Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har vært på jobbintervju og der ble det tatt opp referanser. Jeg har desverre vært borte fra min nåverende jobb MYE! pga sjukdom. Har kronisk astma. Da jeg ble spørt om referanse ble jeg fysisk dårlig, da jeg vet at nå mister jeg sjansen min til drømme jobben pga dette. Hva kan jeg gjøre nå? 

Anonymkode: 89aaa...f5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med tidligere kollegaer, dersom du ikke er komfortabel med å bruke sjefen som referanse? 

Har du opplyst om at du har kronisk astma? 

Anonymkode: 043e9...14a

Skrevet

Har du vært ærlig om dette? Hva er utsiktene for stabilitet i din nye jobb?

det beste er å si det som det er. Dersom du er bedre nå så er det jo bare å si det, hvis ikke er det jo som det er.

Anonymkode: 0cb80...7e4

Skrevet

Først og fremst håper jeg at du sier ærlig i fra om hvordan helsen din er og kan forventes iforhold til den kroniske astmaen og fravær.

Når det gjelder referanser, så hadde jeg nok ville visst hva sjefen sa fra forrige  jobben sa om deg, og ikke en ansatt som du har plukket ut. En hvilke som helst ansatt er mye mer sannsynlig noen du har stiftet vennskap med, og vil da gjerne unnlate å si hvor skoen trykker.

Anonymkode: 066e0...607

Skrevet

Man kan ikke spørre referansene om helseopplysninger, og høyt sykefravær kan falle inn i den kategorien. Særlig når det er pga en kronisk tilstand du har. Dermed er det faktisk ulovlig å spørre referansen om det, og de skal heller ikke opplyse om det selv. Du er heller ikke pliktig til å komme med helseopplysninger til arbeidsgiver. Pust med magen. Dette kan ordne seg :) 

Anonymkode: a3443...a73

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke spørre referansene om helseopplysninger, og høyt sykefravær kan falle inn i den kategorien. Særlig når det er pga en kronisk tilstand du har. Dermed er det faktisk ulovlig å spørre referansen om det, og de skal heller ikke opplyse om det selv. Du er heller ikke pliktig til å komme med helseopplysninger til arbeidsgiver. Pust med magen. Dette kan ordne seg :) 

De kan spør om personen har hatt mye gyldig fravær. 

Anonymkode: d1475...179

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De kan spør om personen har hatt mye gyldig fravær. 

Anonymkode: d1475...179

Ja, men fravær på grunn av kronisk astma er gyldig fravær. I tillegg er det helserelatert fravær og det er det ikke lov å spørre eller opplyse om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...