Gå til innhold

Alt for mange kosedyr. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det begynner å hope seg opp med kosedyr. Barnet elsker kosedyr og vi er nå eiere av over 100 kosedyr. 🙂 Vurderer å kvitte oss med de som ikke lekes med. 

Tips til hva jeg kan gjøre med dem? 

Anonymkode: e2970...ebe

Skrevet

Finn.no eller spør på fb. 

Skrevet

Gi de bort på finn.no er jo det enkleste å skriv gjerne at det gies bort samlet. Ellers kommer de bare å pukker ut de få de ønsker å det tar evighetee før du blir kvitt alt.

Anonymkode: 02907...0f0

Skrevet

Mamma kastet/ gå bort mine. Syns det var dårlig gjort. Hun kvittet seg med en av favorittene mine. Ene var fra min gudmor, og den eneste fine gaven jeg noensinne fikk av henne. Husker den ennå 😪

Hvis du vurderer å kvitte deg med noen, spør i det minste om hvem som skal beholdes og hvem som ikke skal det. Så kan barnet selv avgjøre hvilken det føler seg mest knyttet til.

• Liker 7
Skrevet

Tar sykehus i mot leker? Ikke nå I korona, men kanskje de kan ligge i karantene der? 

Skrevet

Vi fjerner to og to kosebamser i måneden. Vi ser hvem som lekes med og ikke. Barna husker aldri hva de har hatt og aldri spurt etter ting vi har tatt vekk. Vi har gitt det bort på Finn.no.

Nå som de er over 10 må selv finne none bamser og leker før jul og bursdag som skal gis videre til andre barn. 

Anonymkode: 81a0a...024

• Liker 2
Skrevet
vikilLJA skrev (10 minutter siden):

Mamma kastet/ gå bort mine. Syns det var dårlig gjort. Hun kvittet seg med en av favorittene mine. Ene var fra min gudmor, og den eneste fine gaven jeg noensinne fikk av henne. Husker den ennå 😪

Hvis du vurderer å kvitte deg med noen, spør i det minste om hvem som skal beholdes og hvem som ikke skal det. Så kan barnet selv avgjøre hvilken det føler seg mest knyttet til.

Haha det har du tydligvis alle prøvd. Barnet sier da bare at alle favoritter så hun må ikke gi bort noen. Regner med mor vet hvilke som er favoritter så da er det bare å kvitte seg med resten.

• Liker 1
Skrevet

Syns det virker litt kjipt å fjerne kosedyr. Jeg selv hadde sikkert 50 stykker, men mamma beholdt alle og det er jeg så glad for i dag! Skjønner at ikke alle har plassen til det, men det er en del av barndommen.

Anonymkode: dfafa...7cb

• Liker 2
Skrevet
vikilLJA skrev (41 minutter siden):

Slik har vi gjort, og hun skal ha de tilbake etter kort tid. Og så ligger de der, de blir lekt med i 5 minutter. Jeg vet godt hvem hun leker med og ikke 😊

kaleidoskop skrev (37 minutter siden):

Tar sykehus i mot leker? Ikke nå I korona, men kanskje de kan ligge i karantene der? 

Åå jeg kan høre, takk for tips 😊

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Haha det har du tydligvis alle prøvd. Barnet sier da bare at alle favoritter så hun må ikke gi bort noen. Regner med mor vet hvilke som er favoritter så da er det bare å kvitte seg med resten.

Nettop, jeg vet hvilke. Mye hun har glemt 😊

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi fjerner to og to kosebamser i måneden. Vi ser hvem som lekes med og ikke. Barna husker aldri hva de har hatt og aldri spurt etter ting vi har tatt vekk. Vi har gitt det bort på Finn.no.

Nå som de er over 10 må selv finne none bamser og leker før jul og bursdag som skal gis videre til andre barn. 

Anonymkode: 81a0a...024

Det var smart :) hun har gitt bort to selv❤️

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Syns det virker litt kjipt å fjerne kosedyr. Jeg selv hadde sikkert 50 stykker, men mamma beholdt alle og det er jeg så glad for i dag! Skjønner at ikke alle har plassen til det, men det er en del av barndommen.

Anonymkode: dfafa...7cb

Hun har mange leker, og jeg fjerner ikke en del av barndommen hennes. Jeg får ikke dyttet kassen under senga. Jeg må fjerne noe, og det blir ikke de hun er glad i. Så slem er jeg ikke. 

Marie Kondo har en fin filosofi rundt dette temaet. 

Samtidig kan man lære barna å ikke bli samlere. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Gi de bort på finn.no er jo det enkleste å skriv gjerne at det gies bort samlet. Ellers kommer de bare å pukker ut de få de ønsker å det tar evighetee før du blir kvitt alt.

Takk:) ja det var god ide. ❤️ 

Skrevet

Be barnet hjelpe deg å plukke ut de hun ikke lenger leker med. Det er en fin lærdom, og du slipper et traumatisert barn som plutselig oppdager at 2/4 av kosedyrene er borte

Anonymkode: 58588...393

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Be barnet hjelpe deg å plukke ut de hun ikke lenger leker med. Det er en fin lærdom, og du slipper et traumatisert barn som plutselig oppdager at 2/4 av kosedyrene er borte

Anonymkode: 58588...393

Av erfaring vet jeg at det blir ett kosedyr som kan gå, - for en uke. 

Det er 10 av 147 hun leker med. 

Skrevet

Bamser kan ha verdi selv om de ikke blir lekt med. Barn husker hvor, når og hvem de har fått bamsen av, og det kan være nettopp derfor noen bamser kan bli mer betydningsfulle enn andre. Tror foreldre kan ha problemer med å skille ut hvem som er viktig, og hvem som ikke er det

Man er ikke samler når man tar vare på minner. Men 100 kan jeg godt forstå blir for mange.

• Liker 4
Skrevet
vikilLJA skrev (41 minutter siden):

Bamser kan ha verdi selv om de ikke blir lekt med. Barn husker hvor, når og hvem de har fått bamsen av, og det kan være nettopp derfor noen bamser kan bli mer betydningsfulle enn andre. Tror foreldre kan ha problemer med å skille ut hvem som er viktig, og hvem som ikke er det

Man er ikke samler når man tar vare på minner. Men 100 kan jeg godt forstå blir for mange.

Godt poeng. Ja altså var vurdert og kanskje sette en kasse til under sengen, men vi får se 😅

Skrevet

Jeg tar ut noen leker hver mnd som kommer i en ventekasse. Hvis de ikke er spurt etter på et par mnd, gir jeg de til det lokale asylmottaket. De er alltid glade for å få leker. 

Anonymkode: 656b1...b40

• Liker 2
Skrevet (endret)

Asylmottak eller Frelsesarmeen.

Endret av Honey Dew
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tar ut noen leker hver mnd som kommer i en ventekasse. Hvis de ikke er spurt etter på et par mnd, gir jeg de til det lokale asylmottaket. De er alltid glade for å få leker. 

Anonymkode: 656b1...b40

Honey Dew skrev (8 minutter siden):

Asylmottak eller Frelsesarmeen.

Jeg har vært i kontakt med dem her, men asylmottaket hadde ikke mulighet, og de som pleier å ta i mot sånt ville ikke. Jeg fant noen som tok i mot, så vurderer å kontakte dem igjen 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært i kontakt med dem her, men asylmottaket hadde ikke mulighet, og de som pleier å ta i mot sånt ville ikke. Jeg fant noen som tok i mot, så vurderer å kontakte dem igjen 😊

Jeg vet det blir sendt brukt leketøy til enkelte barnehjem i Øst-Europa. Kanskje du kunne gjøre det?

Skrevet

Send til barnehjem i Ukraina f. eks. Ta en opprydding i klesskapet med det samme. Vinn, vinn, hvis barnet ditt er av den rause sorten, vil hen glede seg over at noen som ikke har kosedyr kan få av hen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...