Gå til innhold

Skifte samtlige dørhåndtak i sameiet pga smittefare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig vært på et møte i sameiet hvor en av beboerne fikk med hele sameiet på å skifte ut samtlige dørhåndtak til leilighetene pluss fellesdører. Kostnad 15000 kr. Dette pga smittefare. De gamle dørhåndtakene i rustfritt stål skal nå skiftes ut med antibakterielle dørhåndtak med høyt kobberinnhold. Det ble påstått at kobber skulle  gjøre det vanskeligere for koronavirus å overleve på overflaten. 
Jeg syntes dette var en litt crazy ting å gjøre i sameiet. Hva synes dere?

Anonymkode: 6b82b...ace

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres søkt ut. Da er det også særdeles mye annet man bør bytte, om argumentasjonen er å bytte flater som blir fast tatt på. Hadde protestert heftig mot en så stor utgift, for noe tull. Sameiet burde heller bruke en tusenlapp eller to på antibacflasker til alle beboere..

Anonymkode: 21890...d0a

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det var da voldsomt! De må jo vaskes på samme måte som de dere har nå. En flaske sprit ved inngangen er lurt. Og så vasker alle sine egne håndtak jevnlig, og hendene sine når de kommer inn. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Skrevet

Sånn er det med demokrati. Håper du tok ordet i møtet.

Kobber har denne egenskapen, det har gull også. Det kan du jo foreslå 🙂

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

en av beboerne fikk med hele sameiet

Da er tydeligvis hele sameiet enig i dette, for en av beboerne klarer ikke å trumfe gjennom sånt uten at det er flere som er enige. 

Kanskje det er andre grunner enn smitte? 

Skrevet (endret)

En ting er fellesdører, selvom jeg anser det også som unødvendig. Men inn til hver enkelt leilighet😳

Endret av Nerine_
  • Liker 1
Skrevet
Nerine_ skrev (2 minutter siden):

En ting er fellesdører, selvom jeg anser det også som unødvendig. Men inne i hver enkelt leilighet😳

Mente nok ikke inne i leilighetene. Men døren inn til hver. 

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (6 minutter siden):

Mente nok ikke inne i leilighetene. Men døren inn til hver. 

Uansett, det er ikke et berøringspunkt der "alle" tar. 

• Liker 3
Skrevet
Nerine_ skrev (1 minutt siden):

Uansett, det er ikke et berøringspunkt der "alle" tar. 

Nei det er det absolutt ikke. Mab kan vaske der selv, om man ønsker. Og vaske hendene når man kommer hjem (som de fleste gjør) 😊

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå):

Nei det er det absolutt ikke. Mab kan vaske der selv, om man ønsker. Og vaske hendene når man kommer hjem (som de fleste gjør) 😊

Og det bør man, uavhengig av om dørhåndtakene er av kobber eller gull. Hjelper null om noen har smørt inn dørhåndtaket med snørr to minutter før deg. For et bortkastet pengebruk😅

• Liker 3
Skrevet
Nerine_ skrev (4 minutter siden):

Og det bør man, uavhengig av om dørhåndtakene er av kobber eller gull. Hjelper null om noen har smørt inn dørhåndtaket med snørr to minutter før deg. For et bortkastet pengebruk😅

Nettopp!

Skrevet

Oi, det var voldsomt. My billigere å vaske dørhåndtakene regelmessig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har nylig vært på et møte i sameiet hvor en av beboerne fikk med hele sameiet på å skifte ut samtlige dørhåndtak til leilighetene pluss fellesdører. Kostnad 15000 kr. Dette pga smittefare. De gamle dørhåndtakene i rustfritt stål skal nå skiftes ut med antibakterielle dørhåndtak med høyt kobberinnhold. Det ble påstått at kobber skulle  gjøre det vanskeligere for koronavirus å overleve på overflaten. 
Jeg syntes dette var en litt crazy ting å gjøre i sameiet. Hva synes dere?

Anonymkode: 6b82b...ace

Antibakterielle håndtak i kampen mot virus😅

Nå var ikke 15k så skremmende mye men prinsipielt er det noen utfordringer her. Den egenskapen kobber har er at det hindrer vekst av virus og bakterier på overflaten. Altså vekst. Om hovedformålet her er å hindre spredning så vil altså disse håndtakene i seg selv ha liten til ingen effekt. Ja kobber hindrer veksten av viruset, men det hindrer ikke nødvendigvis at virus som kommer på overflaten smitter til neste person som tar i det. Altså en er like langt. Man ville kommet lengre i kampen med å vaske håndtakene jevnlig.

Det andre er at kobber i for store doser er giftig for mennesker. Dersom kobber bare hadde vært positive, hvorfor er ikke alle håndtak i kobber i dag? Fordi kobberlegeringen som brukes overfører små mengder kobber til hånda når en tar i det, og en del av dette igjen tas opp igjen i kroppen via huden. Og overstiger en sin daglige dose med kobber så risikerer en altså kobberforgiftning. Det er for eksempel en av flere grunner til at en går bort fra kobberrør.

https://forskning.no/sykdommer-mat-og-helse-menneskekroppen/derfor-ma-vi-ha-i-oss-kobber/261703

Det merkelige her er da at noen tydeligvis har funnet på en god ide og fått med seg hele sameiet. Jeg håper at vedkommende klarte å komme med solide og overbevisende argumenter jeg ikke ser her nå for å gjøre dette.

• Liker 1
Skrevet

Var 15 000 kr mye? 🤔

Synes det hørtes lurt ut jeg.

Anonymkode: 498a7...bdf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var 15 000 kr mye? 🤔

Synes det hørtes lurt ut jeg.

Anonymkode: 498a7...bdf

Har du kobberrør hjemme hos deg?

Skrevet

Kjøp en flaske med antibac, eller en sprayflaske med klorin og tørkerull, det blir billigere.

Og hvorfor skal en skifte dørhåndtak inn til leilighetene, flyr dere så mye på dørene hos hverandre? 
Og greier ikke folk å vaske hendene sine når de kommer hjem?

Anonymkode: 77882...baa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...