Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal søke om sletting av studielån pga uførhet.

men er usikker på inntektsgrensene; i lånekassen står det over 400 000 øverst,og ca 337 000 som inntektsgrense lengre nede på siden.

jeg hadde ca 350 000 i fjor(aap), og det er søkt om 100% ufør. jeg klarte ikke å fullføre skolen, og har blitt sykere på de 5 årene jeg studerte deltid.

får aldri bruk for desse fagene, som aldri ble en grad. livet ble ikke slik det skulle😥

noen som har søkt og fått slettet?

betyr formue noe? fant ingenting. nå har jeg temmelig mye gjeld, så antar at sparefondet mitt ikke gjør noe utslag ang formue.

Anonymkode: 8af00...f3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde for høy inntekt, så jeg fikk ikke slettet, men jeg svarer likevel. 

Du må vente til du får innvilget ufør før du kan søke om sletting. Dette fordi Lånekassen må ha bekreftelse på vedtaket. De forskjellige inntektsgrensene på Lånekassen er fordi de kan slette alt lån eller delvis. Hvor mye som slettes kommer an på inntekten din. Tjener du under 337 791 sletter de alt. Tjener du over 487 065 sletter de ingenting. (Har du barn under 16 år kan du legge til 15 903 kroner per barn.)

Det som nesten er litt rart er at det ikke spiller noen rolle hvor stort lån du har. De sletter ikke et visst antall %. De sletter derimot så mye som skal til, slik at du sitter igjen med en bestemt sum i lån. Hvis du tjener 350 000, og Lånekassen innvilger søknaden din, kommer du til å ha igjen 68 268 kroner i lån etter sletting. 

Anonymkode: 9a042...ba2

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde for høy inntekt, så jeg fikk ikke slettet, men jeg svarer likevel. 

Du må vente til du får innvilget ufør før du kan søke om sletting. Dette fordi Lånekassen må ha bekreftelse på vedtaket. De forskjellige inntektsgrensene på Lånekassen er fordi de kan slette alt lån eller delvis. Hvor mye som slettes kommer an på inntekten din. Tjener du under 337 791 sletter de alt. Tjener du over 487 065 sletter de ingenting. (Har du barn under 16 år kan du legge til 15 903 kroner per barn.)

Det som nesten er litt rart er at det ikke spiller noen rolle hvor stort lån du har. De sletter ikke et visst antall %. De sletter derimot så mye som skal til, slik at du sitter igjen med en bestemt sum i lån. Hvis du tjener 350 000, og Lånekassen innvilger søknaden din, kommer du til å ha igjen 68 268 kroner i lån etter sletting. 

Anonymkode: 9a042...ba2

takk for svar. så det er kun inntekt de ser på; ikke størrelse på studielån, eller formue? jeg har uansett langt mer i lån enn formue. antar at ved ufør vil jeg ha 300 000 årlig. kanskje jeg bør vente til 2023 med å søke, og bruke 2022 som grunnlag.(evt 2021 men er usikker på miks av aap og trygd)

Skrevet

Jeg søkte for 3 år siden, finn avslag fordi jeg hadde inntekt på 320. 000, søkte året etterpå og fikk innvilge i år, fordi jeg nå hadde inntekt på under 300tusen! 

Skrevet
Brukerano skrev (9 minutter siden):

Jeg søkte for 3 år siden, finn avslag fordi jeg hadde inntekt på 320. 000, søkte året etterpå og fikk innvilge i år, fordi jeg nå hadde inntekt på under 300tusen! 

ok så man kan søke flere ganger?☺️bra du fikk slettet med så lav inntekt. selv skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å betale lån, bil,medisiner osv🤭uff skulle ønske livet var annerledes😥

• Liker 1
Skrevet

Har du ringt og snakka med de? Kan du fx søke fritak for renter og avdrag mens du venter på uførevedtaket?

Anonymkode: afce1...28a

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du ringt og snakka med de? Kan du fx søke fritak for renter og avdrag mens du venter på uførevedtaket?

Anonymkode: afce1...28a

hei, har fått slettet renter siden jeg fremdeles er på aap. og fått betalingsutsettelse. men 36 mnd kan gå fort. har så sårbar økonomi at jeg vil helst søke så fort jeg har fått innvilget ufør(man vet jo heller aldri, selv om både nav og spesialister er enige).

men forstår det slik at jeg kan søke ved lav inntekt, uavhengig av ufør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

hei, har fått slettet renter siden jeg fremdeles er på aap. og fått betalingsutsettelse. men 36 mnd kan gå fort. har så sårbar økonomi at jeg vil helst søke så fort jeg har fått innvilget ufør(man vet jo heller aldri, selv om både nav og spesialister er enige).

men forstår det slik at jeg kan søke ved lav inntekt, uavhengig av ufør.

Du får ikke innvilget sletting av studielån hvis du ikke er uføretrygdet.

Her står det følgende: 

Vent med å søke til du har fått innvilget uføretrygd

Du må ha fått innvilget uføretrygd hos folketrygden før du søker om sletting av gjeld hos Lånekassen. I mellomtiden kan du benytte andre ordninger for betalingslettelser. Du kan søke om sletting av renter hvis du har AAP, er syk eller er i en annen situasjon som gir rett til sletting. Du kan også søke om betalingsutsettelse.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Anonymkode: 1574b...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...