AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Igjen er jeg inni en periode hvor jeg prøver å venne håret til å ikke bli vasket hver dag, men det ser jo helt forferdelig ut allerede dagen etter. Jeg har lest et sted at sliter man med fet glinsende ansiktshud så har gjerne hodebunn samme problem. Og at det ikke er noe å gjøre ved. Så jeg lurer rett og slett på om jeg skal spare meg for den lidelsen med å føle meg som en uteligger annenhver dag, og bare vaske håret hver dag? Har også prøvd ut å vaske det sjeldnere også. En gang i uka osv, men håret er kun fint på vaskedagen og så er det like fett dagen etter.... Anonymkode: d587b...084 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Har du prøvd tørrsjampo?:) Anonymkode: a5266...cc4 2
Vampira Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Brut tørrsjampo en periode, så roer det seg sikkert etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Jeg føler veldig med deg. Jeg har samme problemet, og har hatt det i mange år. Jeg husker også som barn at jeg måtte vaske håret ofte, om jeg ikke vasket det hver dag så hadde jeg fett hår. Ser også dette på bilder av meg selv fra når jeg var i tidlig tenårene og lignende. Tror egentlig vi blir veldig påvirket av alle som sier at du MÅ IKKE vaske håret hver dag. Men det stemmer jo ikke. Om håret ditt blir veldig fett og skittent, så er det på sin plass å gjøre det rent. Der finnes ingen triks eller sjampoer og balsamer som faktisk fjerner veldig fet hodebunn, når det er noe man har slitt med i mange år. Mitt råd: vask håret hver dag om du føler for det. Ulempen er at du kan ikke ha fancy farger på håret, for de vil bli vasket ut ganske kjapt. Det kan slite på en fin farge med mindre du bruker en sjampo med litt farge i (for eksempel lillasjampo om håret er blondt). Jeg vasker håret så og si hver dag, men noen ganger kan jeg slippe unna med tørrsjampo, men det er ikke hodebunnen min så glad i. Anonymkode: 02698...d96 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Vampira skrev (6 minutter siden): Brut tørrsjampo en periode, så roer det seg sikkert etter hvert. Er ikke ts, men dette stemmer ikke m meg.. jeg har vasket håret hver 3-4 dag i 3 år nå, og allerede på dag 2 er håret fett og ekkelt igjen. Bruker da tørrsjampo, men det ser ikke veldig bra ut. Må ha håret i en stram hestehale de dagene jeg bruker tørrsjampo, ellers ser d helt grusomt ut.. er så lei...!! Anonymkode: 65ba8...471 2
Vampira Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke ts, men dette stemmer ikke m meg.. jeg har vasket håret hver 3-4 dag i 3 år nå, og allerede på dag 2 er håret fett og ekkelt igjen. Bruker da tørrsjampo, men det ser ikke veldig bra ut. Må ha håret i en stram hestehale de dagene jeg bruker tørrsjampo, ellers ser d helt grusomt ut.. er så lei...!! Anonymkode: 65ba8...471 Det er jo verdt forsøket.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 Vask håret som du vil. Jeg testet ufrivillig vask 1-2 ganger i uka pga sykdom i over 6 mnd, og det endret ingenting. Ikke på hudens fuktbehov heller. Det jeg merker var st huden ble biiiittelitt finere av å aldri ha sminke, men det var marginalt. Anonymkode: 9a45e...df9 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg føler veldig med deg. Jeg har samme problemet, og har hatt det i mange år. Jeg husker også som barn at jeg måtte vaske håret ofte, om jeg ikke vasket det hver dag så hadde jeg fett hår. Ser også dette på bilder av meg selv fra når jeg var i tidlig tenårene og lignende. Tror egentlig vi blir veldig påvirket av alle som sier at du MÅ IKKE vaske håret hver dag. Men det stemmer jo ikke. Om håret ditt blir veldig fett og skittent, så er det på sin plass å gjøre det rent. Der finnes ingen triks eller sjampoer og balsamer som faktisk fjerner veldig fet hodebunn, når det er noe man har slitt med i mange år. Mitt råd: vask håret hver dag om du føler for det. Ulempen er at du kan ikke ha fancy farger på håret, for de vil bli vasket ut ganske kjapt. Det kan slite på en fin farge med mindre du bruker en sjampo med litt farge i (for eksempel lillasjampo om håret er blondt). Jeg vasker håret så og si hver dag, men noen ganger kan jeg slippe unna med tørrsjampo, men det er ikke hodebunnen min så glad i. Anonymkode: 02698...d96 TS her. Kjenner meg igjen i dette. Håret mitt er vant til å bli vasket hver dag, og dette med at det blir slitt av daglig hårvask stemmer hvertfall ikke hos meg. Håret mitt er sunt, og ser dessuten sunnere ut av den daglige hårvasken kontra stivt/rart når jeg lar være å vaske det. Jeg lufttørker det dessuten, og bruker aldri varme i det. Eneste er at jeg misunner de som sparer tid siden de ikke trenger daglig vask. Men helt ærlig vasker jeg det heller hver dag og føler meg fresh fremfor å føle meg ufresh. Til deg som spurte, bruker tørrshampoo ja men det fungerer dårlig på hodebunnen min uansett hvilken tørr shsmoo jeg bruker. Anonymkode: d587b...084 3
Roci Skrevet 29. januar 2021 #9 Skrevet 29. januar 2021 Ingredienser som BHA (salicylsyre) og niacinamide (vitamin B3) kan bidra til å balansere fet hud, jeg vil tro at det også kan gjelde for fet hodebunn. Her er noen produkter beregnet på fet hodebunn som du kan vurdere å forsøke: https://no.feelunique.com/p/The-INKEY-List-Salicylic-Acid-Exfoliating-Scalp-Treatment-50ml https://nicebeauty.com/no/bc-scalp-genesis-purifying-shampoo-1000-ml.html?dfw_tracker=8513-73503&gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIqb3P69rA7gIVQACiAx1J6g0TEAQYDCABEgJKWfD_BwE https://www.blush.no/product/791527/haarpleie/shampoo/redken-oil-detox-shampoo?gclid=EAIaIQobChMI8de21d3A7gIVD04YCh2u3AIeEAQYASABEgLBb_D_BwE&gclsrc=aw.ds https://www.blush.no/product/1145810/haarpleie/shampoo/krastase-fusio-purifying-scrub?gclid=EAIaIQobChMI4IO5593A7gIVkqSyCh20pg2BEAQYBSABEgL9L_D_BwE&gclsrc=aw.ds#productinfo 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #10 Skrevet 29. januar 2021 Jeg har merket en laaaaangsom forbedring når jeg har trappet opp antall dager mellom hårvask. Før måtte jeg vaske det hver 3. dag, ellers var det helt motbydelig på dag 4. Men langsomt, langsomt, langsomt er jeg nå oppe i hele seks dager før det faktisk er merkbart fett. Men det tok altså et par år å komme hit.. Jeg synes Batiste sin tørrshampo hjelper, men det er stor forskjell i merkene. Så det kan lønne seg å prøve noen flere merker, kanskje? Fettproduksjonen påvirkes jo også mye av hormoner, så kanskje vil du oppleve en forbedring med årene bare av det å bli eldre og få litt endret hormonproduksjon. Jeg har alltid mye eklere hår rundt mensen.. Anonymkode: e5236...d45
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 Jeg er 51 år og har hatt fett hår siden puberteten, og har vasket det derfor 3-5 g i uken. Har ikke /hatt fet hud. Da jeg ble gravid som 32 åring ble håret ekstremt fett og det har ikke stabilisert seg tilbake til der det var, selv om det er 19 år siden. Det siste året har jeg prøvd å vaske det 3 g i uken, men da er det så fett på dagene innimellom, at jeg kan nesten ikke være blandt folk. Har prøvd alt av shampoer og triks, men ingenting hjelper. Tror det er hormonelt. Anonymkode: 4ec07...a5a
Djungelvrål Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 Har ikke fett hår men veldig fet t-sone. Prøvd både niacamid og syrer og bruker fortsatt syrer. Spiller ingen rolle hva jeg gjør, jeg glinser 2-3 timer etter jeg har påført sminke uansett og må alltid pudre meg 1-2 g i løpet av dagen. Et pluss er at huden alltid har fukt så jeg har svært lite linjer/rynker så det er da noe-
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #13 Skrevet 30. januar 2021 Det tar lang tid før det blir bedre etter min erfaring. Jeg har også fet hud og hodebunn. Det tok vel noen måneder før håret så bra ut dagen etter vask. Når det så bra ut annenhver dag, gikk jeg videre til hver tredje dag. Jeg kan godta en dag med fett hår, har det bare i en stram hestehale, og om jeg MÅ se veldig presentabel ut bruker jeg tørrshampo, men prøver å unngå det. Tror ikke det er godt for håret. Nå vasker jeg det hver 4. dag, og den tredje er det litt fettete. Jeg lever greit med det, spesielt i en pandemi. Får se om det blir hver femte dag etterhvert. Har brukt godt over et år på alt dette altså Anonymkode: 0c9e6...c42 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. januar 2021 #14 Skrevet 30. januar 2021 Jeg har alltid hatt fett hår og fet hud. Trenger riktignok "bare" å vaske det annenhver dag for at det skal holde seg fint, men har aldri greid å venne det til å bli sjeldnere fett, selv om jeg har prøvd mange ganger. Jeg har imidlertid heller ikke tørt hår, og jeg tror ofte vi som har fett hår ofte har mer enn nok fuktighet i håret naturlig. De som opplever tørt og slitt hår er vel sjelden de samme som sliter med fett hår - det er jo logisk? Så vask håret så ofte du føler for, TS.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #15 Skrevet 30. januar 2021 Jeg tror egentlig det er bedre å bare vaske håret istedenfor å bruke tørrshampo, det er hvertfall min mening. Dager som jeg jobber hver dag så pleier jeg også å vaske håret hver dag, fordi jeg liker ikke å se shabby ut. Anonymkode: d32e0...ce2
Meadow Skrevet 30. januar 2021 #16 Skrevet 30. januar 2021 Jeg vasker håret hver dag, ser ikke problemet med det. Hvorfor har det blitt en greie at man ikke skal det? Jeg elsker å dusje og føler meg ikke bra hvis jeg ikke dusjer om morgenen. Hvis ikke jeg vasker håret får jeg ikke styr på sovesveisen, og det ser fett ut utover dagen. Tørrshampo er forbeholdt hytteturer etc.
Gjest Fnuggolina Skrevet 30. januar 2021 #17 Skrevet 30. januar 2021 Løser det med å vaske håret så ofte som jeg vil Jeg liker å føle meg velstelt. Ang fet hud så kan blotting papers være bedre enn mange lag pudder tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #18 Skrevet 30. januar 2021 har ekstremt fett hud og fett hud. Jeg kan vaske det om kvelden og våkne med ekstremt fett hår. det er hormonellt og blir bare verre og verre. er bedre når jeg bruker p piller, men måtte slutte pga blodspropp så det er håpløst. har ingen livskvalitet. Anonymkode: fcfeb...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #19 Skrevet 30. januar 2021 Meadow skrev (4 minutter siden): Jeg vasker håret hver dag, ser ikke problemet med det. Hvorfor har det blitt en greie at man ikke skal det? Jeg elsker å dusje og føler meg ikke bra hvis jeg ikke dusjer om morgenen. Hvis ikke jeg vasker håret får jeg ikke styr på sovesveisen, og det ser fett ut utover dagen. Tørrshampo er forbeholdt hytteturer etc. Jeg fikk beskjed om å vaske sjeldnere fordi det slet sånn på håret å vaske det daglig/annenhverdag, men jeg aner ikke om det stemmer Anonymkode: 1483a...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #20 Skrevet 30. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis ikke jeg vasker håret får jeg ikke styr på sovesveis Ja!! Dette også. Uansett om jeg sover med håret løst, i strikk eller i flette så får jeg skikkelig hjelmsveis dagen etter uansett hvor mye jeg styrer med det. Da er det så mye enklere og bare vaske det daglig, håret mitt legger seg perfekt når det er nyvasket og får lufttørke. Misunner de som bare trenger å dra fingrene litt gjennom håret dagen etter og så er det like fint - uten vask. Anonymkode: d587b...084 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå