sonush Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Hvordan var dette her igjen? På FHI sine sider så står det jo om nærkontakt med den smittede, men ikke om nærkontakt med en med nærkontakt. Betyr det at da kan vi oppføre oss som "normalt" og dra på jobb/skole? VI (meg og dattera) var på besøk hos familien igår, får nå ikveld beskjed om at en av de som vi var sammen med igår har vært nærkontakt til en med bekreftet smitte igår. Han selv har ikke symptomer, men skal teste seg imorgen. Fikk beskjed i kveld, han også. Så han sa ifra til oss, og ba oss være forsiktige ift andre. Jeg har fri nå et par dager, så sånn sett så er det forsåvidt greit, men lurer på om jeg bør sende jentungen på skolen imorgen? Han som er i karantene nå, til han har testet seg, har en baby. Dattera vår har vært sammen med babyen nesten hele den tiden vi var der. Ikke mye en meter avstand mellom de to. Vi voksne satt mer spredt, men vi delte jo toalettet og sånt da. Så vi bør jo være forsiktige, da vi kan alikevel ha plukket opp viruset. Usikkerheten min er egentlig ift dattera? Bør jeg si fra til læreren og holde henne hjemme til han som har vært nærkontakt med smittede, har tatt og fått svar på coronatest? FHI sine sider spesifiserer ikke akkurat dette, og hvis dattera vår skal ha blitt smittet så er det en hel klasse som skal i karantene. Kanskje andre klasser også. Litt usikker her
Ariam Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Dere kan leve som normalt. Jeg var selv nærkontakt og i karantene i desember. Resten av min husstand gikk på skole og jobb som vanlig. 2
KvinneguidenBruker Skrevet 28. januar 2021 #3 Skrevet 28. januar 2021 sonush skrev (10 timer siden): Hvordan var dette her igjen? På FHI sine sider så står det jo om nærkontakt med den smittede, men ikke om nærkontakt med en med nærkontakt. Betyr det at da kan vi oppføre oss som "normalt" og dra på jobb/skole? VI (meg og dattera) var på besøk hos familien igår, får nå ikveld beskjed om at en av de som vi var sammen med igår har vært nærkontakt til en med bekreftet smitte igår. Han selv har ikke symptomer, men skal teste seg imorgen. Fikk beskjed i kveld, han også. Så han sa ifra til oss, og ba oss være forsiktige ift andre. Jeg har fri nå et par dager, så sånn sett så er det forsåvidt greit, men lurer på om jeg bør sende jentungen på skolen imorgen? Han som er i karantene nå, til han har testet seg, har en baby. Dattera vår har vært sammen med babyen nesten hele den tiden vi var der. Ikke mye en meter avstand mellom de to. Vi voksne satt mer spredt, men vi delte jo toalettet og sånt da. Så vi bør jo være forsiktige, da vi kan alikevel ha plukket opp viruset. Usikkerheten min er egentlig ift dattera? Bør jeg si fra til læreren og holde henne hjemme til han som har vært nærkontakt med smittede, har tatt og fått svar på coronatest? FHI sine sider spesifiserer ikke akkurat dette, og hvis dattera vår skal ha blitt smittet så er det en hel klasse som skal i karantene. Kanskje andre klasser også. Litt usikker her Jeg hadde holdt hjemme for sikkerhets skyld. Det der skjer ikke så ofte, og konsekvensene kan være store. Vi har alltid vært mer forsiktig enn det fhi anbefaler. 1
KvinneguidenBruker Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 Ariam skrev (10 timer siden): Dere kan leve som normalt. Jeg var selv nærkontakt og i karantene i desember. Resten av min husstand gikk på skole og jobb som vanlig. Det er lov å leve som normalt. Men er det lurt? Jeg syns det føles bedre å ta en ekstra hjemmedag enn å skulle leve med i ettertid at "jo jeg visste jo vi kunne hatt smitte, så jeg kunne ha forhindret smittespredning, men jeg fulgte retningslinjer " 1
Ariam Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 KvinneguidenBruker skrev (15 minutter siden): Det er lov å leve som normalt. Men er det lurt? Jeg syns det føles bedre å ta en ekstra hjemmedag enn å skulle leve med i ettertid at "jo jeg visste jo vi kunne hatt smitte, så jeg kunne ha forhindret smittespredning, men jeg fulgte retningslinjer " Det tenker jeg må være opp til den enkelte, om man velger å være mer forsiktig enn anbefalt.
Rosa Sitron Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 Er det fare for nordre follo varianten ville jeg ringt koronatelefonen. Om ikke ville jeg levd "normalt ". 1
sonush Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2021 Rosa Sitron skrev (3 minutter siden): Er det fare for nordre follo varianten ville jeg ringt koronatelefonen. Om ikke ville jeg levd "normalt ". Vedk har hatt nærkontakt med den smittede gjennom jobben. Som er i samme kommunen som han bor i, som er samme kommune som vi alle bor i. Så han fikk beskjed gjennom jobben (er helsepersonell), at en pasient var positiv. Fikk ingen beskjed om at pasienten hadde vært i Nordre Follo og at det kan være det. Så det kan man ikke være sikker på. 1
Rosa Sitron Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 (endret) 4 hours ago, sonush said: Vedk har hatt nærkontakt med den smittede gjennom jobben. Som er i samme kommunen som han bor i, som er samme kommune som vi alle bor i. Så han fikk beskjed gjennom jobben (er helsepersonell), at en pasient var positiv. Fikk ingen beskjed om at pasienten hadde vært i Nordre Follo og at det kan være det. Så det kan man ikke være sikker på. Man kan ikke være sikker. Grunnen til at jeg skriver det jeg skriver er at når det var vanlig koronasmittet person som hadde vært i nærbutikkene her fikk man beskjed om å teste seg ved symptomer. Nå som det er en fra norde follo som er vært smittet og vært i butikken har alle som har vært i butikken fått beskjed om å teste seg. Men litt vet man om det kan være mutasjonen, er det snakk om Trondheim er sjansen mindre enn om det er snakk om Oslo. Endret 28. januar 2021 av Rosa Sitron 1
Anbefalte innlegg