quidnunc Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 (endret) . Endret 20. februar 2021 av quidnunc
quidnunc Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #2 Skrevet 27. januar 2021 (endret) . Endret 20. februar 2021 av quidnunc
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 jeg har ikke hytte Anonymkode: 6cb71...35d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Overbygg på terrassen og bad tilknyttet soverommet vårt. Mange soverom og stor plass til spisebord. Egen bod til ski og minst 2 toalett. Bi har også egen tv stue. Bad i hver etasje om hytta går over flere plan . Anonymkode: 19ff3...f84
moho Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Jeg er helt usedvanlig glad for at hytta har vann og strøm. Og at den har et stort, men ikke veldig påkostet, bad. Det har vært uvurderlig for tørking av klær og tining av snøete hunder. Den har også to romslige uteboder der vi kan oppbevare utemøbler og sesongutstyr som bålpanne, ski, akebrett, våtdrakter, redningsvester, kjeledresser osv. Det er mye som må pakkes opp og ned når man forlater for en stund. Vår hytte er i bruk hele året. Noen har hytte som kun er i bruk om sommeren, da vil det muligens være andre ting som er viktig. Foreldrene mine har hytte uten innlagt vann, men de har smarte løsninger med forbrenningstoalett og en pumpedusj som funker fint. De har også mye oppbevaringsplass for ting og tang, de har bygd et anneks for overnattingsgjester og en redskapsbod med god plass. Jeg er også glad for at det finnes noen få store gode trær inntil hytta. Det skjermer for vær og vind, drar opp fuktighet av jorda og er perfekt til å henge fuglemat i på vinteren og til å ha hengestoler i på sommeren. Lykke til med prosjektet deres! 2
Gjest Blondie65 Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 Hvis du har innlagt vann på hytten anbefaler jeg deg å ha vaskemaskin der slik at du slipper å dra med deg sengetøy og håndklær frem og tilbake.
Knirke Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har vann og strøm på hytta Mye billigere i drift og færre ting som kan gå galt. Det som er viktigst for meg er å ha en velfungerende varmekilde, altså vedfyrt ovn. Har en gammel laftet hytte, og ville definitivt valgt lafting hvis jeg skulle bygget nytt. Har tenkt å bygge et lite laftet anneks som sove/gjesterom. 1
Lauv Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Sjekk kommunale avgifter, tilkoplingsavgifter til V/A, eiendomsskatt o.l. Det er store forskjeller mellom kommunene. Les reguleringsplanen nøye, her finner du ut av hvilke restriksjoner som gjelder i feltet (mønehøyde, om du kan bygge anneks osv). Når det gjelder laft vs bindingsverk hadde jeg utvilsomt valgt laft. Man slipper unna en del bygningstekniske krav og laft har et utrolig mye bedre innemiljø, dessuten er de etter min mening mye vakrere. På den annen side tar de lenger tid å bygge og de er dyrere enn bindingsverk. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 Vi skal bygge. Sommerhytte da ved sjøen. Uten innlagt vann og strøm. Planlegger litt solar og regnvanntank med filter og pumpe. Tomt var ikke mye utvalg på stedet vi ville. Så det blir hva det blir. Vi bygger under 50kvm, selvbygger, og har tegnet selv. det som er viktig for oss: Stor stue/kjøkken/spiseplass (for en liten hytte) , 2 soverom plus sovehems (mulighet for å trekke seg tilbake), nok soveplasser (8-10 inkl hems), bod ute og planlagt anneks (badstua ❤️) , vedfyrt varme, utsikt, vindbeskyttet uteplass, attraktivt for barna, tilgang til sjøen... Jeg synes viktig er at tilpasse tomt og hytta. Så enten finner dere en (ferdig?) hytte dere må ha og finner tomt deretter eller dere ha tomt og planlegger med utsikt etc. Anonymkode: 61e28...975 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 Lag den liten og diskret! Vi er allerede på vei i den retningen, og om noen år vil de store prangende hyttene virkelig være på vei ut. Takk og pris, for makan til miljøsvineri!!! Det finnes mange, lure kompakte løsninger som gjør at få kvadrat kan brukes godt og romme flere ved behov. Jeg hadde definitivt gått for noe som ikke ville stått som en skamplett i naturen de neste hundre år. Anonymkode: 70bfd...3cb 1
ekkoet Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 Jeg ville tenkt på solforhold om det kan påvirkes. Der vi har hytte (ved sjøen) finnes det hytter som ligger nydelig til, men når kl er 19 om sommeren går solen. Da faller temperaturen +mygg. Andre hytter har gjerne sol til 2230 på de fineste dagene. Hos oss går solen på tomten rundt 2030. Da er det litt kjipt å se på naboen som sitter en time til i solen. Men det er prioriteringssak. Gode solforhold betyr gjerne mer utsikt, men også gjerne dyrere tom, mer utsatt for vind, lengre fra sjø osv. (kommer veldig an på hvordan tomtene ligger og terrenget er rundt).
Gjest Føsleguri Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 Jeg har ikke hytte, men jeg svarer likevel på hva dere bør se etter på tomtevisning. - solforhold, morgensol, kveldssol, sol hele året? - utsikt - vinterbrøytet vei? hvordan organiseres veivedlikehold? - innsyn? friområder med mye trafikk inntil tomta? - utbyggingsplaner i nærheten? - nærhet til ulike fasiliteter dere er interessert i
quidnunc Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 28. januar 2021 Tusen takk for mange gode svar her! 😃 Ser det blir nevnt at laft er dyrere enn bindingsverk. Her har jeg hørt begge deler! Både at det er rimligere, og at det er dyrere. Har sendt melding til noen firma nå og spurt om de har kataloger med pris så vi kan finne ut av dette. Synes laft er absolutt penest ja, så har veldig lyst på dette. Vil ha en hytte med plass til å invitere med vertfall et par vennepar, og er interessert i å ha hems. Noen som vil si hvor stor hytte de har, hvor mange soverom etc, og hva den kostet? 😇
Blålilla Skrevet 29. januar 2021 #14 Skrevet 29. januar 2021 Jeg har lagt min elsk på heimhytter. Om vi skal ha hytte så må det bli en sånn.
^^Belle^^ Skrevet 29. januar 2021 #15 Skrevet 29. januar 2021 Nå har ikke vi en ny og shiny hytte, men et gammelt hus. Det jeg er fornøyd med: myyyye lagringsplass (det er både sommer- og vinterhytte, så da blir det en del utstyr som er greit å ha stående), oppvaskmaskin ( ), vaskemaskin (på sommeren er vi der i flere uker, og da er det veldig greit å kunne vaske klær og sengklær), romslig stue, grei størrelse på gang (= ok plass til vinterpåkledning). Det jeg skulle ønske vi hadde: terrasse på grunnplan (noe vi bygde i sommer), toalett i soveromsetasjen, varmekabler på vaskerommet, litt mer sol på kveldstid. Solen går ned i 19-tiden på sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå