AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Barnet mitt har nokså nylig begynt i barnehage, og jeg vet ikke hva som er normalt. Men det føles ikke normalt at de ansatte snakker om avføringen ved henting (ikke bare mitt barn, har hørt de kommenterer andre også). Det er oftest fargen som blir kommentert, for eksempel: nå var avføringen litt lys, får barnet i seg nok jern? Har noen andre opplevd det? Ville dere tatt det opp? Anonymkode: 8eed5...12a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Du betaler de for å følge med på ungen din sin avføring, vær glad for det. Anonymkode: cfc1a...1e3 30
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Avføring sier mye om helse og kosthold. Det er relevant informasjon. Hvorfor skal du ta opp med barnehagen at du får nyttig info? Anonymkode: 10bda...b9d 22
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Det er helt normalt, og nei, det er ikke noe du bør ta opp... Vi SPØR til og med, vi.. Å følge med på barnets avføring kan si noe om barnets helse og allmenntilstand, og være svært relevant for å følge med på om barnet har det bra. Om barnet har unormal avføring, kan det være et tegn på at noe er galt, eller noe man bør være oppmerksom på kan være til plage for barnet. Vårt barn har hatt en del mageproblemer, og da har det vært viktig for oss å vite om han har hatt avføring i barnehagen (så vi vet at det ikke har gått en hel uke uten avføring), og hvordan farge/konsistens det har vært, for å vite om vi bør gjøre noen ytterlige justeringer kostholdsmessig for at han skal ha det bra. Anonymkode: da147...90d 4
Gjest tranedatter Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Eh nei. Vi er ikke medisinsk utdannet. Eneste jeg kommenterer er tvilstilfeller om barnet holder på bli syk, så foreldrene kan holde øye med det utover ettermiddag/kveld.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 Ville bare synes det var positivt at de var oppmerksome og rapporterte videre 🙂 Barns avføring er absolutt noe man skal observere og følge med på, både farge og konsistens 🙂 Anonymkode: 326c8...11a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 Ja, jeg har opplevd det. Ikke hele tiden, men når de opplevde noe de syns var unormalt. Eksempelvis ble jeg tipset om at det kunne være lurt med et kveldsbad, da de syns det var vanskelig å få bort alle linfrø som kom ut. Anonymkode: 13b0d...f90 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Kan du ikke bare dette pris på at de registrerer det og bryr seg om barnet ditt sin helse? Hvis du synes det er så ubehagelig at det blir tatt opp slik andre hører det kan du jo gi beskjed om det, men det er helt normalt og en naturlig ting å snakke om. Anonymkode: f27e6...555 2
Akuline Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 tranedatter skrev (1 minutt siden): Eh nei. Vi er ikke medisinsk utdannet. Eneste jeg kommenterer er tvilstilfeller om barnet holder på bli syk, så foreldrene kan holde øye med det utover ettermiddag/kveld. Eh nei. Men det trenger du heller ikke være for å komme med en observasjon om barnets avføring.. Om du har jobbet en stund i barnehage, bør du ha en formening om hva som er normal avføring og ikke, og ikke minst hva som er normal avføring for de barna du har ansvar for. Om et barn får renneræv i barnehagen og du unnlater å nevne noe sånt, synes jeg du rett og slett ikke gjør jobben din. Du har plikt til å opplyse foreldrene om barnet viser tegn på sykdom, ubehag, o.l. Du skal ikke sette diagnoser, men du skal derimot gjøre observasjoner. Du trenger ikke være medisinsk utdannet for å se at hm, nå har Johan veldig hyppig og flytende og illeluktende avføring, det pleier han ikke ha.. 9
Raven.Writingdesk Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Akuline skrev (10 minutter siden): Eh nei. Men det trenger du heller ikke være for å komme med en observasjon om barnets avføring.. Om du har jobbet en stund i barnehage, bør du ha en formening om hva som er normal avføring og ikke, og ikke minst hva som er normal avføring for de barna du har ansvar for. Om et barn får renneræv i barnehagen og du unnlater å nevne noe sånt, synes jeg du rett og slett ikke gjør jobben din. Du har plikt til å opplyse foreldrene om barnet viser tegn på sykdom, ubehag, o.l. Du skal ikke sette diagnoser, men du skal derimot gjøre observasjoner. Du trenger ikke være medisinsk utdannet for å se at hm, nå har Johan veldig hyppig og flytende og illeluktende avføring, det pleier han ikke ha.. du leste åpenlys ikke hva vedkommende skrev. Vedkommende sier at i tilfeller ved sykdom, så beskriver man avføring. Akkurat hva eksemplet ditt er: ved sykdom. Ut over det så er det helt unaturlig at barnehagenasatte skal beskrive et barns avføring. Spesielt foran andre foreldre Og barn. Jeg vil faktisk beskrive det som et overtramp. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er oftest fargen som blir kommentert, for eksempel: nå var avføringen litt lys, får barnet i seg nok jern? Anonymkode: 8eed5...12a Jeg tror nok jernmangel hos barn vises best ved andre symptomer enn fargen på avføringen. Å ta jerntabletter kan medføre at avføringen blir mørk, men at jernmangel først og fremst skal fanges opp via fargen på avføring er lys, høres veldig fjernt ut for meg. Barnets allmenntilstand sier langt mer (er barnet sløv og slapp? Er det svimmel?) - enn avføringen. For meg høres dette ut som en person som kanskje tror vedkommende besitter høyere kompetanse enn hva en faktisk har, og dessuten ikke forstår at denne type (feil informasjon)/ irrelevant informasjon - kan skape både unødvendig uro, forvirring og bekymring hos foreldre. Jeg tror ærlig talt min tillit til denne ansatte hadde sunket vesentlig om jeg fikk slik informasjon i garderoben med andre foreldre tilstede.. Endret 27. januar 2021 av Raven.Writingdesk 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 Herlighet, er det noen som ikke får sjokk av å høre om avføring så er det barn og småbarnsforeldre. Like naturlig å høre om bæsj som snørr. Synes du overdriver Anonymkode: 5cfaf...111 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #12 Skrevet 27. januar 2021 Jeg synes det er flott at de følger med. Så lenge de ikke sier det foran barnet mitt. Anonymkode: bc309...47c 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #13 Skrevet 27. januar 2021 Har aldri opplevd å få noen daglig rapport om avføring, det må jeg si jeg hadde stusset litt på.. Men har fått tilbakemelding hvis det har vært løs mage eller sår rumpe feks. Ellers hadde den ene barnehagen skjema hvor de krysset av for når barnet hadde sovet og om det var byttet bæsjebleie. Jeg tenker at det er unødvendig å kommentere avføring og farge om ikke det er mistanke om sykdom eller det er spesielle grunner til at dette er relevante opplysninger for foreldrene. Anonymkode: 6afc5...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #14 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Barnet mitt har nokså nylig begynt i barnehage, og jeg vet ikke hva som er normalt. Men det føles ikke normalt at de ansatte snakker om avføringen ved henting (ikke bare mitt barn, har hørt de kommenterer andre også). Det er oftest fargen som blir kommentert, for eksempel: nå var avføringen litt lys, får barnet i seg nok jern? Har noen andre opplevd det? Ville dere tatt det opp? Anonymkode: 8eed5...12a Selvsagt? Det sier mye om barnets helse og eventuelt om de mistenker omgangssyke osv. Vent til ungen kan snakke selv (de blir ekstremt fascinert av egen og andres alt, spesielt det) og blir smitta av noro OG bleieslutt, snart går du selv rundt og snakker om bleieinnhold døgnet rundt i angst for hva av sykdom og atter søvnløse netter som venter 🙈 Anonymkode: 8706b...230
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #15 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Barnet mitt har nokså nylig begynt i barnehage, og jeg vet ikke hva som er normalt. Men det føles ikke normalt at de ansatte snakker om avføringen ved henting (ikke bare mitt barn, har hørt de kommenterer andre også). Det er oftest fargen som blir kommentert, for eksempel: nå var avføringen litt lys, får barnet i seg nok jern? Har noen andre opplevd det? Ville dere tatt det opp? Anonymkode: 8eed5...12a Vi snakket alltid om avføring med foreldrene, og hvis vi glemte det så kom de alltid for å spør. Vi hadde også liste med alle navn der folk kunne sjekke om barna deres hadde bæsja den dagen og hvor mange ganger. Anonymkode: 8aacb...3be
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #16 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet mitt har nokså nylig begynt i barnehage, og jeg vet ikke hva som er normalt. Men det føles ikke normalt at de ansatte snakker om avføringen ved henting (ikke bare mitt barn, har hørt de kommenterer andre også). Det er oftest fargen som blir kommentert, for eksempel: nå var avføringen litt lys, får barnet i seg nok jern? Har noen andre opplevd det? Ville dere tatt det opp? Anonymkode: 8eed5...12a Det er vanlig å kommentere avføringen hvis denne skiller seg ut på det som er vanlig ja, eks veldig løs mage, forstoppelse osv. Anonymkode: ca4d4...112 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #17 Skrevet 27. januar 2021 Jeg synes det er veldig spesielt å kommentere farge og konsistens på barnets avføring dersom det ikke er noe spesielt. Jeg tenker at det ikke er en del av den daglige oppdateringen. Foreldrene ser jo avføringen til barnet hjemme også, så ingen grunn til utgreiing om det ikke er noe helt spesielt den dagen. Anonymkode: df9ec...fac 1
Gjest BethD Skrevet 27. januar 2021 #18 Skrevet 27. januar 2021 Med mindre driten er rosa eller kritthvitt så kommenterer jeg sjeldent det altså
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #19 Skrevet 27. januar 2021 Hadde ikke barnehagen kommentert avføringen til barnet mitt hadde hun ikke blitt diagnosert med cøliaki i en alder av 2 år og 2 mnd. Hun bæsjet ca en gang om dagen, og det er som oftest mens i barnehagen. Hadde ikke de kommentert at det stadig er hard avføring, og senere når det dukket opp slim, mye grønn og syreluktende avføring, hadde vi ikke tatt det videre med legen. Kommer du og henter og du får en "bæsj en var skikkelig normal, akkurat som alle andre dager!" hver dag hadde jeg satt spørsmålstegn på saken. Ønsker du at det ikke skal snakkes om foran andre foreldre sier du det, men for meg er det sært at det skal hysjes om et barns avføring. Anonymkode: 66c05...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #20 Skrevet 27. januar 2021 Jeg kommenterer det kun om det unormalt for det barnet. Type i dag har Trond vært veldig hard i magen. Eller i dag har Elsa vært litt løs i magen og blitt litt sår. Da kan foreldrene evt gi litt svisker for å løsne opp eller følge meg på at barnet får i seg nok og at alt ikke kommer rett ut igjen, pluss smøre litt ekstra. Det er kun av omtanke for barna vi gjør dette. Det er på samme måte som om barnet har vært litt pjusk eller fått feber feks. Anonymkode: 57b8c...1f9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå