Gå til innhold

Nå er det alvor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Vi får riste noen NAV snyltere ned fra trærne så de kan begynne å jobbe.

Skrevet

Skulle vært gjort for lengst. 

Det er helt patetisk hvor lenge de har insistert på å holde grensen åpen. 

De får velge om de vil oppholde seg permanent i Norge eller ikke. I denne tiden så er det ikke noe å pendle mellom to land. Selv så kjenner jeg flere som er bosatt i utlandet, som har valgt å forlate jobben og komme hjem til Norge. Andre som har valgt å bli og ikke reise mellom de forskjellige landene. 

• Liker 12
Skrevet

Nå går arbeidsledigheten endelig ned. Hurraa

• Liker 6
Skrevet

:) Ikke dårlig (håper det er bra nok).

Skrevet

https://e24.no/naeringsliv/i/869zgA/verftene-om-innreiseforbud-vil-faa-konsekvenser-ganske-umiddelbart?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Må si at jeg smilte når jeg leste denne.  Det er ganske mange ting som er dramatisk for næringslivet om dagen. :nigo: Kjøpesentrene er folketomme, spisesteder og kaféer kan tilby take-away, barn kan ikke trene på fritidsaktiviteter og mange opplever at de må ha hjemmeskolen, man skal holde seg mest mulig hjemme og begrense besøk. Det er mange innstramminger som er svært inngripende om dagen. Tror han virkelig at han er den eneste som kjenner på ting om dagen? :ler: 

– Dramatisk

NHO-sjef Ole-Erik Almlid omtaler de nye innstrammingene som «svært inngripende». 

– Dette kan få dramatiske konsekvenser for næringslivet hvis det varer. Hvis det blir begrenset til to uker, er de fleste bedriftene rede til å klare det, selv om dette får konsekvenser på kort sikt, sier han til E24.

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet
Peonjenta skrev (3 minutter siden):

Nå går arbeidsledigheten endelig ned. Hurraa

Det som er så trist er at disse utenlandske arbeiderne er mennesker som er o praktisk jobb, mange av de som er arbeidsledig kan ikke holde i en hammer engang

Skrevet
Bli medlem skrev (1 time siden):

"mange arbeidsinnvandrere kan ikke komme inn i Norge, sa Erna Solberg innledningsvis"

https://www.nettavisen.no/nyheter/pressekonferanse-med-solberg-og-hoie-om-korona-og-innreise/s/12-95-3424080595

Nå stenges grensene selv for snekkere fra øst-europa og skipsarbeidere fra asia. Da er det alvor. Dette hadde ikke Erna gjort om det ikke var fullstendig krise. Siste utvei. Full krise.

Hadde dette skjedd før, allerede i september/oktober pluss ordentlig test ved grensen for alle pluss obligatorisk karantene hvor karantenebrudd fører til 10-års innreiseforbud i Norge og saftig bot i millionklassen, ville vi hatt en helt annerledes situasjon nå.

• Liker 8
Skrevet

Lurt hvis man bare tenker smittevern. Bedrifter som plutselig står uten arbeidskraft syns nok ikke dette er noen god ide. 

Hvis dette trekker ut kan vi fort få et konkursras. Ikke bra. 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg syns lenger. Det finnes ingen problemfrie løsninger. 

Skrevet
1 hour ago, Sylveon said:

https://e24.no/naeringsliv/i/869zgA/verftene-om-innreiseforbud-vil-faa-konsekvenser-ganske-umiddelbart?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Må si at jeg smilte når jeg leste denne.  Det er ganske mange ting som er dramatisk for næringslivet om dagen. :nigo: Kjøpesentrene er folketomme, spisesteder og kaféer kan tilby take-away, barn kan ikke trene på fritidsaktiviteter og mange opplever at de må ha hjemmeskolen, man skal holde seg mest mulig hjemme og begrense besøk. Det er mange innstramminger som er svært inngripende om dagen. Tror han virkelig at han er den eneste som kjenner på ting om dagen? :ler: 

– Dramatisk

NHO-sjef Ole-Erik Almlid omtaler de nye innstrammingene som «svært inngripende». 

– Dette kan få dramatiske konsekvenser for næringslivet hvis det varer. Hvis det blir begrenset til to uker, er de fleste bedriftene rede til å klare det, selv om dette får konsekvenser på kort sikt, sier han til E24.

Skjønner ikke at dette er noe å le av akkurat. Når det går dårlig for næringslivet, forplanter det seg nedover for mange mennesker, vet du. Ikke bare kaksene dette går ut over. Vi er avhengige av hverandre. 

• Liker 6
Skrevet
Muskath skrev (33 minutter siden):

Skjønner ikke at dette er noe å le av akkurat. Når det går dårlig for næringslivet, forplanter det seg nedover for mange mennesker, vet du. Ikke bare kaksene dette går ut over. Vi er avhengige av hverandre. 

Vel.. poenget mitt var at alle lider om dagen. Inngripende tiltak? Vel, velkommen etter. Det har det vært i lang, lang, lang tid nå. Hilsen permittert

• Liker 6
Skrevet (endret)
Guile skrev (44 minutter siden):

Lurt hvis man bare tenker smittevern. Bedrifter som plutselig står uten arbeidskraft syns nok ikke dette er noen god ide. 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg syns lenger. Det finnes ingen problemfrie løsninger. 

Utrolig mange bedrifter er tvunget til å holde stengt i denne perioden og flere titusenvis av folk er permitterte. Hvis man ikke skal tenke smittevern, så hva tenker man egentlig når man stengte mesteparten av tingene på Østlandet?

Endret av Sylveon
  • Liker 5
Skrevet

Alvor nå igjen? Ropes jo alvor rundt hver uke vi rundes for tiden. Kan vel snart ikke bli mer alvor nå.

• Liker 3
Skrevet
Sylveon skrev (2 minutter siden):

hva tenker man egentlig når man stengte mesteparten av tingene på Østlandet

Man tenker at man er dritredd for at helsevesenet vårt skal bli overbelastet. 

Nå er jo smittetallene lavere enn de har vært på lenge. Samtidig er det lettere å slå ned smitte mens det enda er i startgropa. Venter man for lenge er det kjørt. 

Jeg er glad det ikke er jeg som skal gjøre disse vurderingene... Det blir feil for mange uansett. 

Skrevet
50 minutter siden, Sylveon said:

Vel.. poenget mitt var at alle lider om dagen. Inngripende tiltak? Vel, velkommen etter. Det har det vært i lang, lang, lang tid nå. Hilsen permittert

Å, jeg vet godt. Du er ikke alene. Vi sliter alle, tror ikke det er noen som gnir seg i hendene akkurat. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Guile skrev (1 time siden):

Det er jo akkurat dette som har vært på vei til å skje hele veien med alle tiltakene som stadig bare blir verre innad i landet. Nå har kjøpesentre og andre virksomheter i 15 kommuner blitt nedstengt på grunn av det muterte viruset som har blitt importert inn. Kanskje det nå kan åpnes litt mer igjen og at vi i det minste slipper total nedstengning i hele landet som er mye verre enn stengte grenser. 

Endret av Tutte
Skrevet

Ja, nå er det endelig alvor for første gang, men Erna har sagt at vi er på oppløpssiden nå. Dette er siste innspurt før mål, det er bare to uker igjen med restriksjoner, og så er vi tilbake til 2019-normalen igjen. 

Så la oss holde ut og stå sammen mens vi sørger for at alle blir vaksinert i løpet av disse to ukene med dugnad som alle er med på. Da får vi flokkimmuniteten vår. 

• Liker 1
Skrevet
Bli medlem skrev (3 timer siden):

"mange arbeidsinnvandrere kan ikke komme inn i Norge, sa Erna Solberg innledningsvis"

https://www.nettavisen.no/nyheter/pressekonferanse-med-solberg-og-hoie-om-korona-og-innreise/s/12-95-3424080595

Nå stenges grensene selv for snekkere fra øst-europa og skipsarbeidere fra asia. Da er det alvor. Dette hadde ikke Erna gjort om det ikke var fullstendig krise. Siste utvei. Full krise.

Dette burde blitt gjort allerede i fjor sommer. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Var noen som skrev at mange arbeidsledige ikke hadde holdt i en hammer men kanskje mange av dem er villig til å lære noe nytt? Kunne ikke de fått hjelp til å komme i gang? Burde det ikke være en mulighet å ta inn folk å lære de opp på gamnelmåten ? At de går med noen som kan det? Eller må Alt inn i haugvis  med teori ? Burde vært mulighet for å ikke være så rigid på alskens utdannelse og kanskje kunne arb g bidratt underveis slik at de fikk tatt fagbrev o.l ?? Bare sånn at de som heller vil jobbe enn å sitte hjemme har en sjans??

Endret av Bente1234
  • Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, Bente1234 said:

Var noen som skrev at mange arbeidsledige ikke hadde holdt i en hammer men kanskje mange av dem er villig til å lære noe nytt? Kunne ikke de fått hjelp til å komme i gang? Burde det ikke være en mulighet å ta inn folk å lære de opp på gamnelmåten ? At de går med noen som kan det? Eller må Alt inn i haugvis  med teori ? Burde vært mulighet for å ikke være så rigid på alskens utdannelse og kanskje kunne arb g bidratt underveis slik at de fikk tatt fagbrev o.l ?? Bare sånn at de som heller vil jobbe enn å sitte hjemme har en sjans??

Ville du flyttet inn i et hus som er bygget av folk som aldri har jobbet med dette og har bare fått opplæring på stedet? Ikke jeg... hadde en gang to elektriker lærlinger som skulle installere stikkontakt til oppvaskmaskin, endte opp med at de rev vannledningen i stykker(!), ble store vannskader og nytt kjøkken... 

Alt funker i teorien, men virkeligheten er dessverre litt mer kompleks. Dessuten er ikke mennesker bare brikker i et spill som kan skubbes og flyttes på.

• Liker 3
  • Opprett ny...