AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Har en kranglete og vanskelig huseier, og har derfor valgt å flytte ut av leiligheten. Det har vært flere episoder gjennom et halvt år som har gjort at dette rett og slett ikke går lenger. Han har blant annet låst seg inn i leiligheten og lånt matvare i kjøleskapet når jeg var på jobb, han har lusket rundt på vår terrase uten noen spesifikk grunn til å være der, han har krevd 1000 mer i måneden for strøm enn hva som står i kontrakten fordi han syntes strømprisen var dyre (og dette skjedde bare helt plutselig, uten avtale - ble en evig lang diskusjon), og generelt vært vanskelig å forholde seg til. Jeg avsluttet leieforholdet og oppsigelsen min går ut 15 februar. Siden jeg har flyttet inn i kjærestens leilighet har vi vasket ned osv allerede nå, for å bare gjøre oss ferdig. I denne leiligheten har det stått en komfyr (eller hybelkomfyr, sånn bitteliten med 2 stekeplater på toppen). Den var helt ny når jeg flyttet inn, men vi har merket at den ikke akkurat er av den beste kvaliteten. Det ene stekebrettet som går inn i komfyren er umulig å få rent, og har fått brennmerker, samt blitt litt bøyd. Jeg har brukt komfyren forsiktig (mer forsiktig enn med en vanlig komfyr), og kun til helt normalt bruk. Det er kun jeg eller kjæresten som har brukt den, ingen andre. Han mener nå at jeg skal erstatte hele denne komfyren fordi stekebrett i denne størrelsen ikke er mulig å oppdrive (finner hvert fall ingen), og han mener at jeg har ødelagt komfyren. Jeg mener det er vanlig bruksskade på en vare av dårlig kvalitet. Han får jo skattelette av å leie ut møblert, og dette burde om noe gå på garantien på varen da den er under 1 år gammel. Dette mener han er feil, og han nekter å godkjenne utbetaling av depositumet før jeg kjøper ny komfyr. Jeg nekter av prinsipp da han har vært et styr hele veien, aldri hyggelig og var svært frekk og ubehagelig i samtale i stad, og dette syntes jeg blir for dumt. Hvem har rett her? Tenker å klage på dette, men hvis jeg tar helt feil så er det mye styr og sikkert mange uker før vi får et svar. Anonymkode: 053aa...756 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har en kranglete og vanskelig huseier, og har derfor valgt å flytte ut av leiligheten. Det har vært flere episoder gjennom et halvt år som har gjort at dette rett og slett ikke går lenger. Han har blant annet låst seg inn i leiligheten og lånt matvare i kjøleskapet når jeg var på jobb, han har lusket rundt på vår terrase uten noen spesifikk grunn til å være der, han har krevd 1000 mer i måneden for strøm enn hva som står i kontrakten fordi han syntes strømprisen var dyre (og dette skjedde bare helt plutselig, uten avtale - ble en evig lang diskusjon), og generelt vært vanskelig å forholde seg til. Jeg avsluttet leieforholdet og oppsigelsen min går ut 15 februar. Siden jeg har flyttet inn i kjærestens leilighet har vi vasket ned osv allerede nå, for å bare gjøre oss ferdig. I denne leiligheten har det stått en komfyr (eller hybelkomfyr, sånn bitteliten med 2 stekeplater på toppen). Den var helt ny når jeg flyttet inn, men vi har merket at den ikke akkurat er av den beste kvaliteten. Det ene stekebrettet som går inn i komfyren er umulig å få rent, og har fått brennmerker, samt blitt litt bøyd. Jeg har brukt komfyren forsiktig (mer forsiktig enn med en vanlig komfyr), og kun til helt normalt bruk. Det er kun jeg eller kjæresten som har brukt den, ingen andre. Han mener nå at jeg skal erstatte hele denne komfyren fordi stekebrett i denne størrelsen ikke er mulig å oppdrive (finner hvert fall ingen), og han mener at jeg har ødelagt komfyren. Jeg mener det er vanlig bruksskade på en vare av dårlig kvalitet. Han får jo skattelette av å leie ut møblert, og dette burde om noe gå på garantien på varen da den er under 1 år gammel. Dette mener han er feil, og han nekter å godkjenne utbetaling av depositumet før jeg kjøper ny komfyr. Jeg nekter av prinsipp da han har vært et styr hele veien, aldri hyggelig og var svært frekk og ubehagelig i samtale i stad, og dette syntes jeg blir for dumt. Hvem har rett her? Tenker å klage på dette, men hvis jeg tar helt feil så er det mye styr og sikkert mange uker før vi får et svar. Anonymkode: 053aa...756 Har dere depositumskonto eller har du betalt huseier I kontant eller på konto til huseier? Om du/dere ikke har ødelagt noe så skal dere selvfølgelig ikke betale. Anonymkode: 24b34...14e 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dere depositumskonto eller har du betalt huseier I kontant eller på konto til huseier? Om du/dere ikke har ødelagt noe så skal dere selvfølgelig ikke betale. Anonymkode: 24b34...14e Vi har depositumskonto, så ingen av oss får ut noe uten at den andre godkjenner. Da blir de bare stående der frem til vi finner en løsning (?). Nei, det er det jeg også tenker. Problemet er jo at stekeplaten kan vurderes som ødelagt med bulk samt brennmerker, selv om den absolutt er helt 100% brukanes. Huseier er rånøye på vasken, og mener at hvis den ikke kan vaskes bedre så er den ødelagt, selv om den er skrubbet og vasket veldig godt. Har egentlig ikke noe problem med å betale for en stekeplate i tilsvarende kvalitet, men jeg finner ikke den til salgs uten komfyren, og derfor mener huseier vi skal kjøpe helt ny komfyr. Anonymkode: 053aa...756 2
Vampira Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Vanskelig å svare på uten å se bilde av det.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Hvordan har du vasket brettet? Anonymkode: 088cd...567
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): har fått brennmerker, Vask med Svint. Eventuelt legg det i Salmiakk-vann. Anonymkode: c8a38...6fe 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 Det må jo være mulig å finne en ny stekepate. Og han kan jo vel ikke ta hele depositumet bare for det. Anonymkode: 9e28f...7ad 2
Drizzt Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Er den ødelagt, så er den ødelagt. Finn billigst mulig erstatning og trekk det fra depositumet. Så er du ferdig med det. 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har depositumskonto, så ingen av oss får ut noe uten at den andre godkjenner. Da blir de bare stående der frem til vi finner en løsning (?). Nei, det er det jeg også tenker. Problemet er jo at stekeplaten kan vurderes som ødelagt med bulk samt brennmerker, selv om den absolutt er helt 100% brukanes. Huseier er rånøye på vasken, og mener at hvis den ikke kan vaskes bedre så er den ødelagt, selv om den er skrubbet og vasket veldig godt. Har egentlig ikke noe problem med å betale for en stekeplate i tilsvarende kvalitet, men jeg finner ikke den til salgs uten komfyren, og derfor mener huseier vi skal kjøpe helt ny komfyr. Anonymkode: 053aa...756 Du vet jo selv om du har ødelagt noe eller ikke! Stå på ditt. Det er bra dere har depositumskonto ihvertfall da kan ikke utleier bare ta pengene. Anonymkode: 24b34...14e 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 1 minutt siden, Drizzt said: Er den ødelagt, så er den ødelagt. Finn billigst mulig erstatning og trekk det fra depositumet. Så er du ferdig med det. Men om ts ikke har ødelagt den og den slik da de flyttet inn skal ikke ts betale for den! Anonymkode: 24b34...14e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Men om ts ikke har ødelagt den og den slik da de flyttet inn skal ikke ts betale for den! Anonymkode: 24b34...14e Var** Anonymkode: 24b34...14e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #12 Skrevet 27. januar 2021 Vampira skrev (2 minutter siden): Vanskelig å svare på uten å se bilde av det. Har ikke bilde, men det gjelder altså et stekebrett som har en bulk som gjør at det ser litt skjevt ut. Og at det er brennmerker (?) eller noe annet som gjør at det ikke kan vaskes og er sorte "flekker" på grått brett. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan har du vasket brettet? Anonymkode: 088cd...567 Prøvde først med Zalo og skrubb, så med natron og andre kjerringråd på nett, og har tilslutt gått over med stålull. Det sitter altså bom fast og man kan ikke merke det når man stryker over brettet (så det virker som det er helt helt helt flatt). AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vask med Svint. Eventuelt legg det i Salmiakk-vann. Anonymkode: c8a38...6fe Svint tok en stor del av det, men det er fremdeles rester som det virker som ligger så dypt at det er umulig å "nå" uten å rispe hele plata. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det må jo være mulig å finne en ny stekepate. Og han kan jo vel ikke ta hele depositumet bare for det. Anonymkode: 9e28f...7ad Jeg finner ingen i de målene som komfyren er. Det er en hybelkomfyr, så stekebrettene er mye mindre enn vanlig komfyr, og de jeg har sett passer ikke i enten bredden eller lengden. Det virker som eneste måten å få tak i en tilsvarende plate er å kjøpe ny komfyr da den fulgte med komfyren. Nå har jeg bare forsøkt å finne det på nettet, og butikkene er stengt så får ikke løpt rundt for å lete heller. Han kan ikke ta hele depositumet, men han kan holde det igjen ved å ikke godkjenne utbetalingen som vil si at ingen av oss får rørt pengene før vi blir enige om hvor mye som skal utbetales. Anonymkode: 053aa...756 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #13 Skrevet 27. januar 2021 Drizzt skrev (3 minutter siden): Er den ødelagt, så er den ødelagt. Finn billigst mulig erstatning og trekk det fra depositumet. Så er du ferdig med det. Jeg kan gjerne erstatte stekeplaten, men at jeg skal ut med nærmere 4000,- for en ny hybelkomfyr da den som er der fungerer utmerket syntes jeg ikke er rimelig. Han mener at siden den er under 1 år gammel skal prisen for komfyren trekkes fra, noe jeg syntes er urimelig da grunnen til at stekeplaten er ødelagt er fordi den er så tynn og i dårlig kvalitet. Hadde jeg kunne kjøpt stekeplaten løst hadde jeg gjort det, men det virker som den er umulig å oppdrive i akkurat de målene jeg trenger. Anonymkode: 053aa...756 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #14 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan gjerne erstatte stekeplaten, men at jeg skal ut med nærmere 4000,- for en ny hybelkomfyr da den som er der fungerer utmerket syntes jeg ikke er rimelig. Han mener at siden den er under 1 år gammel skal prisen for komfyren trekkes fra, noe jeg syntes er urimelig da grunnen til at stekeplaten er ødelagt er fordi den er så tynn og i dårlig kvalitet. Hadde jeg kunne kjøpt stekeplaten løst hadde jeg gjort det, men det virker som den er umulig å oppdrive i akkurat de målene jeg trenger. Anonymkode: 053aa...756 Det her må jo eier ta på garanti, ikke med deg. 5 års reklamasjonsrett på slike varer. Anonymkode: acc98...b56 32
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #15 Skrevet 27. januar 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har depositumskonto, så ingen av oss får ut noe uten at den andre godkjenner. Da blir de bare stående der frem til vi finner en løsning (?). Anonymkode: 053aa...756 https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/555/Depositum-og-garanti.aspx Anonymkode: 3b2a7...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #16 Skrevet 27. januar 2021 Zalo er verdiløst når det kommer til fastbrent dritt, og kjerringråd har heller ikke jeg god erfaring med. Det som virker her i huset, er mr muscle ovnrens. Spray på, vent, og tørk vekk. Gjenta ved behov. Det tar faktisk flekker jeg hadde trodd var helt umulig å fjerne. Anonymkode: 088cd...567 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #17 Skrevet 27. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg kan gjerne erstatte stekeplaten, men at jeg skal ut med nærmere 4000,- for en ny hybelkomfyr da den som er der fungerer utmerket syntes jeg ikke er rimelig. Han mener at siden den er under 1 år gammel skal prisen for komfyren trekkes fra, noe jeg syntes er urimelig da grunnen til at stekeplaten er ødelagt er fordi den er så tynn og i dårlig kvalitet. Hadde jeg kunne kjøpt stekeplaten løst hadde jeg gjort det, men det virker som den er umulig å oppdrive i akkurat de målene jeg trenger. Anonymkode: 053aa...756 Det virker som at denne utleieren ønsker mest mulig penger fra deg etter og ha lest HI her må du være Obs ts og passe på. Det finnes mange utleiere som utnytter leietagere. Anonymkode: 24b34...14e 10
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #18 Skrevet 27. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det her må jo eier ta på garanti, ikke med deg. 5 års reklamasjonsrett på slike varer. Anonymkode: acc98...b56 Ja det er det jeg også tenker.. jeg hadde vert skeptisk om jeg hadde vert ts. Anonymkode: 24b34...14e 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #19 Skrevet 27. januar 2021 Ville sørget for å la all kommunikasjon gå skriftlig (sms, epost eller brev) slik at du kan dokumentere hvis det skulle bli problemer senere. Hadde tatt opp samtaler også om mulig. Anonymkode: 3b2a7...7d6 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #20 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har en kranglete og vanskelig huseier, og har derfor valgt å flytte ut av leiligheten. Det har vært flere episoder gjennom et halvt år som har gjort at dette rett og slett ikke går lenger. Han har blant annet låst seg inn i leiligheten og lånt matvare i kjøleskapet når jeg var på jobb, han har lusket rundt på vår terrase uten noen spesifikk grunn til å være der, han har krevd 1000 mer i måneden for strøm enn hva som står i kontrakten fordi han syntes strømprisen var dyre (og dette skjedde bare helt plutselig, uten avtale - ble en evig lang diskusjon), og generelt vært vanskelig å forholde seg til. Jeg avsluttet leieforholdet og oppsigelsen min går ut 15 februar. Siden jeg har flyttet inn i kjærestens leilighet har vi vasket ned osv allerede nå, for å bare gjøre oss ferdig. I denne leiligheten har det stått en komfyr (eller hybelkomfyr, sånn bitteliten med 2 stekeplater på toppen). Den var helt ny når jeg flyttet inn, men vi har merket at den ikke akkurat er av den beste kvaliteten. Det ene stekebrettet som går inn i komfyren er umulig å få rent, og har fått brennmerker, samt blitt litt bøyd. Jeg har brukt komfyren forsiktig (mer forsiktig enn med en vanlig komfyr), og kun til helt normalt bruk. Det er kun jeg eller kjæresten som har brukt den, ingen andre. Han mener nå at jeg skal erstatte hele denne komfyren fordi stekebrett i denne størrelsen ikke er mulig å oppdrive (finner hvert fall ingen), og han mener at jeg har ødelagt komfyren. Jeg mener det er vanlig bruksskade på en vare av dårlig kvalitet. Han får jo skattelette av å leie ut møblert, og dette burde om noe gå på garantien på varen da den er under 1 år gammel. Dette mener han er feil, og han nekter å godkjenne utbetaling av depositumet før jeg kjøper ny komfyr. Jeg nekter av prinsipp da han har vært et styr hele veien, aldri hyggelig og var svært frekk og ubehagelig i samtale i stad, og dette syntes jeg blir for dumt. Hvem har rett her? Tenker å klage på dette, men hvis jeg tar helt feil så er det mye styr og sikkert mange uker før vi får et svar. Anonymkode: 053aa...756 Du har jo faktisk ødelagt den så hva er problemet? Anonymkode: 837db...1d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå