Gå til innhold

Hva er galt med omskjæring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par dager siden opprettet noen en tråd om omskjæring av guttebarn. Jeg ble overrasket over at responsen stort sett var negativ. Hvorfor? Hva er galt med omskjæring? Vi er muslimer, og for oss er det helt normalt å omskjære gutter. Sønnen vår er et par måneder gammel, og han vil snart bli omskåret. Det er jo ingenting som er galt med omskjæring. Er dere også imot abort?

Anonymkode: 48fe7...679

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo

Dette er ikke et islamvennlig forum, ville ikke spurt her for å være ærlig. Leser du trådene her inne, vil du se at mange av verdiene ikke matcher islams verdier 😊 

Anonymkode: efb0c...e01

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det er sykt at foreldre velger å kutte forhuden til barnet.. Dette burde barnet selv få bestemme.. 

Skulle likt å se trynet på de foreldrene om man tvinger dem til og ta omskjæring uten å få bestemme selv

• Liker 44
  • Nyttig 1
Skrevet

Inngrepet gjøres i norge fordi man så seg nødt til det, så barnet fikk det gjort under smertelindring og av en lege..... rystende. Ikke fordi man støtter det. 

Anonymkode: 565ce...b2b

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Inngrepet gjøres i norge fordi man så seg nødt til det, så barnet fikk det gjort under smertelindring og av en lege..... rystende. Ikke fordi man støtter det. 

de fleste tilfeller er det ikke nødvendig å fjerne forhud. Dette har mest bare med religion å gjøre. Og jeg er imot dette. For kroppen er vår, og vi bestemmer selv hva man skal gjøre med den.

• Liker 21
Skrevet
Revenmann29 skrev (1 minutt siden):

de fleste tilfeller er det ikke nødvendig å fjerne forhud. Dette har mest bare med religion å gjøre. Og jeg er imot dette. For kroppen er vår, og vi bestemmer selv hva man skal gjøre med den.

Ja snakker naturligvis ikke om de som trenger det av medisinske årsaker 😊 Men relgiøse årsaker og barn.

• Liker 7
Skrevet

For oss så blir rituell omskjæring som om noen skulle ønske å kappe av tuppen av en tå eller kanten på en øreflipp, for eksempel. Lemlestelse som strider med barnets rett til en mest mulig hel og sunn kropp.

Anonymkode: ce562...d95

• Liker 47
Skrevet

Det er ikke noe galt med omskjæring. Man gjør som man vil med sin egen kropp, og det kan være nødvendig for enkelte. Eller ikke, man bestemmer uansett selv. 

Det som IKKE er greit er å gjøre unødvendige, irreversible inngrep på noen ANDRES kropp. Det er IKKE greit å kutte av friske kroppsdeler på noen som ikke kan forsvare seg. 

Skrevet

Som flere har nevnt, er i mot det når foreldre tar valget å kutte i barnet. Dette bør en bestemme selv. 

Anonymkode: ed198...608

• Liker 15
Skrevet

Har ikke noe imot omskjæring av gutter hvis det gjøres når gutten er gammel nok til å ta avgjørelsen selv, for eksempel 15 år eller eldre. 

At andre skal bestemme det er jeg sterkt imot. 

Anonymkode: 953f5...02b

• Liker 19
Skrevet

Alt er galt med det! Jeg forstår at dette er kultur for dere, men det er ukultur for oss. Det er et unødvendig inngripen, der foreldre bestemmer seg for lemleste barnet sitt ved å skjære bort en helt friskt og nødvendig del av kroppen. Det blir som når Jehovas nekter blodoverføring pga religionen sin. Grusomt! 

Anonymkode: 18ba2...9cb

• Liker 35
  • Nyttig 1
Skrevet

Legger til at jeg også mener hull i ørene på barn ikke skal tas når de er babyer. Generelt skal ikke andre bestemme at noe skal endres på barnas kropp. Medisinske ting og nødvendig hårklipp er selvfølgelig noe annet. 

Anonymkode: 953f5...02b

• Liker 32
Skrevet

Jeg synes det er galt av to grunner:

1. Ungen kan ikke bestemme selv

2. Den voksne mannen mister følsomhet på penis. Forhuden har en fin seksuell funksjon, så det er dårlig gjort å ta den bort. 

Anonymkode: 7c5ce...092

• Liker 31
Skrevet

Hvordan rettferdiggjør du å skjære i babyens kroppsdeler uten at det foreligger en medisinsk grunn til det, og barnet ikke kan samtykke?? Kultur er ikke god nok grunn altså.

• Liker 27
Skrevet

Omskjæring er et kirurgisk inngrep som kan få alvorlige følger for de som blir utsatt for det. Det kan føre til alvorlige plager og smerter ved å ha for trang forhud, og man blir oversensitiv og kan få sexlivet ødelagt. For lite forhud kan også gi plager i form av tørke og irritasjon, som blir til sopp og infeksjoner. 
Fare for komplikasjoner er også reelle, noe som vil si infeksjoner grunnet operasjonen. 
Det er et unødvendig inngrep hvor man ødelegger en frisk kroppsdel. Det gjøres også på et lite barn som har ingenting de har å si om sin egen kroppsdel. Du kan ikke si at din sønn ville frivillig ha tatt denne operasjonen når han er 18. Det er problemet.

Omskjæring for noen er medisinsk nødvendig, men det er et svært fåtall ut ifra det jeg har lest. 

Hovedproblemet er at det er ikke din kropp og du kutter i en frisk kroppsdel som gir en funksjonstap eller unødvendige problemer. Eneste grunnen til at det er lov i Norge, er fordi ekspertene og regjering vet at om det blir ulovlig, så vil det føre til bakgårds-operasjoner og hjemme-operasjoner. Noe som gjør at små guttebarn utsettes for livsfare. 
Jenter er heldigvis ulovlig i Norge, fordi den operasjonen er ekstremt inngripende og har 0 medisinske årsaker. Skulle ønske det ble ulovlig på gutter også, men forstår jo at det vil skje at guttebarn blir klippet med neglesaks i hjemmet om de ikke kan gå til legen. 

Anonymkode: 276c6...4c2

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er galt av to grunner:

1. Ungen kan ikke bestemme selv

2. Den voksne mannen mister følsomhet på penis. Forhuden har en fin seksuell funksjon, så det er dårlig gjort å ta den bort. 

Anonymkode: 7c5ce...092

2. Tror nesten religion ønsker dette jeg.... Om det er lov å si. 

• Liker 8
Skrevet

Det er ingenting galt med omskjæring. Vi som kjenner til ulike religioner og kulturer er nok mer bevisste at det ikke er sånn at noen har rett. Det er bare forskjellige meninger pga kultur. 

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Det er ingenting galt med omskjæring. Vi som kjenner til ulike religioner og kulturer er nok mer bevisste at det ikke er sånn at noen har rett. Det er bare forskjellige meninger pga kultur. 

Synes du kultur er en god nok grunn for å skjære i kjønnsorganene til en forsvarsløs baby?

• Liker 30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...