortalte om dette på arbeidsplassen min fikk jeg mange kommentarer på at jeg var gal som giftet meg før vi bodde sammen. Man må jo prøve før man er sikker var argumentet. Så jeg lurer på: Er dette så uvanlig som jeg fikk inntrykk av? Er det noen andre som har gjort det på samme måte, og fått den type kommentarer?

Det er ikke noe moralsk i veien med det. Tanken er nok heller at det er mange uenigheter som kommer frem ved å bo sammen. Tenk om dere ikke klarer å løse folkene, og så har dere brukt masse ressurser på bryllup. 

Skrevet
theTitanic skrev (8 minutter siden):

Det er ikke noe moralsk i veien med det. Tanken er nok heller at det er mange uenigheter som kommer frem ved å bo sammen. Tenk om dere ikke klarer å løse folkene, og så har dere brukt masse ressurser på bryllup. 

Mulig jeg er naiv, men jeg tenker at flokene skal kunne løses uansett. Skal man bo sammen både som gift og som samboer vil det alltid være floker å løse. Når begge er innstilt på at det skal løsest og begge er villige til å gi og ta, så tror jeg det kan løses. Har samboere lavere terskel fra å gå fra hverandre fordi det er mindre forpliktende? Til nå har vi ikke hatt noen store floker selv med to barn, husoppussing, flytting og mye annet. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva baserer du det inntrykket på? 

TS

De mange jeg kjenner som flytter sammen etter ekteskapsinngåelse, og de jeg kjenner + de mange jeg leser om her inne, som ikke venter.

Det er snakk om betydelige mengder altså, sikkert 70 par jeg kjenner, og enda flere jeg leser om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...