Gå til innhold

Studievenninne (som jeg skriver master med) griste snus på sofaen min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer master på deltid, så vi har 2 semestere vi jobber med oppgaven. Jeg og min studievenninne har jobbet godt sammen i 2 år, og bestemte oss for å skrive sammen. Vi har levert inn prosjektskisse og har veileder sammen, så løsningen her er ikke å kutte henne. 

Okei, grunnet corona har vi måtte jobbe hjemme hos meg fordi jeg har best plass og vi er nødt til å være fysisk sammen for å klare å jobbe godt sammen. I dag har hun vært her, og jeg oppdaget for noen timer siden en snus i sofaen som har laget en stor brun flekk. Jeg snuser ikke, så det må være henne (hun snuser). Jeg tror ikke hun har gjort dette med vilje. 

Jeg har forsøkt å vaske, skrubbe og få det vekk, men det går ikke uten å lage trekket skikkelig stygt der snusen lå. Det ser allerede dårlig ut, og det er midt på sofaen så det kan ikke skjules bak en pute. Sofaen er under 1 år gammel, og var veldig dyr. 

Sendte hun melding om dette, og hun svarte "Ops, det var ikke med vilje 😮 😄, sorryy". Men altså.. Jeg svarte at jeg har forsøkt å fjerne den men den går ikke vekk, og hun sender bare 🙊 tilbake. Spurte om hun tenkte å fikse opp i dette, men hun mente at det kunne vaskes. Etter litt frem og tilbake oppga jeg prisen på sofaen (nærmere 30k), og hun sier at det har hun på ingen måte råd til å betale. Sofaputene er ikke avtagbare, så får ikke sendt en avgårde på rens. Hun vil forresten heller ikke betale for rens. 

Hva faen gjør jeg nå? Jeg kan ikke droppe henne, men jeg syntes ikke dette er rett? 

Anonymkode: 090f7...02f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei greit er det selvfølgelig ikke, men uhell skjer. Du kan selvfølgelig ikke kreve 30.000 for et uhell, det er hinsides. Lei en damp vasker og håp at det fungerer eventuelt betal rens selv. 

Du lot jo også venninnen din sitte i sofa med snus. Hadde dere drukket von kunne det likegodt vært du som sølte. 

Anonymkode: ff0f1...32d

• Liker 44
Skrevet

I verste fall får du få butikken hvor sofaen er kjøpt til å bestille en ny pute til deg.

• Liker 4
Skrevet

Til neste gang ikke kjøp en så dyr sofa...En må jo regne med at det kan oppstå flekker ved uhell(vin, mat mm). Ingen som gjør sånt med vilje. Men, jeg syns hun kunne vært behjelpelig med rens, eller slengt inn en symbolsk sum, som et tegn på dårlig samvittighet. Å sende en 🙈 virker umodent og som om hun ikke bryr seg. 

• Liker 25
Skrevet

Du kan ikke kreve henne for prisen av en helt ny sofa for et uhell. 

Hvis du skal være skikkelig kjip: Du kan selge sofaen. Mange vil nok betale opp til 70% av ny pris for en sofa som er under 1 år gammel,  en fin sofa, kun med en flekk. Opprett annonse på Finn.no. Så kan du eventuelt prøve å kreve at hun betaler mellomlegget.  

Hvis du skal gjøre som meg: Tenk at det var kjipt, tilgi henne og ikke anklag henne mer. Du bør i hvertfall prøve å beholde vennskapet nå som dere jobber med masteroppgaven. Aksepter at sofaer får slitasje og flekker etterhvert og at 80% av flekken sannsynligvis vil gå bort hvis du vasker på smart måte. Lunket vann med zalo, la det ligge en stund. Vask/skrubb av med en klut med mye lunket vann (ikke kaldt, eller varmt). Så er det mange andre triks med bakepulver osv, sjekk nettet. 

Annet alternativ: selg sofaen, bruk de pengene til å kjøpe en ny, men litt billigere sofa, eller en tilsvarende sofa pent brukt på nett, uten snusflekk. Uten å kreve penger av henne.

Skrevet

Har du link til sofaen? Merkelig å kjøpe en sofa til 30k som ikke kan vaskes

Anonymkode: 55732...122

• Liker 19
Skrevet

Har du prøvd dampvasker? Eddik? Natron?

Anonymkode: 8e4b9...395

• Liker 1
Skrevet

Uhell skjer.. man kan ikke be besøkende erstatte noe sånt som er skjedd ved et uhell..ingen som tør komme på besøk til deg da iallefall.

Anonymkode: 7aee7...0ba

• Liker 11
Skrevet

Prøv å fjern flekken med en flekkfjerner.

Skrevet

Uhell skjer, men personlig ville jeg ha blitt veldig irritert over responsen hennes. Hvis det var jeg som hadde sølt noe hadde jeg hatt utrolig dårlig samvittighet, og i det minste tilbudt rens. Jeg hadde ikke lagt ut for 30 000 kr for hele sofaens verdi, for uhell kan jo skje og det må man ta med i beregningen når man kjøper inn møbler og har besøk. 

La det gå noen dager og prøv å senke skuldrene litt, så finner du etter hvert en måte å løse dette på, enten ved å sende til rens, bruke midler for å få det vekk eller selge den. Så bevarer du denne studierelasjonen. Men som sagt ville jeg ha vært ganske irritert på måten hun takler dette på. Virker som hun tar det veldig useriøst at hun har flekket til sofaen din "som at det ikke gjør noe". 

Anonymkode: 12c0c...d7d

• Liker 4
Skrevet

På Jernia, Clas Ohlson og lignende butikker får du kjøpt en såpe som heter: på stell sitronsåpe. Den koster 149 kr og er super effektiv på flekker. Det er et sånt godt gammeldags såpestykke. Man tar litt vann på såpa og gnir på flekken, la den virke litt og vask av. Jeg har fått av flekker som har vært flere år gamle med den såpen.

Anonymkode: 64fa4...8d0

• Liker 11
Skrevet (endret)

Ha plast på sofaen dersom det er så krise da vet du. Forstår at det er kjipt, men uhell skjer faktisk. Dersom du lager drama og pes over dette ville jeg anbefalt henne å skrive oppgaven alene. Blir jo litt begrenset hvor hyggelig hun synes dette prosjektet blir dersom du lopper henne for penger. 

Ellers tenker jeg vel at folk som har råd til sofa i den prisklassen sikkert kan påkoste den en rens også. 1st world problems...

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 8
Skrevet

I verste fall bytter du bare trekket på sofaen der hun griste. Hør med forhandleren der du kjøpte sofaen om du kan få tak i et nytt trekk.

Anonymkode: 1b145...6f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I verste fall bytter du bare trekket på sofaen der hun griste. Hør med forhandleren der du kjøpte sofaen om du kan få tak i et nytt trekk.

Glemte helt at dette ikke gjelder alle sofaer. På skinnsofaer har man gjerne ikke denne muligheten f.eks, siden trekket kommer i ett stykke.

Skrevet

Her ville jeg spurt om råd ( ikke i vennskap ) om hvordan vaske vekk snus.
Skriv hva stoff det er på sofaen. Mange ting man kan vaske med funker ikke likt på forskjellige typer stoff.
Du kan ikke forlange at folk kjøper deg ny sofa akkurat, fordi du ikke er flink med vaskemidler.
Flekken er problemet, ikke vennskapet. Fordi dette gjorde hun ikke med vilje, og hvorfor i alle dager vurderer du å droppe ett vennskap pga en flekk?

Anonymkode: 91533...a64

• Liker 8
Skrevet

Det var bare et uhell. Hadde aldri krevd at noen skulle betale sånt for meg. Det samme kan skje deg plutselig, at du søler på andres greier. Vi har kjøpt brukt sofa. Mye fint og billig der ute. Den forrige vi hadde var full av flekker etter å ha hatt masse besøk (inkl fester hvor noen sølte rødvin) over noen år. Heldigvis hadde vi bare betalt 1500kr for den, så vi kjørte den på fyllinga og kjøpte en annen da vi flytta. 

Anonymkode: 4316e...e35

• Liker 3
Skrevet

Uff har en nydelig sofa i velur, og hadde blitt så lei meg om dette hadde skjedd meg.. forstår deg godt ts. Men kansje du får bort flekken?

Anonymkode: db8d9...e7f

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel noe du har tenkt over før du kjøpte sofaen? Hva var evt planen din visst det ble sølt rødvin/kaffe/sjokolade? Let frem planen, følg den.. 

Anonymkode: a3141...ac6

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det var et uhell, og hva mente du med å spørre henne om hun skulle fikse opp i det? Hva ville du hun skulle gjøre?? 

Hun burde betale for rens/vaskemiddel så klart, men mulig hun ble tverr fordi du ble en smule urimelig? 

Men jeg skjønner fortvilelsen din! 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...