Gå til innhold

Fler som spiser men ikke blir mett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger kan jeg bare spise å spise men aldri kjenne at jeg blir mett. Jeg har gått ned 46kg og er nå på en normalvekt (172cm og 61kg). Kan vektnedgangen ha noe med det å gjør? 

I dag spiste jeg to knekkebrød med kaviar og ost til frokost og det samme til lunsj. Så til middag hadde jeg kylling, grønnsaker og et egg. Men jeg var enda ikke mett å spiste (8!) knekkebrød + litt popcorn og is. Jeg spiser aldri snacks til vanlig men i dag hadde vi planlagt det.

Ellers blir jeg fort mett, men enkelte ganger kan jeg bare spise til jeg plutselig blir stappmett (som jeg er nå).😅

Anonymkode: 0b85f...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veier har aldri vært så stor, men veier 58 nå. Jeg spiser fire knekkebrød til lunsj og en yoghurt. Kanskje du ikke spiser nok til de måltidene du har og derfor går på en smell? 

Anonymkode: 6ad8c...c26

• Liker 2
Skrevet

Tenker som AB over meg at du muligens spiser for lite på dagen, som da resulterer i «overspising» enkelte ganger. Har du et jevnt blodsukker og passe store måltider er det enklere å unngå dette. 
Selv spiser jeg tre knekkebrød + oppskjært frukt eller grønt ved siden av til et måltid. Da holder jeg meg passe mett frem til neste måltid. Er slank. 

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at du vet hvordan det skal føles å være mett? Og har du noen gang vært ordentlig sulten?

Jeg har en veldig overvektig venninne, og hun spiser seg alltid stappmett (-slik at hun ikke klarer å gjøre noe før hun har «hvilt middag»). Hun virker å ha to stille: ikke stappmett og stappmett. Når hun sier hun er sulten, så er det følelsen av at det er «mer plass» hun kjenner. 

(Foreldrene ga henne mat for at hun skulle være rolig/stille som barn)

Anonymkode: 46a38...1e1

• Liker 3
Skrevet

Kan være fordi du spiser for lite protein. Da vil du ikke bli mett av å spise popcorn og is, fordi kroppen skriker etter proteiner. Prøv å drikke en proteinshake når du merker at du har lyst på mat på den måten. 

Anonymkode: 3c85c...270

• Liker 1
Skrevet

Eggløsning/ mensen

Anonymkode: 35c09...dc3

• Liker 1
Skrevet

Min metthetsfølelse og sultfølelse kan oppleves ofte som veldig likt. Derfor spiser jeg etter klokka. 

Det er frustrerende når man 5 min etter middag føler seg like sulten igjen uten at det skal være noen grunn til det. Kroppen vil bare ha og ha 🙄 Ingen sammenheng med proteiner her! 

Anonymkode: 24f55...33f

• Liker 1
Skrevet

Har du nylig gått ned de kiloene? Kroppen vil i mange år etter vektnedgangen tilbake til der den var. Har du ikke mange sånne dager så er det vel ok, og så hente seg inn/spise sunt fra neste dag igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Spis mer variert og sunnere. En haug med knekkebrød gir ikke noe særlig næring. Når det er sagt påvirker nok vektnedgangen en del. Jeg pleier å spise grønnsaker til alle måltider for å bli skikkelig mett. 

Anonymkode: 390ae...ce4

Skrevet

Jeg har også dager/perioder med ulvehunger. 

Jeg spiser mye protein, fiber (masse grønnsaker, grove kornprodukter o.l.), og gjør "alt" rett i forhold til å spise mat som gir metthetsfølelse, men noen dager blir jeg bare ikke mett, samma hva. 

Jeg har lært meg å leve med sulten. Sult er ikke farlig. Ubehagelig, ja, men ikke farlig. Så har jeg lært meg å distrahere meg, og finne på ting som gjør at jeg ikke er så opptatt av den hele tiden. 

Anonymkode: 1e4d6...511

• Liker 1
Skrevet

Jeg har spist lavkarbo nesten hele Januar, og merker veldig stor forskjell fra denne perioden og da jeg telte kalorier. Jeg teller kalorier av og til, men jeg går ned i vekt til tross for at jeg ikke teller. Har gått ned 3,5 kg i Januar :) 

Poenget er at jeg er mindre sulten nå, enn da jeg spiste endel knekkebrød, havre og korn generelt, pasta og ris. Etter jeg kuttet det enten ut eller ned i kosten, og økt protein og fett, spiser jeg nå ca to ganger om dagen + et eller to mindre snacksmåltider (nøtter, dessert etter middag, et eple). Jeg spiser meg god og mett gjennom hele dagen, og går fortsatt ned i vekt.

Nå skal det også sies at du må finne det som passer best for deg! Det som funker for meg, trenger ikke funke for deg.

Jeg tror rett og slett at du undervurderer hvor mye mat du faktisk trenger. Øk proteinmengden, sunne fettsyrer og grove karbohydrater.

Anonymkode: e880a...6d4

• Liker 1
Skrevet

Prøv lavkarbo! Min ulvehunger forsvant. Utrolig deilig å ikke føle man må stappe i seg alt mulig MENS man lager middag etter jobb, men ta en kopp te og gjøre unna litt husarbeid før man begynner på middagen. 

Trenger ikke å være ekstrem lavkarbo heller, men mer grønnsaker (utenom poteter og verstingene), mer rent kjøtt og fett! Husk fett! Og så en periode der man er streng med seg selv og ikke spiser på vane. Etterhvert lærer du å lytte til kroppen og ikke øynene/munnen. 

Anonymkode: 99fbe...a4c

Skrevet

Det virker som om du jager etter den metthetsfølelsen du hadde da du var veldig overvektig. Kanskje du bør omdefinere hva det vil si å være mett, og godta at du med et lavere inntak vil spise til du ikke lenger er sulten, og ikke ha som mål å bli stappmett. 

46 kg ned er imponerende! Det blir nok utfordrende å holde deg der du er nå, men ikke umulig. Men sånne ting er det du må jobbe med nå.

Anonymkode: 3a396...6e5

• Liker 2
Skrevet

Leptinresistens som ikke er reversert enda muligens?

Anonymkode: 92996...c51

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare kalorier som er viktig. Selve kvaliteten på maten, hvilke kår den er vokst opp på er mye viktigere. Hvis du spiser mye det samme eller bare mat som er dårlig kvalitet, så vil kroppen komme i ubalanse og du vil kjenne stor sult etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg heller omtrent aldri mett. Er alltid sulten og har lyst på mat hele tiden dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2021 den 22.14):

Noen ganger kan jeg bare spise å spise men aldri kjenne at jeg blir mett. Jeg har gått ned 46kg og er nå på en normalvekt (172cm og 61kg). Kan vektnedgangen ha noe med det å gjør? 

I dag spiste jeg to knekkebrød med kaviar og ost til frokost og det samme til lunsj. Så til middag hadde jeg kylling, grønnsaker og et egg. Men jeg var enda ikke mett å spiste (8!) knekkebrød + litt popcorn og is. Jeg spiser aldri snacks til vanlig men i dag hadde vi planlagt det.

Ellers blir jeg fort mett, men enkelte ganger kan jeg bare spise til jeg plutselig blir stappmett (som jeg er nå).

Ja, det er normalt at appetitten varierer. Selv får jeg jevnlig "stappmett-dager" såvel som "bunnløst sluk-dager".

Vektnedgangen har nok noe med det å gjøre, men kanskje ikke sånn som du tror. En overvektig person er vant til å spise for mye, og å spise "bare nok" kjennes derfor veldig rart ut, og feil. Denne følelsen er veldig vanskelig å endre - jeg har vært normalvektig i sju år nå, men jeg vokste opp med å spise for mye, så hver gang må jeg minne meg på at dette er sånn "passe mett" faktisk kjennes ut! Det er dog en mental, og ikke følelsesmessig utfordring for meg - hadde jeg i tillegg følt meg snytt, ville jeg sagt "til helvete med alt, jeg kan ikke leve sånn, hit med resten!".

Noe som bringer meg til konklusjonen. Man anbefales å spise nok, men ikke for mye - men også variert og balansert. Det er ikke for at spising skal bli vanskelig, men for at det skal være lett. Når du spiser mer av det samme, blir magen fylt opp, men kroppen trenger et vidt spekter av næringsstoffer, som man bare får i seg gjennom å spise et utvalg av forskjellige matvarer. Og øynene og munnen trenger variasjon også. Hvis ikke føles det som om man har gått glipp av noe. Appetitten leder oss normalt mot et variert kosthold. 

Så en lunsj som er identisk med frokosten, og ikke noe stivelse eller saus til middagen, etterlater deg kanskje med et savn. Når du da "lar" deg selv spise, bikker det fort over til overkompensering. Hvis du så overkompenserer igjen, ved å spise for lite, har du det virkelig gående. 

Finn en balanse. Som allerede sagt, appetitten vil variere, og det er ikke noe problem å spise mer eller mindre enn vanlig av og til. Noen spiser betydelig mindre gjennom uka, med den bevisste hensikten å kunne spise større måltider eller mer kaloritett mat på bestemte dager. Det går stort sett helt fint. Men de fleste fungerer nok best med å spise jevnere, ikke ha for stort utslag den ene eller andre veien. Gjør det som passer best for deg. Det som betyr noe, er hvordan du spiser over tid, og tankene og følelsene dine rundt det å spise.

Anonymkode: 530c7...d99

• Liker 1
Skrevet

Enig med de som sier at du antagelig kompenserer med ulvehunger på ettermiddagen fordi du spiser for lite først på dagen.

Jeg er en mindre enn deg, men det du spiste før de 8 knekkebrødene dine ville vært slankekur for meg..jeg hadde blitt sur og sulten om alt jeg fikk var noen lusne knekkebrød til frokost og lunsj og bare grønnsaker, litt kjøtt og et egg til middag. 

Ville prøvd med 2 gode skiver, eller f.eks lagt til porsjons yogurt og litt frukt til de knekkebrødene til frokost/lunsj og heller fått inn potet/ris eller pasta i stedet for det egget ditt til middag, samt droppet 8knekkebrød+popcorn og is og heller spist et kveldsmåltid som tilsvarer frokost ca. 

Anonymkode: 41310...cb0

Skrevet

har selv gått ned ca halve kroppsvekten min, fra 150+ til 85kg.

Jeg har det litt likt.  Jeg er nesten aldri sulten, og kan fint gå en hel dag uten å spise, uten å bli sulten.
jeg kan også spise store mengder uten å bli mett. jeg har ingen metthetsfølelse før jeg er sprengfull og stappmett.  Spiser jeg snop og snacks så blir jeg ikke sulten, men merker at jeg får skikkelig cravings, og tidligere var det her jeg ville ha overspist kraftig.  var nok slik jeg ble sykelig overvektig til å begynne med.

Min løsning er å alltid planlegge / loggføre / estimere hva jeg spiser.   Om jeg skal spise uten å tenke på kalorier og makroer så blir det fort til at jeg enten går mange dager å spiser 1000kcal eller 5000kcal. (skal ligge på ca 2700)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...