AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Jeg trur det kommer veldig an på yrke og hva du assosierer det yrket med. F.eks jeg er utdannet faglaborant, men jeg får ikke jobb innen det fordi jobbene ikke vokser på trær, og det er ingen utenom industrien som trenger sånne som meg. ALLE trenger en elektriker en gang i livet, det samme med rørlegger, taktekker, feier osv. Disse er høyt ønsket, men med "liten" lønn. Regner også med at de fleste er glad det fins bilmekanikere, kokker og servitører. Så nei, jeg ser ikke ned på noen med fagbrev for det er en arbeidsgruppe vi er meget avhengi av for at verden skal gå rundt. Anonymkode: 030a9...c1a 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg trur det kommer veldig an på yrke og hva du assosierer det yrket med. F.eks jeg er utdannet faglaborant, men jeg får ikke jobb innen det fordi jobbene ikke vokser på trær, og det er ingen utenom industrien som trenger sånne som meg. ALLE trenger en elektriker en gang i livet, det samme med rørlegger, taktekker, feier osv. Disse er høyt ønsket, men med "liten" lønn. Regner også med at de fleste er glad det fins bilmekanikere, kokker og servitører. Så nei, jeg ser ikke ned på noen med fagbrev for det er en arbeidsgruppe vi er meget avhengi av for at verden skal gå rundt. Anonymkode: 030a9...c1a Elektrikere kan ha veldig høy lønn, opp mot 700.000 i året om de har jobbet et par år og jobber litt overtid😊 Anonymkode: a316f...10f 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Fagbrev er et gullbrev spør du meg! Tipp topp 👍 Anonymkode: 38b9c...154 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 Nei, en blir ikke sett ned på om man «bare» har fagbrev. Og forresten det er ikke «bare bare det». Norge hadde ikke gått rundt uten dem og vi trenger slik arbeidskraft også! Andre ser ikke ned på deg fordi du har fagbrev, men det er det du kanskje selv tror. Det er så enkelt å tenke hadde jeg hatt det, fått det, eller gjort det å det og det, så hadde jeg vært mer lykkelig, mer vellykket. osv, men det er som oftest ikke slik😊 Og en med fagbrev kan jo ta høyere utdanning senere, eller bygge på den utdanningen en allerede har? Feks. Helsefagarbeidere, kan bli barnepleier, eller psykiatrisk-helsearbeider?? Anonymkode: a316f...10f 1
Alice123 Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 Jeg tror det handler veldig om hvilken krets man omgir seg med. Noen vil alltid se ned på deg av en eller annen grunn. Enten fordi du har feil utdannelse, feil jobb, feil bolig, feil interesser, reiser på feil sted på ferie, har feil navn på barna dine, kler deg i feil klær, har feil bil etc. Jeg har mastergrad og vet om én som ser ned på meg fordi jeg har feil master. Det plager meg ikke fordi vedkommende er 100% idiot og jeg ser ned på hen fordi vedkommende har feil personlighet. 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Folk som i det hele tatt ser ned på andre mennesker er jo bare å drite i, de er ikke bra mennesker Så om noen ser ned på deg så er de ikke verdt at du bryr deg om det. Et problem som fint løser seg selv. Anonymkode: 0f675...798 5
Knirke Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, en blir ikke sett ned på om man «bare» har fagbrev. Og forresten det er ikke «bare bare det». Norge hadde ikke gått rundt uten dem og vi trenger slik arbeidskraft også! Andre ser ikke ned på deg fordi du har fagbrev, men det er det du kanskje selv tror. Det er så enkelt å tenke hadde jeg hatt det, fått det, eller gjort det å det og det, så hadde jeg vært mer lykkelig, mer vellykket. osv, men det er som oftest ikke slik😊 Og en med fagbrev kan jo ta høyere utdanning senere, eller bygge på den utdanningen en allerede har? Feks. Helsefagarbeidere, kan bli barnepleier, eller psykiatrisk-helsearbeider?? Anonymkode: a316f...10f På seg selv kjenner man ikke andre... Fordi du ikke ser ned på folk med fagbrev, så betyr det ikke at det samme gjelder for hele resten av verdens befolkning. Hvor "viktig" et yrke er henger heller ikke sammen med status. TS, du kommer helt sikkert til å bli sett ned på, akkurat som man blir i de fleste yrker. Hvor mye og hvor ofte kommer an på hva slags fagbrev og i hvilken bransje du er. En servitør opplever nok oftere å bli sett ned på enn en elektriker. Det som teller er hvordan du håndterer å bli sett ned på. Lar du det passere, eller tar du det personlig? Valget er ditt. Hvis det hjelper kan du tenke på dem som ser ned på deg som primitive mennesker med et usunt behov for å dømme andre. Endret 28. januar 2021 av Knirke 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 Er du redd for hva andre tenker, eller har du bare doktorer og professorer i slekt og omgangskrets? Anonymkode: 58e09...91f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 Fagbrev innen nyttige og attraktive yrker som elektriker og snekker tenker nok de fleste er en god jobb. Men det er noe annet med fagbrev som servitør, resepsjonist, kokk etc. Nettopp fordi at disse jobbene i stor grad utføres av ufaglærte. Dette svekket statusen på ethvert yrke. Du kan sammenligne det med førskolelærer som er en bachelor, men som kommer langt ned på publiserte statuslister blant annet fordi det jobber en haug med såkalte assistenter sommer ufaglærte der. Man trenget ikke en 3-årig utdanning for å drifte en barnehage, men man kan feks ikke ha ufaglærte til å jobbe som feks politi og sykepleiere. Anonymkode: 50b1f...704 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 Så lenge man har god arbeidsmoral, ser jeg ikke ned på dem som har fagbrev. Jeg har selv master og mannen har fagbrev. Anonymkode: fd55c...054 1
Knirke Skrevet 28. januar 2021 #13 Skrevet 28. januar 2021 56 minutter siden, Alice123 said: Jeg tror det handler veldig om hvilken krets man omgir seg med. Noen vil alltid se ned på deg av en eller annen grunn. Enten fordi du har feil utdannelse, feil jobb, feil bolig, feil interesser, reiser på feil sted på ferie, har feil navn på barna dine, kler deg i feil klær, har feil bil etc. Jeg har mastergrad og vet om én som ser ned på meg fordi jeg har feil master. Det plager meg ikke fordi vedkommende er 100% idiot og jeg ser ned på hen fordi vedkommende har feil personlighet. Fantastisk😄 Jeg har forøvrig bachelor, men blir sett ned på fordi jeg jobber i feil avdeling. Det finnes sannelig mange der ute med feil oppdragelse🤨 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 Man har lite forståelse for hvordan et samfunn går rundt om man ser ned på fagutdannete. Det er ikke vits i at alle tar bachelor, master og doktorgrad. Anonymkode: 85b4b...a04 3
Den Sagnomsuste Skrevet 28. januar 2021 #15 Skrevet 28. januar 2021 (endret) Alice123 skrev (2 timer siden): Jeg tror det handler veldig om hvilken krets man omgir seg med. Noen vil alltid se ned på deg av en eller annen grunn. Enten fordi du har feil utdannelse, feil jobb, feil bolig, feil interesser, reiser på feil sted på ferie, har feil navn på barna dine, kler deg i feil klær, har feil bil etc. Jeg har mastergrad og vet om én som ser ned på meg fordi jeg har feil master. Det plager meg ikke fordi vedkommende er 100% idiot og jeg ser ned på hen fordi vedkommende har feil personlighet. Haha, nettopp! Det minner meg litt om Big Bang Theory og hvordan Sheldon hakker på Howard hele tiden. Dr. Rostenkowski, Dr. Hofstadter and MR. Wolowitz. Fornøyelig, men sant! Selv innenfor akademia finnes det ulike rangordener. Jeg har opplevd nedlatende kommentarer fra matematikere og jurister når jeg har sagt at jeg jobber som stipendiat i samfunnsvitenskap. Så noen ser alltid ned på andre. Sånn er det dessverre bare. Endret 28. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 2
Alice123 Skrevet 28. januar 2021 #16 Skrevet 28. januar 2021 (endret) Den Sagnsomsuste skrev (1 time siden): Haha, nettopp! Det minner meg litt om Big Bang Theory og hvordan Sheldon hakker på Howard hele tiden. Dr. Rostenkowski, Dr. Hofstadter and MR. Wolowitz. Fornøyelig, men sant! Selv innenfor akademia finnes det ulike rangordener. Jeg har opplevd nedlatende kommentarer fra matematikere og jurister når jeg har sagt at jeg jobber som stipendiat i samfunnsvitenskap. Så noen ser alltid ned på andre. Sånn er det dessverre bare. Haha, helt riktig! Vedkommende det gjelder ser ned på meg fordi jeg ikke er utdannet innenfor samme disiplin. Om jeg så var, ville hen sett ned på meg fordi jeg ikke hadde samme jobb som vedkommende, og om så var ville vedkommende sett ned på meg fordi jeg hadde gjort nevnte jobb "feil" (jeg vet dette fordi jeg er venninne med en kollega av vedkommende, min venninne har doktorgrad/phd mens vedkommende har master i samme fagfelt, men min phd-venninne er likevel "feil" i vedkommenes øyne). Med noen folk kan man bare ikke vinne, uansett! Jeg har master samt jobber innenfor et fagfelt jeg brenner for, som samtidig er utrolig samfunnsnyttig. Om det er "feil" for enkelte får det være på deres kappe, jeg står ikke til ansvar for andre enn meg selv. Endret 28. januar 2021 av Alice123 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #18 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Elektrikere kan ha veldig høy lønn, opp mot 700.000 i året om de har jobbet et par år og jobber litt overtid😊 Anonymkode: a316f...10f 700.000 må vel bli ganske mye overtid? Samboeren min har 450.000 om han ikke jobber noe overtid. For øvrig synes jeg ikke det er dårlig betalt, særlig ikke ut fra utdanningsnivået. Jeg er jurist og tjener 70.000 kr mer enn han. Jeg har er skyhøyt studielån og han er gjeldsfri. Jeg kjenner ingen som ser ned på elektrikere i hvert fall, alle jeg kjenner er misunnelig fordi jeg bor med en. Hehe. Anonymkode: 08869...adf
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #19 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 700.000 må vel bli ganske mye overtid? Samboeren min har 450.000 om han ikke jobber noe overtid. For øvrig synes jeg ikke det er dårlig betalt, særlig ikke ut fra utdanningsnivået. Jeg er jurist og tjener 70.000 kr mer enn han. Jeg har er skyhøyt studielån og han er gjeldsfri. Jeg kjenner ingen som ser ned på elektrikere i hvert fall, alle jeg kjenner er misunnelig fordi jeg bor med en. Hehe. Anonymkode: 08869...adf ikke sant☺️skulle gjerne hatt en mann som er snekker eller elektriker🤭til tross for at jeg har høyere utd forstår forstår jeg ikke hvordan jeg skal snikkere en spesislbygd bokhylle, eller hvordan jeg kan reparere div ting i huset😂 Anonymkode: 99182...782
Skiftenøkkel Skrevet 28. januar 2021 #20 Skrevet 28. januar 2021 Hos oss "på gølvet" er det motsatt, ser ned på ledere/mellomledere med mer utdanning. Gjengs oppfatning er at en mister mer vett jo lengre tid man har på skolebenken. Unntaket er noen ingeniører, veldig dyktige folk med god innsikt innenfor sine felt. Det har skjedd ting på min arbeidsplass de senere år, nå er det slutt på at dyktige fagarbeidere kan rykke opp til arbeidsledere og lignende. Det er krav til bachelor/master alt etter som. For vår del er det mye vanskeligere å ansette fagarbeidere, det er så få søkere. Men en leder eller ingeniørstilling, da er det flere titalls kandidater å velge i. Spørs om mange med mye utdanning går ledige eller har lite relevante jobber? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå