Gå til innhold

Han vil jobbe 200% men jeg trenger avlastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vi hadde en stor krangel her nylig om arbeidsfordelingen. 
Vi er gifte, og har to barn. En i bhg alder og en i skolealder. 
Mannen jobber 2-4 rotasjon offshore, ofte overtid så det blir 3-3 halvparten av tiden. 
Jeg jobber fullt som saksbehandler i kommunen, i tillegg til at jeg tar noe videreutdanning på si som jeg er ferdig med til sommeren. 
Når mannen er hjemme ønsker han å jobbe fullt også da, som selvstendig næringsdrivende. Arbeidstidene varierer, kan ofte være kvelder og helger alt etter etterspørsel. Inntekten er så som så, han sier det tar tid å jobbe opp et kundegrunnlag, så fra min side ser jeg dette mest som en svært dyr og tidkrevende hobby. ( Dette er hans store lidenskap...)

Det er jeg som tar mesteparten av hus, hjem og barn. Han kan ikke lage mat eller vaske tøy. Ligger heller på sofaen enn å vaske badet, for å si det sånn. 

Yngste barnet er 1 år gammelt og syk konstant. Våkner 1-3 ganger på natt. Vi deler på nattarbeidet, han står opp like ofte som meg. 
Eldste er ganske selvgående og kommer seg til skole og fritidsaktivitet selv, men skulle nok hatt mer tid med oss foreldre. 

Mannen har en dårlig rygg og periodevis et dårlig kne. Når ryggen «slår til» må han gå med støttebelte og får ikke gjort så mye de dagene inntil det blir bedre. Han spiser smertestillende som drops i den perioden, og er sur og gretten. Da tar jeg alt på hjemmebane, også legging og bæring av yngste, siden han ikke klarer det. 

Jeg har en kronisk sykdom som gjør meg sliten, men har lært å leve med det. 

Begge er kronisk søvndepriverte. 

Vi har øvrig familie men ikke noe støttende nettverk. 

Oppsummert: jeg har bedt han roe ned «prosjekt selvstendig næringsdrivende» til sommeren, sånn at han kan bruke mer av energien sin på familien, og avlaste meg. Da er jeg også ferdig med min videreutdanning. Jeg holdt seriøst på å gå på veggen sist periode han var offshore, med travelt på jobb og sykt barn. Nevnte jeg at vi har hund også?

Dette var ikke aktuelt sa han. Dette er det han vil, og dette er det han håper å falle tilbake på  når oljeindustrien legger opp. (Det blir nok ikke med det første...Norge er altfor avhengig av oljepengene.) 

Så her står vi da, på hver vår kant. Tanker? 

Anonymkode: 6605a...016

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen jobber 2-4 rotasjon offshore, ofte overtid så det blir 3-3 halvparten av tiden. 
Jeg jobber fullt som saksbehandler i kommunen, i tillegg til at jeg tar noe videreutdanning på si som jeg er ferdig med til sommeren. 
Når mannen er hjemme ønsker han å jobbe fullt også da, som selvstendig næringsdrivende. Arbeidstidene varierer, kan ofte være kvelder og helger alt etter etterspørsel. Inntekten er så som så, han sier det tar tid å jobbe opp et kundegrunnlag, så fra min side ser jeg dette mest som en svært dyr og tidkrevende hobby. ( Dette er hans store lidenskap...)

Det er jeg som tar mesteparten av hus, hjem og barn. Han kan ikke lage mat eller vaske tøy. Ligger heller på sofaen enn å vaske badet, for å si det sånn. 

Yngste barnet er 1 år gammelt og syk konstant. Våkner 1-3 ganger på natt. Vi deler på nattarbeidet, han står opp like ofte som meg. 
Eldste er ganske selvgående og kommer seg til skole og fritidsaktivitet selv, men skulle nok hatt mer tid med oss foreldre. 

Mannen har en dårlig rygg og periodevis et dårlig kne. Når ryggen «slår til» må han gå med støttebelte og får ikke gjort så mye de dagene inntil det blir bedre. Han spiser smertestillende som drops i den perioden, og er sur og gretten. Da tar jeg alt på hjemmebane, også legging og bæring av yngste, siden han ikke klarer det. 

Oppsummert: jeg har bedt han roe ned «prosjekt selvstendig næringsdrivende» til sommeren, sånn at han kan bruke mer av energien sin på familien, og avlaste meg. Da er jeg også ferdig med min videreutdanning. Jeg holdt seriøst på å gå på veggen sist periode han var offshore, med travelt på jobb og sykt barn. Nevnte jeg at vi har hund også?

Dette var ikke aktuelt sa han. Dette er det han vil, og dette er det han håper å falle tilbake på  når oljeindustrien legger opp. (Det blir nok ikke med det første...Norge er altfor avhengig av oljepengene.) 

Omplassere hunden. Dere har jo ikke tid til den og den tar krefter du ikke har. 

Tanken på at han starter bedrift selv vil jo med tiden si at han kan jobbe hjemmefra og slutte å dra på sjøen. Det er en veldig bra ide for dere alle. Bortsett fra at det tar tid å bygge seg opp. 3-5 år er ofte tiden det tar å gjøre små foretak lønnsomme nok til å leve av. Men det er nå barna er små og det er nå det er vanskelig. 

Anonymkode: 09f12...d77

• Liker 11
Skrevet

Det kunne jeg ikke levd med. Min mann jobber 4 - 4. Eneste grunnen til at det fungerer godt er at mannen min tar det meste når han er hjemme. Matlaging, hundelufting, kjøre alle barna til fritidsaktiviteter og klesvask. Han prioriterer oss 100% når han er hjemme.

Anonymkode: 40cf6...435

• Liker 21
Skrevet

Jeg kjenner meg i igjen i situasjonen. Jeg har kapitulert og planlegger som han ikke er tilstede. Rutinene går bedre slik også. Blir det for tøft kan det kanskje være aktuelt å ha hushjelp eller aupair? 

Anonymkode: 9b366...61f

• Liker 1
Skrevet

Skaff dere au pair! De tar vare på barn og hjem, mens dere får bruke tiden på karriere. Anbefaler air pair fra Tjsiland. Flinke, pliktoppfyllende og billig i drift.

Anonymkode: 6f806...2c5

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skaff dere au pair! De tar vare på barn og hjem, mens dere får bruke tiden på karriere. Anbefaler air pair fra Tjsiland. Flinke, pliktoppfyllende og billig i drift.

Thailand*

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var ikke aktuelt sa han.

Si nei og sett krav. Han kan ikke lage mat? Har du skjemt han bort i alle år? 

Da får han selv sørge for avlastning til barna sine, samt hushjelp. Makan til egoisme! 

Skjønner ikke at noen av dere finner dere i å leve sånn, helt i orden med mye jobb og hobbyer, men det skal ikke gå utover innsatsen hjemme når man velger å ha et hus og en familie. 

Skrevet

Så i teorien så lever han livet som om han ikke har familie og forpliktelser? 

Da hadde jeg gått. Og grunnen til det er at du bruker all energien på det du har og i tillegg skal du også bruke energi på å krangle med han, bli skuffa gang på gang og du må i tillegg lage middag til han/vaske hans klær og etter han generelt. 

Det er ganske energikrevende og leve i et forhold som ikke fungerer, så jeg vil tenke at du får det mye bedre alene.

Anonymkode: 16ac4...4f8

• Liker 28
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Han her trenger korrigering av ene ganske egoistiske prioriteringer.

Flott at han vil legge om jobbmuligheter.

Men det funker ikke å gjøre det og samtidig legge alt på deg. 

Du kam jo uten problemer bare være alene her, du får jo hverken kjæreste eller medforelder av denne løsningen.

Jeg hadde tatt en solid runde på FVK. 

Hva er planen hans? Å slutte i offshorejobben om få måneder?

Skrevet

Hvorfor i allverden vil han ikke tilbringe tid med sine egne barn?? 

Anonymkode: 3db68...349

• Liker 9
Skrevet

Jeg har også en mann i langturnus som jobber ekstra de ukene han er hjemme. Men del av avtalen her var at ekstra jobb skal ikke går utover oppgavene i huset og barna (mer enn nødvendig - vil si overtid bare i avtale med meg for eksampla). Jeg er i permisjon nå så litt mer fleksibel enn vanligvis. 

Bringer den ekstrajobb inntekter fordi du beskriver det som dyr hobby til nå? 

Kunne du bruke lengre på din videreutdanning, slik at det blir ikke stress i tillegg? Helt enig at han skulle støtte deg mer enn han gjør - spesiell fram til sommeren - men det kommer ikke til å skje fra en dag til en annen. Har dere snakket før du tok videreutdanning og han begynnte med sin ekstra jobb om hvordan ting skulle går rundt og hvilken støtte dere trenger fra hverandre? 

Kommunikasjon kommunikasjon kommunikasjon 

Viktigst. 

Anonymkode: a7d0c...c9a

• Liker 4
Skrevet

Får han ekstra inntekt på hobbyjobben sin? Dere kan jo bruke den på å kjøpe tjenester som avlaster dere, f.eks. husvask, klesvask, barnepass, hunderase, matlevering, take-away og en avslappende aleneferie til deg så snart koronarestriksjonene tillater det. 
Hvis det ikke går hadde jeg virkelig slått hardt mot hardt slik han tydeligvis gjør overfor deg. 

Anonymkode: 2c0e6...134

• Liker 12
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Får han ekstra inntekt på hobbyjobben sin? Dere kan jo bruke den på å kjøpe tjenester som avlaster dere, f.eks. husvask, klesvask, barnepass, hunderase, matlevering, take-away og en avslappende aleneferie til deg så snart koronarestriksjonene tillater det. 
Hvis det ikke går hadde jeg virkelig slått hardt mot hardt slik han tydeligvis gjør overfor deg. 

Støtter denne. Spent på å høre ut som om det er inntekter fra hobbyjobben i det hele tatt.. Høres ut som det heller er utgifter?

Anonymkode: 5b8a7...27d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler jo absolutt at her jobber du 100% i hjem og 100% i jobb så når han har friukene i jobb pga han har vært borte fra hjemmet døgnet rundt i sine 2-3uker. Så er det jo absolutt ikke mye forlangt at han kan gi deg en pust i bakken når sommeren kommer så ikke du går i bakken av utmattelse for da blir det iallfall ikke overtidsmuligheter på ham.
PS: Hva kan årsaken være til at ungen er så hyppig syk? Min kom seg betraktelig når barnet fikk dren i ørene min var og syk hele tida.

Anonymkode: 39270...52b

• Liker 2
Skrevet

Ts skriver at ekstrajobben ikke gir inntekt. 

Anonymkode: aa017...63f

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts skriver at ekstrajobben ikke gir inntekt. 

Anonymkode: aa017...63f

TS sier vel heller at inntekten er "så som så" og at hen anser jobben "mest som en dyr hobby" - så noe inntekt kan det jo være. 

Skrevet

Han kjører egotripp! Han ser heller ikke det store bildet og din rolle ifht hva du gjør og trenger 🤔? Men det han sikkert merker på egen kropp, er at tiden renner ut ifht sin " drøm" .... Hva det krever fysisk er mulig for sent uansett ?? Hvertfall går det på bekostning av alt annet! Han må forstå at det er det ikke verdt. Ettersom jeg forstår, har dere det greit økonomisk,  men når helsa og samlivet over tid får 2 .prioritet,- så kan dere begge gå på en smell. Han trenger en virkelighetssjekk ❣

Anonymkode: c043a...184

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville skrevet ned en liste over alle oppgaver som gjøres i løpet av en uke og hvor mye tid det tar. For å unngå at han mener at han bidrar mye mer enn han gjør, er det enkleste å ha en liste hvor du skriver ned akkurat hva du gjør og hvor mye tid det tar, og hvor mye han har gjort. 

Så satt deg ned men mannen og gått gjennom den lista. Typ "Dette er alle oppgavene, det tar 10 timer (for eksempel). Hvordan skal vi fordele dette fremover?". Enten må han gjøre oppgavene selv, eller så må han betale for at det skal bli gjort, for eksempel at han leier inn en vaskehjelp. Det virker som det er behov for å tydeliggjøre alle oppgavene som gjøres

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at det MINSTE han kan gjøre er å drite i 3/3 fra nå, spesielt hvis han absolutt skal holde på med hobbyen/selvstendig næring når han er hjemme. Mannen min jobber også offshore og takker aldri ja til å stå en uke ekstra uten å høre med meg. Sier jeg nei, gjør han det ikke. Skulle bare mangle!!

Anonymkode: e3504...dc1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...