AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Min venninne er førstegangsmor og er nå hjemme med liten baby, hun har også samboer. Hun har få venner, og jeg er nok den hun anser som sin nærmeste. For meg er hun ikke aller nærmest lengre da jeg føler vi har vokst litt fra hverandre. Det skal sies at hun gjør ingen grep for å utvide kretsen sin. Greia nå er at hun ringer med facetime osv fordi «babyen vil prate med meg». Hun tar nå hyppigere kontakt enn tidligere og bruker babyen som unnskyldning. Kan få meldinger med «baby lurte på om du kommer på besøk» osv. Hun har nå videoringt meg i tre dager uten at jeg har svart fordi jeg ikke har orket pga at jeg har vært sliten og ikke orker sitte å si «åååå, så søt hun har blitt, så stor, woow snudde hun seg rundt?». Jeg forstår at hun er stolt av babyen og jeg har vært på besøk flere ganger, arrangerte babyshower selv om jeg synes det er noe tull, gitt fødsel- og julegave. Skjønner jeg får hat fra mødre nå som synes jeg er ei grusom venninne.... Det er mulig jeg blir som venninna mi da jeg får barn (håper virkelig jeg husker hvordan det her føles). Det å få barn er stort og altoppslukende, men det er samtidig det mest naturlige i verden. Og hennes baby er som alle andre babyer helt ordinær. Men det virker som hun tror og forventer at jeg skal ha et ekstremt engasjement i denne babyen. Noen som har løst dette på en skånsom måte? Jeg ønsker ikke å såre henne selvfølgelig, men vil heller ikke sitte med videosamtale hver dag å prate om baby og barseltid. Anonymkode: 71e66...18f 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Det høres ut som at venninnen din er ensom, og bruker babyen litt for å opprette kontakt. Det er litt catch 22 for deg her, for jo mer positiv respons du gir jo mer spamming vil du få - og jo mer passiv du blir desto mer desperat vil hun bli på å holde kontakten. Jeg har vært der begge mine permisjone men har klart å begrense meg og ringte heller mamma daglig. Samtidig ergrer jg meg over alle intetsigende snaper og bilder på facebook og instagram av enkelte med baby og større barn. Men jeg kjenner igjen følelsen hennes. Permisjonstid er forbanna ensomt selv om mange tenker at mor har nok med familien sin. En baby diskuterer ikke ting med deg, samtidig sluker den all din hjernekapasitet og energi. Får du til å møte henne bare dere to og vri praten så mye du kan over på annet babyrelatert? Du kan diskret få frem at du synes det er så moro med at du ikke får se så mange bilder av [sett inn oppdiktet tantebarn / annen baby / kollegaens baby] for da er det ekstra spennende når det kommer et nytt bilde / film / dere treffes og du ser forvandlingen? Litt som å spille flaxlodd. Det er ikke moro om du vinner 25 kr hver gang men du vinner akkurat nok til å ha spenningen. som sagt - hun er kjempeensom, og kanskje veldig nedfor, spesielt når hun begynner å si tibg som at «baby ville se deg..» - det høres bittelitt koko ut. Og dermed dytter hun babyen foran for å få kontakt. Det kunne likegjerne vært en hund eller hobby. Vær venninnen nå så får du kanskje igjen når det er din tur. Anonymkode: 417e7...b21 11
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det høres ut som at venninnen din er ensom, og bruker babyen litt for å opprette kontakt. Det er litt catch 22 for deg her, for jo mer positiv respons du gir jo mer spamming vil du få - og jo mer passiv du blir desto mer desperat vil hun bli på å holde kontakten. Jeg har vært der begge mine permisjone men har klart å begrense meg og ringte heller mamma daglig. Samtidig ergrer jg meg over alle intetsigende snaper og bilder på facebook og instagram av enkelte med baby og større barn. Men jeg kjenner igjen følelsen hennes. Permisjonstid er forbanna ensomt selv om mange tenker at mor har nok med familien sin. En baby diskuterer ikke ting med deg, samtidig sluker den all din hjernekapasitet og energi. Får du til å møte henne bare dere to og vri praten så mye du kan over på annet babyrelatert? Du kan diskret få frem at du synes det er så moro med at du ikke får se så mange bilder av [sett inn oppdiktet tantebarn / annen baby / kollegaens baby] for da er det ekstra spennende når det kommer et nytt bilde / film / dere treffes og du ser forvandlingen? Litt som å spille flaxlodd. Det er ikke moro om du vinner 25 kr hver gang men du vinner akkurat nok til å ha spenningen. som sagt - hun er kjempeensom, og kanskje veldig nedfor, spesielt når hun begynner å si tibg som at «baby ville se deg..» - det høres bittelitt koko ut. Og dermed dytter hun babyen foran for å få kontakt. Det kunne likegjerne vært en hund eller hobby. Vær venninnen nå så får du kanskje igjen når det er din tur. Anonymkode: 417e7...b21 Ja, hun er nok ensom, så det er litt synd på henne, samtidig så vet jeg at hun ikke gjør noe for å bli kjent med andre... Jeg har alltid vært den som har hatt lett for å møte andre, mens hun har stått i bakgrunnen. Er også kjipt at jeg merker jeg blir irritert og nesten sur når jeg stadig får bilder av ei barnevogn på tur osv... Hun er ikke interessert i samfunnet eller andre ting som kan snakkes om heller, så hun får virkelig ingen andre impulser enn baby... Huff.. Ja, spørs om jeg må tåle det litt til. Men jeg synes barn blir enda mindre spennede destod eldre de blir da 🤣 blir gøy å se baby være grisete rundt munnen når hun spiser selv, geiper tunge etc Anonymkode: 71e66...18f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Jeg tror jeg hadde svart litt sarkastisk «sa hun det selv?» når hun sier baby ville se deg. Bare så hun skjønner det er litt teit. Og når dere prater på facetime- si du har et problem å snakke med henne om. Finn på noe, så hun ikke kan ta samtalen vekk. Typ- kjæresten sa sånn og sånn/ en kollega har vært rar/hunden har vært dårlig/ du er stresset pga korona eller hva som helst som gjør at det må handle om deg litt. Det kan hun ikke vri like enkelt som om du snakker om henne. Anonymkode: 2be6e...450
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 uff høres slitsomt ut😬jeg føler smiler mitt stivner etterhvert når jeg må se på x antall bilder og kommentere hvor søtt alt er. det kan være både babyer og kjedelig interiør😂 Anonymkode: a0700...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, hun er nok ensom, så det er litt synd på henne, samtidig så vet jeg at hun ikke gjør noe for å bli kjent med andre... Jeg har alltid vært den som har hatt lett for å møte andre, mens hun har stått i bakgrunnen. Er også kjipt at jeg merker jeg blir irritert og nesten sur når jeg stadig får bilder av ei barnevogn på tur osv... Hun er ikke interessert i samfunnet eller andre ting som kan snakkes om heller, så hun får virkelig ingen andre impulser enn baby... Huff.. Ja, spørs om jeg må tåle det litt til. Men jeg synes barn blir enda mindre spennede destod eldre de blir da 🤣 blir gøy å se baby være grisete rundt munnen når hun spiser selv, geiper tunge etc Anonymkode: 71e66...18f Prøv det du kan å dra opp andre temaer! Det er så innmari lett å hele tiden spole tilbake til baby men tvihold på det du liker også. Vennskap er gi og ta og selvfølgelig skal du ikke stå i det i en evighet! Når det gjelder nye bekjentskaper - det tar mye energi fra en som synes det er vanskelkg nok fra før. Bortsett fra barselgruppe, så er det ekstra utfordrende med en baby. Nye bekjentskaper er kanskje det siste man begynner å tenke på selv om man er ensom i permisjon dessverre. Forøvrig veldig ebig med deg at dess eldre barna blir dess kjedeligere blir de enda jeg har to selv! 😂 Men hvit løgn her - lat som det er mer givende å se bilder sjeldnere for å se utviklingen eller noe. Kanskje pense inn på en filosofisk tankegang om at barn i dag ikke får de samme gode minnene som da man selv var liten og bare hadde noen få fotoalbum og filmer å huske på / mimre ved, mens kardashianbarna blir fotografert flere tusen bilder om dagen - eller noe i den leia? selvfølgelig er det beste å gå rett på sak men det er ikke alltid enkelt i praksis. Prøv heller å foreslå digital kveld med facetime og vin mens barnefar tar seg av legging, gå en måneskinnstur uten baby og få henne til å være seg selv og ikke bare mamma. Veldig mange glemmer at de er en person og ikke bare mamma og det dreper vennskap. Anonymkode: 417e7...b21 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 Takk, for innspill jeg har også invitert henne hjem til meg ved én anledning, men da begynte hun å gråte fordi det er for skummelt enda å dra på besøk med baby fordi den er liten (ikke pga corona). Bare det å komme i et annet hus gir jo nye impulser og praten kanskje blir litt annerledes. Så det virker som hun absolutt skal tviholde på babybobla hjemme med samboer og at vi andre bestandig skal komme dit på besøk 😅 hun har forøvrig en veldig rolig baby med lite gråting. Det finnes i tillegg en felleschat innad i vennegruppa hvor hun gjentatte ganger har ringt, men de to eneste som svarer er de som selv sitte hjemme med baby i forskjellige byer 😁😂 det er jo som å være på føden å gå inn i den samtalen, så det gidder jeg ihvertfall ikke. Får vel forsøke å svare på videoanrop i morgen da 😅 TS Anonymkode: 71e66...18f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Er venninna di celine kopperud? Anonymkode: 03c53...aa8 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er venninna di celine kopperud? Anonymkode: 03c53...aa8 😂😂 Anonymkode: 71e66...18f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 Så slitsomt for dere begge to. Hvis du har anledning så henter du henne hjem til deg/på cafe eller hva det måtte være. Kanskje blir det litt mindre skummelt når hun får hjelp fra deg for å komme seg avgårde. Ellers så høres det ut som hun trenger andre i samme situasjon. Er det ikke noe barselgruppe hun kan delta i? Anonymkode: 3cfa9...252 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er venninna di celine kopperud? Anonymkode: 03c53...aa8 🤣 Anonymkode: fb4c0...a70
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 Føler med deg. Det der hadde jeg ikke taklet. Jeg fikk barn sent selv og gled fort fra mine venninner som fikk barn. Besøkte en sjelden gang i blant eller møttes ett par ganger i året på felles arrangementer/festligheter. Å få barn og småbarnstilværelse kontra ikke å ha det er såpass stor kontrast at det er naturlig å gli fra hverandre her. Ihvertfall en god periode. Mange finner tilbake til hverandre igjen etter noen år. Noen glir fra hverandre for godt. Vi forandrer oss som regel hele livet og utrykker ‘vokser i fra hverandre’ gjelder ikke bare barn og ungdom. Tror du har rotet deg litt oppi dette, fordi du vil være grei og ikke har klart å utrykke at babytilværelsen hennes egentlig ikke appellerer helt til deg. Hun viser også en smule tegn på lav sosial intelligens ved å ikke skjønne at babyen hennes er det kjekkeste du kan bli utsatt for. Neste gang hun sier at babyen vil møte henne, så må du nesten bare være ærligere, men på en hyggelig måte. Si du ikke er helt i ‘baby-modus’ for tiden, men gjerne vil finne på noe med henne en dag uten baby ett par timer imens samboeren kan være barnevakt. Anonymkode: fb4c0...a70 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så slitsomt for dere begge to. Hvis du har anledning så henter du henne hjem til deg/på cafe eller hva det måtte være. Kanskje blir det litt mindre skummelt når hun får hjelp fra deg for å komme seg avgårde. Ellers så høres det ut som hun trenger andre i samme situasjon. Er det ikke noe barselgruppe hun kan delta i? Anonymkode: 3cfa9...252 Tror ikke det er anbefalt med barselgrupper nå under koronaen. Anonymkode: fb4c0...a70
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror ikke det er anbefalt med barselgrupper nå under koronaen. Anonymkode: fb4c0...a70 Det forundrer meg ikke. Anonymkode: 3cfa9...252 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #15 Skrevet 28. januar 2021 Hun har dessverre ikke barselgruppe pga corona. Hun er også enebarn og foreldrene bor i en annen by, så derfor blir nok «belastningen» ekstra på meg. Jeg kjenner det fort kan bli større avstand mellom oss frem til jeg får egne barn ja. Men jeg kan forsøke meg på å spørre om vi to kan møtes et par timer alene med baby. Hun ble invitert til meg som er ca 5 minutter fra hjemmet hennes en kveld, men heller ikke da kunne hun 😅 så det er vel en kombinasjon med ny rolle som mor, usikkerhet, babybobla, separasjonsangst, og lite stimuli. Anonymkode: 71e66...18f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #16 Skrevet 28. januar 2021 Den første babyen i historien som er i stand til selv fortelle hun har lyst på besøk. Ring illustrert vitenskap for et intervju. Nei fra spøk til alvor At hun skyver baby foran seg og fremstiller det som om det er babyen som ønsker det, er rart kleint og veldig merkelig Anonymkode: 048d0...422
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #17 Skrevet 28. januar 2021 Kan du oppfordre henne til å bli kjent med andre mødre i permisjon? Mitt intrykk er at i permisjonstiden er det lettere å få nye vennskap. Mange er hjemme på dgtid, de har mye til felles med baby og mye nytt i livet sitt, og de har til felles at de kan snakke om det i evigheter. Selv om det er pandemi kan de trille turer eller snakke sammen i grupper på nett. Jeg har det litt på samme måte, får bilder av unger uten at det er spesielt, og filmer der mødrene snakker med en sykt irriterende stemme. De har en mye mer behagelig stemme ovenfor meg enn ovenfor barnet sitt. Anonymkode: a2914...e28 1
SoWhat? Skrevet 28. januar 2021 #18 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun har dessverre ikke barselgruppe pga corona. Hun er også enebarn og foreldrene bor i en annen by, så derfor blir nok «belastningen» ekstra på meg. Jeg kjenner det fort kan bli større avstand mellom oss frem til jeg får egne barn ja. Men jeg kan forsøke meg på å spørre om vi to kan møtes et par timer alene med baby. Hun ble invitert til meg som er ca 5 minutter fra hjemmet hennes en kveld, men heller ikke da kunne hun 😅 så det er vel en kombinasjon med ny rolle som mor, usikkerhet, babybobla, separasjonsangst, og lite stimuli. Anonymkode: 71e66...18f Syns ikke at du bør forstå deg ihjel her. Skjønner godt at du blir lei, og heldigvis er ikke alle mødre sånn. Da hadde jeg klikket tror jeg. Og jeg elsker unger! Men slik hun holder på så krever hun ekstremt mye av deg. Sånn at du faktisk må bli med på hennes dilldall og tull, og det hadde gitt meg hodepine de lux. Hun skyver deg jo fra seg, og rart hun ikke skjønner dette. La vær å dill med henne. Hadde sagt fra om jeg var i din situasjon, men skjønner at det ikke er så lett.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #19 Skrevet 28. januar 2021 Oppmuntre henne til å finne seg en fast trillemor i nabolaget, så kan de komme seg ut på dagen og få snakket om babyer. Så inviterer du henne på jentekveld/middag hos deg uten baby. Hun kan jo være borte fra baby 1-2 timer etterhvert. Blir det mye så sier du vennlig at vi må snakke om andre ting enn baby også, for nå er dere på veldig ulike steder i livet; hun er langt inne i babybobla, du er ikke. Og du vil nok ikke bli det før du får egne barn. Anonymkode: 934ae...be1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #20 Skrevet 28. januar 2021 Ja dere har vokst fra hverandre, men da tenker jeg at hun har kommet frem til en milepæl du ikke ennå har nådd. Hun har mao vokst og du har ikke oppdaget dette stadiet hun er på. Jeg vet ikke om du selv ønsker å nå dit hun er med barn, men når du kommer dit så er det fint med veninner som også har barn. Det kan du jo ha i tankene når du vurderer kutte ut. Anonymkode: ab6ab...a83 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå