AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Del Skrevet 27. januar 2021 Hei, jeg har vært i kaloriunderskudd siden starten av januar. Jeg ligger rundt 500-600 kalorier i underskudd hver dag. Jeg jogger 3-4 ganger i uken, å trener litt styrke og går litt turer utenom. Jeg har enda ikke begynt å se noen resultatet verken på kroppsmål eller vekt. Hvor lenge må jeg holde på før resultatene kommer? Jeg har endret kostholdet og livstilen min totalt og vet at jeg ligger i underskudd, og beveger meg nok. Anonymkode: c8a5c...42a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Del Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, jeg har vært i kaloriunderskudd siden starten av januar. Jeg ligger rundt 500-600 kalorier i underskudd hver dag. Jeg jogger 3-4 ganger i uken, å trener litt styrke og går litt turer utenom. Jeg har enda ikke begynt å se noen resultatet verken på kroppsmål eller vekt. Hvor lenge må jeg holde på før resultatene kommer? Jeg har endret kostholdet og livstilen min totalt og vet at jeg ligger i underskudd, og beveger meg nok. Anonymkode: c8a5c...42a sliter med det samme selv. er i kaloriunderskudd, men ser nesten ut som jeg bare blitt større og magen blir aldri mindre. spiser 3 måltid om dagen. Anonymkode: 9fac0...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglejenta Skrevet 27. januar 2021 #3 Del Skrevet 27. januar 2021 For å forbrenne ett kilo fett må du ha et underskudd på ca 7500 kcal. Det vil si at du bør gå ned ett kilo ca hver 13.dag 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Del Skrevet 27. januar 2021 Sikker på at du er i underskudd? Spiser du kaloriene du trener? Hva du spiser kan også påvirke om du går ned eller ei. Prøv å kutt ut brød, pasta, ris osv en uke og se om det hjelper. Anonymkode: 6e879...2d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Del Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sikker på at du er i underskudd? Spiser du kaloriene du trener? Hva du spiser kan også påvirke om du går ned eller ei. Prøv å kutt ut brød, pasta, ris osv en uke og se om det hjelper. Anonymkode: 6e879...2d0 Rimelig sikker på at jeg er i underskudd ja. Spiser betraktelig mindre enn før og har kontroll over kaloriene jeg spiser. Men kanskje prosessen bare er litt treig i starten Anonymkode: c8a5c...42a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Del Skrevet 27. januar 2021 Jeg trodde jeg var i underskudd de første 4-5 ukene, men gikk ikke ned noe som helst. Hadde ikke målt all maten nøyaktig nok, og overestimert hvor mange kalorier jeg trengte hver dag. Fikk justert det og gikk så ned 0,5-1 kilo i uken. Anonymkode: eccec...a98 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 28. januar 2021 #7 Del Skrevet 28. januar 2021 Jeg må bare si det, for det er så mange her som bommer på hvor mange kalorier de trenger! Er du lav, har lav kroppsvekt, er i en stillesittende jobb og generelt inaktiv, har du et helt annet kaloribehov enn noen på 180, med vesentlig høyere vekt, aktiv jobb og trening flere dager i uka. Derfor kan en ikke google seg frem til gjennomsnittlig kalorimenge for kvinne/menn, trekke fra 500 kalorier og automatisk være i kaloriunderskudd. DITT kaloriunderskudd er individuelt, og det finnes gode kalkulatorer som gir deg en viss pekepinne. Håper dette ligger til grunn for ditt estimat av kaloribehov. Når det er sagt, så tilsvarer et vekttap på 1 kilo, et kaloriunderskudd på ca 7000. Med ditt kaloriunderskudd vil du gå ned 0,5 i uka, og dette er igjen såpass «lite» (men en stor seier for deg da) at det skal lite til for at du akkurat den dagen du veier deg tilsynelatende ikke har gått ned noe (for eksempel avføring i tarm, vannvekt, hormoner/syklus). Siden du startet tidlig i januar vil det per nå dreie seg om max ca 2 kilo. Har du gått ned litt? Ingenting? 2 kilo er også en seier, må bare understreke det, men igjen såpass lite at det skal lite til for at du får mindre utslag på vekten enn forventet. Personlig lever jeg på lavkarbo så og si hele året. Når det er jul og ferie spiser jeg hva jeg vil, og går opp 2 kilo over natten fordi karbohydreter binder vann. Disse kiloene forsvinner også over natten etter et par dager på lavkarbo igjen når kroppen detoxer seg for karbo. Nevner dette bare for å synliggjøre hvor sensitiv kroppen vår er. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Del Skrevet 28. januar 2021 Jeg har slitt med det samme. Jeg har nok et veldig lavt behov, siden jeg stort sett er helt stillesittende (kronisk syk). Jeg går ikke til og fra jobb, jeg beveger meg ikke på et kontor. Jeg er hjemme og gjør lite husarbeid også pga formen min, dessverre. Realistisk er jeg nok nær BMI-en min i kaloribehov, men det høres så fryktelig lite ut. Jeg telte kalorier i noen uker, og jeg må si at jeg likte ikke metoden heller. Ble fort litt for opphengt i det. Jeg gikk det litt ja, men så stagnerte jeg. Jeg hadde alltid lyst på mer, og var alltid sulten. Var nøye og telte alt, ned til oljen jeg brukte i stekepanna. Jeg valgte å gå over til å teste periodisk faste, 16:8 (16 timers faste, 8 timers spisevindu). Jeg gjør det litt fleksibelt, så noen dager faster jeg 15 timer, andre dager blir det 18 om jeg hadde tidlig middag og ikke ble sulten til tidlig kveldsmat. Spiser først til lunsj rundt 1130-12, og har siste måltid rundt 18-19. Det som skjedde for meg etter noen uker, var at blodsukkeret stabiliserte seg. Jeg blir fremdeles sulten, men ingen ulvehunger. Du kan holde en sjokolade foran nesa mi, og jeg har ikke lyst på. Jeg spiser litt snop i helgene ja, men ingenting i forhold til før. Før var det kanskje nærmere en melkesjokolade og en pose chips, nå er det 6-8 biter sjokolade og noen få never chips. Med PF spiser jeg naturlig mindre snaks, og jeg passer på å fylle kroppen med sunne matvarer (når jeg kan, formen min er som sagt dårlig). Det er rart å oppleve at jeg bare ikke har lyst på snop, men at kroppen craver sunne grønnsaker. Jeg går stabilt og rolig nedover, og har ikke truffet noen platåer enda i 2021. Pleier å havne på platåer fort. Det virker som at kroppen min er fornøyd med dette, og det er viktig for meg siden jeg har så mange helseplager. Du kan jo teste. For mange eliminerer man også kveldssnopet, men for meg var det ikke et stort problem. Her er bonusen altså stabilt blodsukker og ingen ulvehunger. Tok 3-4 uker før jeg kom dit. Jeg blir sulten ja, og jeg spiser godt, men jeg spiser meg ikke stappmett. Jeg teller ikke kalorier heller. Og jeg går ned. Anonymkode: 98b34...ffc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Del Skrevet 28. januar 2021 Jeg ligger som regel minimum 1000 kcal i underskudd hver dag, og har gått fra brød til knekkebrød. Merker veldig forskjell på kroppen bare av det.. ikke søtsug eller sulten mellom mine 3 måltider. gått ned ca 1,5kg i uka de siste ukene Anonymkode: 00d9e...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Del Skrevet 28. januar 2021 uglejenta skrev (15 timer siden): For å forbrenne ett kilo fett må du ha et underskudd på ca 7500 kcal. Det vil si at du bør gå ned ett kilo ca hver 13.dag Det ville forutsatt at alle de 7500 kcal ble hentet fra fettlageret i kroppen din. Slik er det nok ikke i praksis. Anonymkode: 9fd90...52d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #11 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har slitt med det samme. Jeg har nok et veldig lavt behov, siden jeg stort sett er helt stillesittende (kronisk syk). Jeg går ikke til og fra jobb, jeg beveger meg ikke på et kontor. Jeg er hjemme og gjør lite husarbeid også pga formen min, dessverre. Realistisk er jeg nok nær BMI-en min i kaloribehov, men det høres så fryktelig lite ut. Jeg telte kalorier i noen uker, og jeg må si at jeg likte ikke metoden heller. Ble fort litt for opphengt i det. Jeg gikk det litt ja, men så stagnerte jeg. Jeg hadde alltid lyst på mer, og var alltid sulten. Var nøye og telte alt, ned til oljen jeg brukte i stekepanna. Jeg valgte å gå over til å teste periodisk faste, 16:8 (16 timers faste, 8 timers spisevindu). Jeg gjør det litt fleksibelt, så noen dager faster jeg 15 timer, andre dager blir det 18 om jeg hadde tidlig middag og ikke ble sulten til tidlig kveldsmat. Spiser først til lunsj rundt 1130-12, og har siste måltid rundt 18-19. Det som skjedde for meg etter noen uker, var at blodsukkeret stabiliserte seg. Jeg blir fremdeles sulten, men ingen ulvehunger. Du kan holde en sjokolade foran nesa mi, og jeg har ikke lyst på. Jeg spiser litt snop i helgene ja, men ingenting i forhold til før. Før var det kanskje nærmere en melkesjokolade og en pose chips, nå er det 6-8 biter sjokolade og noen få never chips. Med PF spiser jeg naturlig mindre snaks, og jeg passer på å fylle kroppen med sunne matvarer (når jeg kan, formen min er som sagt dårlig). Det er rart å oppleve at jeg bare ikke har lyst på snop, men at kroppen craver sunne grønnsaker. Jeg går stabilt og rolig nedover, og har ikke truffet noen platåer enda i 2021. Pleier å havne på platåer fort. Det virker som at kroppen min er fornøyd med dette, og det er viktig for meg siden jeg har så mange helseplager. Du kan jo teste. For mange eliminerer man også kveldssnopet, men for meg var det ikke et stort problem. Her er bonusen altså stabilt blodsukker og ingen ulvehunger. Tok 3-4 uker før jeg kom dit. Jeg blir sulten ja, og jeg spiser godt, men jeg spiser meg ikke stappmett. Jeg teller ikke kalorier heller. Og jeg går ned. Anonymkode: 98b34...ffc Har samme opplevelse av periodisk faste som deg! Elsker at det finnes andre måter å gå ned på enn den der kaloritellingen for er det noe jeg mister gnisten av så er det det! Anonymkode: 8edaa...9e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei, jeg har vært i kaloriunderskudd siden starten av januar. Jeg ligger rundt 500-600 kalorier i underskudd hver dag. Jeg jogger 3-4 ganger i uken, å trener litt styrke og går litt turer utenom. Jeg har enda ikke begynt å se noen resultatet verken på kroppsmål eller vekt. Hvor lenge må jeg holde på før resultatene kommer? Jeg har endret kostholdet og livstilen min totalt og vet at jeg ligger i underskudd, og beveger meg nok. Anonymkode: c8a5c...42a Kanskje du er tynn nok og derfor vil ikke kroppen gå ned? Jeg sliter med det samme forresten, kan søren meg ikke spise over 500 kcal om jeg skal ned! Og ikke alltid går det ned da heller. Jeg er 163 cm og veier 48 kg. Ville gjerne veid 45-46 men neida🙄 Anonymkode: 5b6a8...cc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei, jeg har vært i kaloriunderskudd siden starten av januar. Jeg ligger rundt 500-600 kalorier i underskudd hver dag. Jeg jogger 3-4 ganger i uken, å trener litt styrke og går litt turer utenom. Jeg har enda ikke begynt å se noen resultatet verken på kroppsmål eller vekt. Hvor lenge må jeg holde på før resultatene kommer? Jeg har endret kostholdet og livstilen min totalt og vet at jeg ligger i underskudd, og beveger meg nok. Anonymkode: c8a5c...42a Jeg tenker at du kanskje trener for hardt, og herav får økt muskelmasse som gjør at vekten holder seg oppe? Og kanskje du spiser mer enn du tror? Eventuelt at du ikke har vært bombenøyaktig med kaloritellingen. Eventuelt at du ligger på mer kcal enn du egentlig behøver. Mange faktorer i spill her. Men når du ikke responderer så er det noe som blir gjort feil en plass. Det er om å gjøre å finne denne feilen. Plutselig ser du den. Det kan være små detaljer ned på kostholdsnivå, eventuelt for lite søvn, for mye trening, for mye salt i kostholdet, for lite kaloriunderskudd osv osv. Anonymkode: f16ab...2da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at du kanskje trener for hardt, og herav får økt muskelmasse som gjør at vekten holder seg oppe? Og kanskje du spiser mer enn du tror? Eventuelt at du ikke har vært bombenøyaktig med kaloritellingen. Eventuelt at du ligger på mer kcal enn du egentlig behøver. Mange faktorer i spill her. Men når du ikke responderer så er det noe som blir gjort feil en plass. Det er om å gjøre å finne denne feilen. Plutselig ser du den. Det kan være små detaljer ned på kostholdsnivå, eventuelt for lite søvn, for mye trening, for mye salt i kostholdet, for lite kaloriunderskudd osv osv. Anonymkode: f16ab...2da Kan LITE søvn virkelig være en faktor på at man ikke går ned? 😮 Anonymkode: 5b6a8...cc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #15 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg trodde jeg var i underskudd de første 4-5 ukene, men gikk ikke ned noe som helst. Hadde ikke målt all maten nøyaktig nok, og overestimert hvor mange kalorier jeg trengte hver dag. Fikk justert det og gikk så ned 0,5-1 kilo i uken. Anonymkode: eccec...a98 Ja, klassisk feil. Og ofte grunnen til at folk ikke går ned i vekt. Man må være bombenøyaktig i målingen av mat. I tillegg må man være ÆRLIG! Spiser man et "liten" sjokoladebit, så er det fortsatt en sjokoladebit, og må telles med. Dessverre er det mange også som ligger på godt kaloriunderskudd hele uka, men som har bestemt seg for at én dag i uken (f.eks lørdag) så skal man spise hva man vil og kose seg. Vel, da ryker som regel hele kaloribesparelsen DEN uken. I tillegg drikker mange kalorier, som ikke engang loggføres. Samt, som du sier, at man beregner feil. Ofte er det for lite å ligge på et kaloriunderskudd på 500 kcal for dag. Da går det uhorvelig tregt, og man mister motivasjonen. Anonymkode: f16ab...2da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #16 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan LITE søvn virkelig være en faktor på at man ikke går ned? 😮 Anonymkode: 5b6a8...cc4 Kan jo spille inn. Hvis ikke kroppen restitueres og hviles optimalt så påvirkes jo metabolismen på et vis. Som ofte er ikke søvn en avgjørende faktor hvis du ellers gjør det riktig, men gjør du det på forhånd ikke helt riktig, så påvirker også søvnen. Hvile er faktisk en essensiell faktor for å gå ned i vekt. Det handler ikke kun om aktivitet. Hvile er viktigere enn aktivitet. Fordi kroppen får for lite energi tilført over tid, og overaktivitet kan fort gjøre deg langvarig sliten. Det er faktisk mye lettere å gå ned i vekt uten å være særlig aktiv gjennom trening, enn å være svært aktiv gjennom trening. Anonymkode: f16ab...2da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 28. januar 2021 #17 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det kan være små detaljer ned på kostholdsnivå, eventuelt for lite søvn, for mye trening, for mye salt i kostholdet, for lite kaloriunderskudd osv osv. Enig i kosthold og kaloriunderskudd, uenig i resten! For mye salt gjør at kroppen binder væske, ikke at man ikke går ned i vekt. Og for mye trening? Hvordan kan for mye trening gjøre at man ikke går ned? For kvinner skal det svært mye styrketrening til før musklene gjør noe stort utslag på vekten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #18 Del Skrevet 28. januar 2021 Pås skrev (Akkurat nå): Enig i kosthold og kaloriunderskudd, uenig i resten! For mye salt gjør at kroppen binder væske, ikke at man ikke går ned i vekt. Og for mye trening? Hvordan kan for mye trening gjøre at man ikke går ned? For kvinner skal det svært mye styrketrening til før musklene gjør noe stort utslag på vekten. Javel. Du vet at trening øker muskelmassen? Og at muskler veier mer enn fett? Med andre ord, hvis du trener hardt når du slanker deg så kanskje du f.eks reduserer din fettmengde med 400g den uken, men samtidig øker muskelmassen i HELE kroppen med 500g den uken, så går du jo praktisk talt OPP i vekt selv om du reduserer fettprosenten. Husk at f.eks løping trener nesten hver eneste muskel i kroppen, og supplerer du da med styrketrening så vil du jo ha trent hver eneste muskel i kroppen i løpet av en uke. 500g muskler fordelt på hele kroppen vises ikke. Du kan være så uenig som du vil, men slik er det bare. Herav anbefaler jeg ikke voldsom trening i startfasen. Det første du må gjøre er å finne ut hvilket kalorinivå som passer din kropp, altså hvor mye besparelse du må ha pr. dag for å gå ned i vekt. Så bør du gjennomføre det over litt tid slik at du faktisk VET at du gjør det riktig. Når du har gjort det en stund så kan du implementere litt trening. Og jo mer tid som går jo mer trening kan du legge inn, slik at du regulerer disse små endringene underveis og får optimal vektnedgang. Trener du hardt så må du faktisk bruke målebånd rundt hele kroppen for å registrere vektnedgang. Ikke badevekt. Anonymkode: f16ab...2da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 28. januar 2021 #19 Del Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet at trening øker muskelmassen? Ja, det vet jeg godt! Poenget mitt er at det skal MYE trening til for å øke muskelmassen, og du gjør det i hver fall ikke ved å løpe! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #20 Del Skrevet 28. januar 2021 Pås skrev (1 minutt siden): Ja, det vet jeg godt! Poenget mitt er at det skal MYE trening til for å øke muskelmassen, og du gjør det i hver fall ikke ved å løpe! Ikke egentlig. En muskel isolert sett, ja, men ikke når man driver med trening av hele kroppen gjennom uken. Lårmusklene er kroppens største muskler, og løping øker muskelmassen her. Samt legg og rumpe, og stabilisatormuskler i ryggen. Og andre muskler også som støtter opp disse. Løping er komplekse bevegelser av hele kroppen. Angående salt, som du også kicket på. Salt binder væske, og mye væske i kroppen øker/opprettholder vekten. Ofte går man ned mye i starten av en slankekur fordi kroppen slipper opp væsken som er bundet opp av salt. Går du ikke ned i starten, så bør man se på mengden salt man inntar. Husk at trening også avler til høyere inntak av salt. Anonymkode: f16ab...2da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå