Gå til innhold

Undersøkelse av opinionen om folkets psyke etter lang tid med korona tiltak.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bente1234 skrev (42 minutter siden):

Regner vel ikke med den blir bedre etterhvert.

https://opinion.no/2021/01/psykisk-belastende-for-stadig-flere/

... og de det går aller dårligst med orker ikke å svare på slike undersøkelser i det hele tatt. Jeg tror antallet er større, både utifra det og anekdotisk bevis fra folk rundt meg. At "det går bra" er også relativt. Bra etter forholdene eller...?

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet
Bente1234 skrev (49 minutter siden):

Regner vel ikke med den blir bedre etterhvert.

https://opinion.no/2021/01/psykisk-belastende-for-stadig-flere/

Vi voksne har bedre tidsperspektiv og derfor bedre utgangspunkt enn barn. Et år for meg er ikke all verdens tid, men et år for et barn er en evighet. Dette går hardt utover barna, og hardest utover ungdommen. De har hatt mer hjemmeskole og størst begrensning i sosial omgang. Ungdom i en alder der man tror man er anerledes, rar, utenfor holdes ofte oppe av at de er en del av et fellesskap, og nå er det borte. 

De ensomme er ensommere. De ressurssvake er svakere, og flere som var ressurssterke sliter fordi de ser økonomisk ruin i nåtid eller fremtid. Hele livsverk går i dragsuget. 

De som takler pandemien best er de som har en hverdag minst ulik den de hadde før. Noen hjul går rundt fremdeles. 

Selv de sterkeste ser den samfunnsøkonomiske depresjonen som er i vente, og aner hva som vil komme i kjølvannet av den. 

Skrevet

Det kom ikke som noen bombe. Selv om vi har det greit merkes jo det at man nesten ikke treffer andre. De som er enslig og ensom, i konfliktfylte relasjoner, eller har betydelig dårligere økonomi (enn januar vanligvis) må jo ha det veldig vanskelig. Nyutdannede eller de med løs tilknytning til arbeidslivet osv like så. 

Men vi får håpe at dagens nye tiltak vil bedre situasjonen om ikke lenge. I mellomtiden får vi ta en dag av gangen. Vi får finne glede og mening i de små ting så godt det lar seg gjøre :) og huske å ta vare på hverandre.

Skrevet

Europa skyter spurv med kanon! Det finnes en sunn mellomting mellom drakoniske tiltak og frislipp. I august lå vi litt for nærme frislipp, mens vi nå ligger for nærme umenneskelige tiltak. Kostnaden av de psykiske utfordringene vi nå blir påført kommer til å følge Norge de neste tiårene.

• Liker 9
Skrevet

Det er ufattelig hvor dårlig befolkningen generelt har tålt dette. Jeg tør ikke tenke på hva som skjer om det virkelig blir alvor en dag.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette er selvfølgelig veldig trist. Med tanke på den situasjonen vi er i er det veldig viktig å få kontroll på smitten, ikke minst for denne gruppen. Kommer smitten ut av kontroll  og R tallet stiger, vil det resultere , enda strenger tiltak som trolig vil vare enda lengre, Blir det riktig ille blir nok skoler og  muligens barnehager over store deler av landet også stengt

Man kan se på England der smitten kom helt ut av kontroll og varsler videre lockdown ut mars. De har virkelig  fått merke det, og de som sliter psykisk har fått det enda verre sånn som de har det der. 

Ellers er det viktig at folk ser hverandre. Lærere og andre følger opp barn, man ser har det vanskelig osv. Det er viktig med fokus på denne gruppen

Korona er jævlig på alle mulig måter. Det rammer hardt og brutalt på alle områder. Håper folk er villig til å ta vaksinen, jeg tok den i går. 

Endret av Lana01
  • Liker 2
Skrevet
Lana01 skrev (2 timer siden):

Håper folk er villig til å ta vaksinen, jeg tok den i går. 

Hvilken? Pfizer? 

Hvordan havnet du så langt frem i køen? 

Fint om du oppdaterer oss ang. helsa di fremover. Også etter at du har tatt dose to og tre. Takk. 

• Liker 1
Skrevet
Psilocybe skrev (42 minutter siden):

Hvilken? Pfizer? 

Hvordan havnet du så langt frem i køen? 

Fint om du oppdaterer oss ang. helsa di fremover. Også etter at du har tatt dose to og tre. Takk. 

Ja. er sykepleier.. Ikke merket noe som helst , litt øm hvis  tar på armen. . Tok i går. 

Gjest Sirisiri10
Skrevet
Tunique skrev (På 27.1.2021 den 17.48):

Ikke overraskende. Er mange som lider under alle de inngripende restriksjonene (ikke bare Olga på 90 som vistnok er viktigst verden). 

Hadde Olga på 90 vært verdens viktigste så hadde de isolert de gamle og de som jobber med disse og latt resten av befolkningen leve som de vil og driti i resten av befolkningen..... 

Det er bare det at det er ikke Olga på 90 som er viktigst. 

Skrevet
Lana01 skrev (4 timer siden):

Dette er selvfølgelig veldig trist. Med tanke på den situasjonen vi er i er det veldig viktig å få kontroll på smitten, ikke minst for denne gruppen. Kommer smitten ut av kontroll  og R tallet stiger, vil det resultere , enda strenger tiltak som trolig vil vare enda lengre, Blir det riktig ille blir nok skoler og  muligens barnehager over store deler av landet også stengt

Man kan se på England der smitten kom helt ut av kontroll og varsler videre lockdown ut mars. De har virkelig  fått merke det, og de som sliter psykisk har fått det enda verre sånn som de har det der. 

Ellers er det viktig at folk ser hverandre. Lærere og andre følger opp barn, man ser har det vanskelig osv. Det er viktig med fokus på denne gruppen

Korona er jævlig på alle mulig måter. Det rammer hardt og brutalt på alle områder. Håper folk er villig til å ta vaksinen, jeg tok den i går. 

Danmark sliter med mutantviruset også. Det ser ikke ut til at sterke tiltak klarer stanse det.

Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
  • Liker 2
  • Opprett ny...