Gå til innhold

Være hjemme på kontantstøtte eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lav lønn fra før, så for oss mangler vi da 4000 om jeg er hjemme. Om barnet skal i bhg så er det da 3100,- i ekstra utgift i mnd. 

Samboer jobber mye og jeg kan da ikke låse meg til å jobbe kvelder heller. Besteforeldre har fysiske utfordringer og sliter med å passe noe fast. 

Hva burde vi gjøre?

Anonymkode: 28b54...dbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har lav inntekt, kan dere få redusert foreldrebetaling. 

Men altså, jeg hadde glatt valgt å være hjemme et ekstra år😊

Anonymkode: 7222a...5fc

• Liker 7
Skrevet

Så det du sier er at du kun har 4000,- mer i måneden utbetalt enn det kontantstøtten er på? Og at 3100,- av disse må gå til å betale for barnehageplassen, slik at det du reelt får ekstra ved å sende barnet i barnehagen og jobbe er 900 kr. i måneden ? 

Da er det jo ikke så mye å tenke på. 

Anonymkode: d428c...3d9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det du sier er at du kun har 4000,- mer i måneden utbetalt enn det kontantstøtten er på? Og at 3100,- av disse må gå til å betale for barnehageplassen, slik at det du reelt får ekstra ved å sende barnet i barnehagen og jobbe er 900 kr. i måneden ? 

Dette!
Hadde ikke jobbet for 900 kr mer i mnd. Mulig du sitter igjen med mindre også dersom du bruker penger på transport, lunsj eller annet som du kan spare inn på ved å være hjemme. 

Anonymkode: f3302...6bd

• Liker 6
Skrevet

Ta kontantstøtte, og ta noen ekstravakter i måneden på et sykehjem 🙂

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnehagen hadde jo da blitt betalt mest av samboer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette!
Hadde ikke jobbet for 900 kr mer i mnd. Mulig du sitter igjen med mindre også dersom du bruker penger på transport, lunsj eller annet som du kan spare inn på ved å være hjemme. 

Anonymkode: f3302...6bd

Jeg sparer på transport ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, hun sier hun tjener 4000 mer i mnd enn kontantstøtten tilsvarer. 

Anonymkode: b697c...d2f

• Liker 1
Skrevet

Kontantstøtte er altså den mest håpløse ordningen😤

Men det er forståelig at du velger det hvis forskjellen er så liten. Bruk tiden til å passe barn og kvalifisere deg til en bedre betalt jobb. 

• Liker 4
Skrevet

Samboer vil helst at barnet skal gå i barnehage. Så da må han jobbe mer for at vi skal ha råd til det..

• Liker 1
Skrevet

Barnet tar ikke skade av å gå hjemme til det er 2 år - ettåringer er små synes jeg! Men er bedre med oppstart på småbarnsavdeling en storbarnsavdeling så ville definitivt startet det året barnet fyller to år.

Jeg har hatt mine to eldste i barnehage fra 11-12 mnd, men siste kom rett etter fristen og får ikke plass før hun er et år og 8 mnd (til august i år). Synes hun er veldig liten fortsatt (14 mnd), og kan ikke skjønne at jeg leverte de andre fra meg så tidlig! Vi får det til å gå opp med gradert permisjon, litt redusert stilling, turnus på en av oss og litt hjelp fra svigermor i blant.

Barn leker ikke ordentlig sammen før de er to år - ettåringer er mer på oppbevaring i barnehagen er min mening (de har det ikke vondt altså, men ikke noe veldig glede og utbytte av det heller).

Anonymkode: 00d90...f42

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, hun sier hun tjener 4000 mer i mnd enn kontantstøtten tilsvarer. 

Ja, det er jo akkurat det den du siterer skriver.

Anonymkode: b1a18...e7d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jo akkurat det den du siterer skriver.

Anonymkode: b1a18...e7d

Nei, personen spør om TS får 4000 i lønn. Punktum. Ikke 4000+7500. 

Skrevet

Ville tatt kontantstøtte og vært hjemme hvis jeg hadde vært deg. Jeg jobber som pedagog på en småbarns avdeling og en del av 1 åringene hadde hatt det bedre hjemme til de ble nærmere 2 år. Selvfølgelig må du se an hva barnet trenger også. For noen er det bra å være hjemme en stund til hvis en klarer å fylle dagene godt imens andre kanskje har det bedre i barnehage 😊 

Lykke til med valget

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, personen spør om TS får 4000 i lønn. Punktum. Ikke 4000+7500. 

Tror du må ta brillene på! Personen skriver: "Så det du sier er at du kun har 4000,- mer i måneden utbetalt enn det kontantstøtten er på?"

Til TS: Jeg hadde ikke nølt et sekund, hadde absolutt hatt barnet hjemme! 

Anonymkode: 5fac5...bc9

• Liker 4
Skrevet

Hvis differansen er bare 4000,- hadde jeg utvilsomt blitt hjemme et år ekstra! 
Dersom dere har separat økonomi kan mannen betale deg de 3100,- han ville brukt på barnehagen, siden du er «barnehage» i stedet! Så sparer du noen kroker i transport, lunsj, jobbklær etc, så er du i null! 
Og du kan jo bruke året til å starte litt nettstuder samtidig, så jobber du deg sakte mot en bedre betalt lønn siden!

Mannen min kan få legge inn noen ekstra timer på jobb med argumentet at dette er beste løsning for barnet hans! Og han vil vel slippe billig unna matlaging, husarbeid og henting i bhg denne perioden! 
Vinn-vinn-vinn! 

Anonymkode: 5d8fe...5e7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen min kan få legge inn noen ekstra timer på jobb med argumentet at dette er beste løsning for barnet hans! Og han vil vel slippe billig unna matlaging, husarbeid og henting i bhg denne perioden! 
Vinn-vinn-vinn! 

* mannen din, så klart! Ikke mannen min😂

• Liker 4
Skrevet

Kanskje dere tallknusere kan den debatten et annet sted? :Nikke:

Anonymkode: 1dfc8...53a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har lav lønn fra før, så for oss mangler vi da 4000 om jeg er hjemme. Om barnet skal i bhg så er det da 3100,- i ekstra utgift i mnd. 

Samboer jobber mye og jeg kan da ikke låse meg til å jobbe kvelder heller. Besteforeldre har fysiske utfordringer og sliter med å passe noe fast. 

Hva burde vi gjøre?

Ville vært hjemme! 

Anonymkode: 6bf07...f98

• Liker 1
Skrevet

Definitivt vært hjemme! Det er dyrebar tid med barnet ditt som du aldri får igjen. For barnet betyr det veldig mye å få være hjemme i trygge vante omgivelser med sin faste omsorgsperson til det er mer modent. Ettåringer har ikke noe i barnehage å gjøre etter min mening, det er mest oppbevaring for de små frem til de kan bevege seg fritt på egenhånd som toåringer og kan gjøre seg forstått. Barn leker heller ikke sammen før de er over to år

Anonymkode: d9c96...255

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...