AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #1 Skrevet 28. januar 2021 Vi har en hytte hvor vi samler vann fra takrennen og ned i en tank. Vannet er ufiltrert og vi bruker det idag kun til vasking, dusj og do, og tar med vann på flasker hjemmefra til matlaging. Men jeg lurer på hva som skal til for å gjøre dette vannet drikkbart. Nå som det er vinter har jeg måttet suge vann utav tanken og dermed fått litt i munnen, og vannet smaker egentlig 100% bra, om ikke enda bedre enn hjemme. Ut fra smak ser jeg ingen grunn til at det ikke kan drikkes. Men jeg vet at på sommerstid så kan det komme litt sånn jord/moseaktig lukt på vannet. Sikkert pga. algevekst i tanken, og jord og løv som legger seg i takrennen og koker i solen. Og så kan det selvfølgelig komme fugler og slikt som driter på taket. Men jeg lurer på hva som er farlig og ufarlig med tanke på å drikke vannet. Om fugleskit og slikt kan gjøre at man får ormer og parasitter i systemet. Mennesker har da drukket vann siden før innlagt vann ble en ting, og siden dette er regnvann så har vi heller ikke problemer med avføring fra dyr som beiter høyere oppe i terrenget og forurenser vannet. Anonymkode: 7716d...33f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #2 Skrevet 28. januar 2021 Spørs jo hvilket tak du har... Takstein er ok, shingel er for mye stei/grus i. Om fugler/måser sitter på taket, blir vannet forurenset. Kjøp vannfilter. Om du skal drikke takvannet, kan du koke det først. Anonymkode: 02a6f...bb0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 Lag et rørsystem med denne på dunken https://www.clasohlson.com/no/Atlas-Filtri-Plus-3P-SX-filterhus/p/40-9527 Anonymkode: c85b1...6f6
newman01 Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 Fugler bæsjer på taket, og regnvann vasker fuglebæsj ned i takrenna. Man ender opp med fuglebæsj i vannet. Ikke anbefalt pga parasitter.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 Takvann er virkelig ikke egnet til drikkevann. Ikke bare at fuglene bæsjer på taket, men har du noengang sett hvordan en takrenne ser ut nedi? Der gror det gjerne riktig så godt. Det er altså stor risiko for både bakterier og annen biologisk forurensning av vannet. Fortsett å bruke det til vaskevann osv som dere gjør i dag, og fortsett også å ta med vann hjemmefra til drikkevann. Et billigfilter fra Clas er bare falsk trygghet. Det fjerner kanskje kalk og misfarging, men er på ingen måte bakteriedrepende, som er det du trenger. Anonymkode: c4e79...c70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå