AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Over nyttår la jeg om kostholdet en del. Har kuttet ut brød og godterier nesten helt, spiser nå grovt knekkebrød, grønnsaker, egg, frukt osv. Har også fokus på å drikke rikelig med vann. Tidligere hadde jeg alltid ganske myk avføring (ikke diaré) som kom lett ut, nå har avføringen blitt mye hardere og jeg må presse for å få det ut. Føler ikke at jeg er forstoppet, har avføring hver dag og det virker som alt kommer ut, men det er jo litt plagsomt å måtte «jobbe» sånn for å få det ut. Jeg trodde hard mage var vanlig hvis man har et dårlig kosthold og drikker lite vann, mens et kosthold med mye fiber fra grønnsaker/frukt og stort væskeinntak ga mykere avføring? Kan noen forklare hvordan dette fungerer? 😆 Anonymkode: 35bf0...cd6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 For mye fiber kan også gi deg treg mage, spesielt om du ikke er vant til det. Så det kan være at du har økt fibermengden for mye for fort. Anonymkode: 2e817...9a6 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Om du går fra lav fiber til høy fiber nærmest over natten kan det skape problemer. Reduser inntak av grønnsaker og fortsett som du gjør. Så kan du gradvis øke grønnsaksmengden. Du kan forsøke ha litt linfrø i kosten, det kan hjelpe på magen Anonymkode: 7a772...b09
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Det er ingen logisk grunn til at du skulle fått mykere avføring av høyt fiberinntak. Anonymkode: 5b31a...c8b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Takk for svar og tips! Jeg har jo spist grønnsaker/frukt daglig tidligere også, men ikke i samme mengde som nå. Får drikke enda litt mer vann og kanskje spise litt mindre rå grønnsaker 😊 Anonymkode: 35bf0...cd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå