AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Jeg slo opp med eksen min og flyttet ut av det leide huset vårt i mai, men utleier tillot eksen min å forbli boende. Jeg var hovedleietaker på leiekontrakten, og mens jeg informerte utleier om at jeg hadde flyttet ut, beholdt jeg navnet mitt på leiekontrakten. Jeg vet at dette var en dum idé, men eksen min ville blitt kastet ut og jeg prøvde å være behjelpelig. Kontrakten vår gikk ut i desember, jeg hørte ikke noe og antok at alt var bra. Utleierne ringte fly forbanna denne uken og sa at eksen min nettopp hadde flyttet ut, lot døren stå vid åpen, det var vannskader, møbler og søppel igjen osv. Jeg har sagt ja til å fjerne tingene, men han sier han skal ha depositumet mitt og muligens mer erstatning for skadene. Spørsmålet mitt er, ettersom leieforholdet mitt lovlig ble avsluttet i desember, og utleier da har latt eksen bli der en måned over tiden, mens han visste at jeg ikke bodde der, betyr dette at jeg er ikke ansvarlig for skader? Eller er jeg det? Når jeg møter tidligere utleier nå til helgen, vil jeg vite rettighetene mine, i tilfelle han begynner å kreve erstatning fra meg. Anonymkode: 54bc6...4e8
Jessic_a Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Skrev du dette skriftlig ? Og hvorfor i alle dager endret du ikke navnet ? Du er jo ansvarlig for skadene så lenge du står på kontrakten og har depositum inne 11
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 KJIPT! Jeg tipper du må anse dette som en dyrekjøpt lærepenge og depositumet som tapt.. beklager. Eksen din da, er han tilsnakkendes? Han burde selvfølgelig gjøre opp for seg, har han gjort dette mot deg med vilje? Anonymkode: 80914...3ff 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Dersom det er ditt navn som står på leieavtalen og det er du som har betalt depositum så er det jo du som er ansvarlig. Her har du nok møkket på leggen ved å ikke sørge for at ditt leieforhold ble avsluttet da du flyttet ut, og at eksen leide i eget navn. Anonymkode: 78ab4...441 2
Nuith Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Kan vel fort tolkes som at du har videreleid huset til exen din, du står som mellommann og er ansvarlig overfor huseier. 3
Diamondlady Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg slo opp med eksen min og flyttet ut av det leide huset vårt i mai, men utleier tillot eksen min å forbli boende. Jeg var hovedleietaker på leiekontrakten, og mens jeg informerte utleier om at jeg hadde flyttet ut, beholdt jeg navnet mitt på leiekontrakten. Jeg vet at dette var en dum idé, men eksen min ville blitt kastet ut og jeg prøvde å være behjelpelig. Kontrakten vår gikk ut i desember, jeg hørte ikke noe og antok at alt var bra. Utleierne ringte fly forbanna denne uken og sa at eksen min nettopp hadde flyttet ut, lot døren stå vid åpen, det var vannskader, møbler og søppel igjen osv. Jeg har sagt ja til å fjerne tingene, men han sier han skal ha depositumet mitt og muligens mer erstatning for skadene. Spørsmålet mitt er, ettersom leieforholdet mitt lovlig ble avsluttet i desember, og utleier da har latt eksen bli der en måned over tiden, mens han visste at jeg ikke bodde der, betyr dette at jeg er ikke ansvarlig for skader? Eller er jeg det? Når jeg møter tidligere utleier nå til helgen, vil jeg vite rettighetene mine, i tilfelle han begynner å kreve erstatning fra meg. Anonymkode: 54bc6...4e8 Hvorfor hadde eksen din blitt kastet ut om du hadde fjernet navnet ditt på kontrakten og latt eksen din stå som leier? Det er jo tydelig at din eks fikk lov til og "ta over leiligheten" of da er det han sitt navn leiligheten skal stå på ikke ditt. Du er jo ikke ansvarlig for noenting der lenger dersom du selv ikke bor der. Når det kommer til depositum så burde din eks betale for det siden det er han som skal bo der og ikke deg.. 4
A-hunter Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 Ditt navn, din avtale, ditt ansvar. Dyr lærdom. Man skal aldri være snill når det gjelder tredje manns eiendeler. Ditt ansvar overfor utleier er entydig og klart, så må du ta kravet mot din eks i neste runde. Det gjør du ved å presentere ditt krav i skriftlig form med en betalingsfrist. Oversittes fristen og purring, tar du saken til forliksrådet. Dokumenter alt du kan grundig. ' 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Du står på leieavtalen. Det har ingen betydning at du har informert utleier om at du flyttet ut. Du har på ingen måte et lovlig avsluttet leieforhold. Da skulle leiligheten vært ryddet, vasket ned, og synfart, med tilbakebetaling av depositum. Eller det skulle foreligget en skriftlig avtale om at eksen overtok alle forpliktelser, og gjorde opp depositumet mot deg. Anonymkode: bc763...b10 13
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 A-hunter skrev (3 minutter siden): Ditt navn, din avtale, ditt ansvar. Dyr lærdom. Man skal aldri være snill når det gjelder tredje manns eiendeler. Ditt ansvar overfor utleier er entydig og klart, så må du ta kravet mot din eks i neste runde. Det gjør du ved å presentere ditt krav i skriftlig form med en betalingsfrist. Oversittes fristen og purring, tar du saken til forliksrådet. Dokumenter alt du kan grundig. ' AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du står på leieavtalen. Det har ingen betydning at du har informert utleier om at du flyttet ut. Du har på ingen måte et lovlig avsluttet leieforhold. Da skulle leiligheten vært ryddet, vasket ned, og synfart, med tilbakebetaling av depositum. Eller det skulle foreligget en skriftlig avtale om at eksen overtok alle forpliktelser, og gjorde opp depositumet mot deg. Anonymkode: bc763...b10 Kontrakten gikk ut i desember. Hvis det var mangler (vask, skader, etc.), skulle ikke utleier da ha kontaktet meg. Anonymkode: 54bc6...4e8
Diamondlady Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 Du kan ta det vidre om du ønsker, om du har bevis på at "han tokk over leiligheten" (utleier kan jo være vite på det) så kan du be han om og betale deg tilbake depositumet, ellers kan du ta han til inkasso og kreve at han gjør opp for seg. Det er litt jobb men det er jo ikke riktig Heller at du skal betale for noe han egenklig skal betale for.. du kan jo bli enig med han om en nedbetalings måte om det er vanskelig for han og betale alt sammen på engang.
A-hunter Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kontrakten gikk ut i desember. Hvis det var mangler (vask, skader, etc.), skulle ikke utleier da ha kontaktet meg. Anonymkode: 54bc6...4e8 Opphør er behandlet i kontrakten som står i ditt navn. Kan du ikke heller forklare den logiske bristen med at eks ville blitt kastet uten ditt navn i kontrakten, men fikk bo der videre i ditt navn? Det er veldig spesielt.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #12 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kontrakten gikk ut i desember. Hvis det var mangler (vask, skader, etc.), skulle ikke utleier da ha kontaktet meg. Anonymkode: 54bc6...4e8 Tolker deg da slik at avtalen var tidsbestemt, ref §9-2. Da må utleier skriftlig melde at leieforholdet har opphørt. Men leietaker kan fortsatt bli boende med mindre dette skjer, og avtalen går da over til å bli tidsubestemt. Du har dessverre absolutt ingenting å komme med her. Utover å stille krav til eksen. Anonymkode: bc763...b10 1
nomore82 Skrevet 27. januar 2021 #13 Skrevet 27. januar 2021 Hva var egentlig avtalt med huseier når du sier at du informerte om at du flyttet ut? Sa du opp avtalen?
Diamondlady Skrevet 27. januar 2021 #14 Skrevet 27. januar 2021 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker said: Kontrakten gikk ut i desember. Hvis det var mangler (vask, skader, etc.), skulle ikke utleier da ha kontaktet meg. Anonymkode: 54bc6...4e8 Om kontrakten gikk ut I Desember og din eks flyttet ut I jan, så har vel ikke utleier lov til og røre depositumet? du skal ha tilbake depositumet når leieavtalen er over (om alt er som det skal på det tidspunktet) altså I ditt tilfelle er desember. Om utleier og din eks ble enige on at han kunne flytte ut I jan istedenfor så er dette en sak mellom utleier og din eks og ikke deg. Da kontrakten gikk ut I desember og ikke jan.. Endret 27. januar 2021 av Diamondlady
Kristin70 Skrevet 27. januar 2021 #15 Skrevet 27. januar 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmålet mitt er, ettersom leieforholdet mitt lovlig ble avsluttet i desember, og utleier da har latt eksen bli der en måned over tiden, mens han visste at jeg ikke bodde der, betyr dette at jeg er ikke ansvarlig for skader? Eller er jeg det? Anonymkode: 54bc6...4e8 Leieforholdet er avsluttet i desember, og det er du som er leietaker (har signert på leiekontrakten). Husleieloven § 9-2 tredje avsnitt: Hvis leieforholdet fortsetter i mer enn tre måneder etter utløpet av leiekontrakten kan du se på leieforholdet som forlenget. Utleier har tre måneder på seg og nå har eksen flyttet ut før det har gått tre måneder og du som leietaker er ansvarlig for skadene på leiligheten, depositumet er utleiers sikkerhet. Jeg ville ikke brukt en kalori på å krangle med utleier, her taper du. 1
Kristin70 Skrevet 27. januar 2021 #16 Skrevet 27. januar 2021 3 minutter siden, Diamondlady said: Om kontrakten gikk ut I Desember og din eks flyttet ut I jan, så har vel ikke utleier lov til og røre depositumet? du skal ha tilbake depositumet når leieavtalen er over (om alt er som det skal på det tidspunktet) altså I ditt tilfelle er desember. Om utleier og din eks ble enige on at han kunne flytte ut I jan istedenfor så er dette en sak mellom utleier og din eks og ikke deg. Da kontrakten gikk ut I desember og ikke jan.. Dette er bare noe du har funnet på - ikke sant? 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #17 Skrevet 27. januar 2021 Først å fremst må du gå på befaring i leiligheten, ta bilder av alt! Huseiere kan være veldig slu. Så tar du kontakt med eksem din! Du står juridisk ansvarlig for dette, så han skylder deg penger. Så er jeg bare nysgjerrig på egentlig hva som har skjedd og hva slags mann er det eu har vært sammen med? Anonymkode: 6d387...b59 1
Diamondlady Skrevet 27. januar 2021 #18 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Det er jo ikke slik at utleier bare kan ta fra depositumet så lenge depositumet er på en depositumskonto..du kan får all del nekte utleier og ta fra depositumet, om pengene står inne på depositumskonto I ditt navn. Om utleier da skal kunne ta noe fra depositumet så må h*n gå til sak..mot deg eller din eks, siden det er han som har bodd der.. om depositumet er betalt på utleier sin konto så blir nok saken vanskeligere for deg I hvertfall om du ønsker depositumet tilbake. Det finnes mange sleipe utleiere som overtaler leietager til og ha depositumet inne på utleier sin konto selvom det egenklig ikke er lov. Endret 27. januar 2021 av Diamondlady 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #19 Skrevet 27. januar 2021 Jeg glemte og å nevne at du skal ha mulighet til å fikse det som er ødelagt før huseier kan kreve depositumet ditt. Forhåpentligvis står det på en felles konto. Så han kan ikke bare ta det uten videre. Du skal ha sjansen til å ordne opp før det blir et tema i det hele tatt. Anonymkode: 6d387...b59
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #20 Skrevet 27. januar 2021 Kristin70 skrev (6 minutter siden): Leieforholdet er avsluttet i desember, og det er du som er leietaker (har signert på leiekontrakten). Husleieloven § 9-2 tredje avsnitt: Hvis leieforholdet fortsetter i mer enn tre måneder etter utløpet av leiekontrakten kan du se på leieforholdet som forlenget. Utleier har tre måneder på seg og nå har eksen flyttet ut før det har gått tre måneder og du som leietaker er ansvarlig for skadene på leiligheten, depositumet er utleiers sikkerhet. Jeg ville ikke brukt en kalori på å krangle med utleier, her taper du. Du tar feil. Hun skal ha mulighet til å ordne opp før han kan kreve erstatning og depositum. Anonymkode: 6d387...b59 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå