Gå til innhold

Er det greit å bruke ansiktet til uskyldige barn for å tigge om penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg lurer på om det i det hele tatt er greit å bruke ansiktet til uskyldige barn slik som plan, redd barna og andre organisasjoner for å håve inne penger? 

Norge og andre land bidrar jo, og vi betaler jo skatt mye her i Norge, så hvorfor skal vi itillegg gi penger gjennom forskjellige organisasjoner? 

De barna er jo umyndige og kan ikke samtykke til at deres ansikt blir brukt til å fremstille elendighet. Vil de like dette når de blir voksne? 

Anonymkode: 01be0...833

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det egentlig barna du er engstelig for, eller din egen lommebok? Hele problemstilling slik du fremlegger den røper jo tydelig at du er lite fornøyd med å måtte bidra med kroner til forskjellige hjelpeorganisasjoner, men i stedet for å være ærlig og klar på det ønsker du å problematisere bruken av barn i slike settinger så du kan ha ryggen fri?

For øvrig tipper jeg at barn som sulter ikke er like opptatt av i hvilken grad de blir eksponert som et ledd i å skaffe dem mat til å overleve.

Anonymkode: 20957...0ae

• Liker 3
Skrevet

Nåja, hvis barnet ikke er identifisert ved navn, by og i enkelte tilfeller ikke en gang land, vil jeg tro problemstillingen ikke er voldsomt presserende. Selv om jeg er enig i at man skal ha barns rettigheter i bakhodet også når det er snakk om bistand. 

Hilsen en som bidrar med glede, siden jeg har hatt så ufattelig flaks å bli født et sted med de beste muligheter, helt uten å fortjene det mer enn andre.

Anonymkode: 48f5e...252

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det egentlig barna du er engstelig for, eller din egen lommebok? Hele problemstilling slik du fremlegger den røper jo tydelig at du er lite fornøyd med å måtte bidra med kroner til forskjellige hjelpeorganisasjoner, men i stedet for å være ærlig og klar på det ønsker du å problematisere bruken av barn i slike settinger så du kan ha ryggen fri?

For øvrig tipper jeg at barn som sulter ikke er like opptatt av i hvilken grad de blir eksponert som et ledd i å skaffe dem mat til å overleve.

Så du syns det er helt greit å bruke uskyldige barns ansikter for å tjene penger? Staten Norge gir jo allerede masse penger til hjelpeorganisasjoner. Og vi betaler jo allerede mye skatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nåja, hvis barnet ikke er identifisert ved navn, by og i enkelte tilfeller ikke en gang land, vil jeg tro problemstillingen ikke er voldsomt presserende. Selv om jeg er enig i at man skal ha barns rettigheter i bakhodet også når det er snakk om bistand. 

Hilsen en som bidrar med glede, siden jeg har hatt så ufattelig flaks å bli født et sted med de beste muligheter, helt uten å fortjene det mer enn andre.

Anonymkode: 48f5e...252

Jeg tenker at man ikke trenger å ta bilder av barn som står i elendighet. Man kan bidra ved å forklare situasjonen. Dessuten bidrar jo staten Norge allerede med mye penger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du syns det er helt greit å bruke uskyldige barns ansikter for å tjene penger? Staten Norge gir jo allerede masse penger til hjelpeorganisasjoner. Og vi betaler jo allerede mye skatt. 

Hvorfor skriver du så tendensiøst? "Uskyldige barn". Finnes det skyldige barn i denne settingen? Og hvorfor snakker du om å "tjene" penger. Om du ikke vet hva "bistand" betyr foreslår jeg du setter deg inn i det. 

Saken er enkel. Du kan velge å la være å støtte disse organisasjonene. Du har jo åpenbart bestemt deg for at du bidrar nok som det er med skatt. Jeg er fortsatt veldig i tvil om det er barnets eller ditt eget beste du streber etter her. 

• Liker 3
Skrevet

Synes det er en uting, utnytting av barn og fattige i en ekstremt vanskelig situasjon. Det er kvalmt rett og slett.

Enda verre er det når "kjendiser" skal reise ned til "Afrika" og posere sammen med fattige barn for å vise hvor godhjertet de selv er. Forferdelig utnyttelse av mennesker.

Har du sett denne, ts? https://expatpanda.com/stop-using-black-brown-children-as-photo-props/ Det er ikke akkurat reklame, men mye av det samme hun skriver gjelder for det også, synes jeg.

Forøvrig kan man jo tenke seg hvilket ramaskrik det hadde blitt om tilfeldige turister fikk besøke barnevernsinstitusjoner i Norge for å besøke de stakkars barna som bor der 🙄

Skrevet

Ingen ville vist bilder av fattige barn i Norge! 

Ingen ville vist bilder av barn på barnevernsinstutosjoner i Norge! 

Ingne ville vist bilder av barn i fosterhjem i Norge! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker at man ikke trenger å ta bilder av barn som står i elendighet. Man kan bidra ved å forklare situasjonen. Dessuten bidrar jo staten Norge allerede med mye penger. 

De blir jo betalt for å gjøre en kampanje på samme måte som barneskuespillere i Norge også får betalt for det. Om de som er på reklamer ER fattige vet vi ikke, men tror ikke det er sånn at noen bare knipser et bilde og bruker det uten at de får lov, og de får betalt for det. 

Anonymkode: ba6d6...c1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...