Gå til innhold

redd for pinlige bryllupstaler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_søta_*
Skrevet

Jeg er så redd for at kameratene/familien til min kommende mann skal holde taler som vil gjøre meg så flau/usikker at det vil ødelegge dagen min.

Før vi traff hverandre hadde han rukket å ha et tosifret antall sexpartnere: En seriøs kjæreste, resten one-nightere. Jeg er av den gammeldagse sorten og hadde "spart meg til den rette". Jeg klarer ikke å ha et avslappet forhold til hans tidligere utsveivelser: noe av grunnen til dette er at han var lite diskre i studenttiden, og det virker som om både familien hans og kameratene hans kjenner til alle jentene: jeg har (ufrivillig) fått høre flere historier/hint om historier fra "de gode gamle studenttidene" - og når jeg hører slike historier får jeg bilder i hodet mitt av kjæresten min med andre jenter, og dette er ubehagelig og gjør meg lei meg og litt sjalu på en ulogisk måte. Heldigvis er det med årene blitt nesten slutt på historiene, og når noe nevnes er det ikke så ubehagelig lenger i og med at jeg har hørt om det før, og bearbeidet det.

Jeg er redd for at de frittalende kameratene skal tøyse med min kjæres utsvevende liv i en tale, spesielt redd er jeg for å få ny informasjon om en jente el.l jeg ikke har hørt noe om før. Også har jeg ikke lyst til at mine søsken og foreldre osv skal måtte høre på sånt om mannen min.

Jeg kommer fra en konservativ "øvrig middelklasse" familie, min kjære har skikkelig arbeiderbakgrunn.

Da jeg sa dette til mannen min, endte det i krangel. Han forstår ikke min usikkerhet og mener jeg er den eneste som tenker på denne måten. Han mener jeg bør være like avslappet som ham angående hans fortid, og at det ikke gjør noe om noen vil "fleipe litt" med dette på bryllupsdagen. Han sier han ikke kan kontrollere hva folk ønsker å si på bryllupsdagen (og det er jo sant nok) og han ønsker å gifte seg med pomp og prakt og invitere "alle": inklusive de som jeg er så redd for skal si noe dumt. Jeg på den andre siden, ønsket egentlig et lite bryllup.

Nå er det gått så langt som til at min kjære setter spørsmålstegn ved om vi bør gifte oss, siden jeg enda ikke har et avslappet forhold til hans kvinnehistorikk. Jeg ønsker mer forståelse for min side av saken, og savner diskresjon. Fortid er fortid: jeg synes ikke det er riktig at jeg pent må sitte å høre på hvakjæresten min har gjort med andre jenter....*snufs*

Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan forstå hvordan du tenker..å hva du mener...skal ikke gifte meg med det første,men har planer om å gjøre det en dag, og er litt med det samme med oss, altså han har vert litt "villere" enn meg, for å si det sånn...regner med det kommer opp endel fleip o.l angående dette den dagen vi gifter oss..har faktisk tenkt mye på akkurat det. å det er selvfølgelig ikke en situasjon man ønsker..men den dager er DERES, å ingen skal få ødelegge den, spesielt ikke noen jenter fra fortiden! om man kan si det sånn... jeg tror du skal prøve å ikke tenke så mye på det,å heller le litt av det,selvom det er vanskelig. elsker dere hverandre er ikke dette et stort problem egentlig...! så det er igrunnen mitt beste råd..gå litt inn i deg selv og heller le litt av det som eventuelt måtte komme opp. uansett hvor pinlig det måtte være ;)

Skrevet

Jeg skjønner at du er urolig for dette, for det hadde jeg også vært om jeg var i en lignende situasjon.

Jeg har en venninne som tidligere har kysset mange frosker, men jeg kunne aldri tenkt meg å dra dette frem i et bryllup. Da er det jo brudeparet som skal feires!

Forhåpentligvis er det flere som tenker slik, og heller konsentrerer seg om deres dag og begivenheten som har funnet sted.

På en annen side er det DEG han gifter seg med, det er DEG han elsker og er glad i. Fortid er fortid, han har valgt deg til å dele livet sitt med.

Vet ikke om det kom noe fornuftig ut av innlegget mitt, jeg..

Men alle goder tanker til deg!

:klem:

Skrevet

Syns det er respektløst hvis hans kompiser sier noe om dette. En ting er at du ikke vil like å høre det, men det er sikkert flere der som ikke ville satt pris på den opplysningen. Gamle tanter, besteforeldre osv...

Ønsker deg lykke til videre!

Skrevet

Hper virkelig ingen av hans venner er så taktløse... Men hvis han hadde forstått deg kunne dere jo laget noen regler ang. taler denne kvelden. Vi ønsket f.eks. ikke å ha så mange taler fordi vi ønsket en lett, avslappet tone og at gjestene skulle få kose seg i hverandres selskap uten mange, lange taler om oss. Vi sa derfor at det kun var de talene som man ifølge vanlig tradisjon skal ha i et bryllup som var tillatt. Det er jo da brudens far, brudgommen, forloverne og brudgommens far. Det ble passelig antall og gikk veldig bra. Men selv om det passet for oss, kan det jo være noe helt annet som passer for dere. Lykke til! :klem:

Skrevet

Har faktisk ikke vært i et bryllup, hvor noen har nevnt dette i sin tale og det til tross for at brudgommen har hatt sin forhistorie. Det er en dag for å hylle dere. Din kommende mann bryr seg ikke lengre om de tidligere forholdene. Det er deg han elsker og tenker på. Tror ikke noen kan være så tankeløse at de nevner slike ting. I hvert fall ikke i detalj. Andre ting han har gjort med gutta er mere viktig! Ting de har gjort sammen, og ting fra de var små. Har et par forhold bak meg jeg også, og de er overhodet ikke i mine tanker nå. Kan aldri tenke meg at min forlover vil snakke om de heller. Det passer ikke inn, og er upassende. Det tror jeg alle bør vite. Slapp av du og ta det som det kommer. :blomst:

Gjest Brudeberta 2006/07?
Skrevet

Jeg synes kanskje at din tilkommende kunne ta litt hensyn siden du er såpass redd for dette som du er. At han kunne si til kompiser at dere vil bli spart for sånne ting når det tross alt er deres bryllupsdag!

Det er ikke noe morsomt å ha det slik, det er vondt. Men prøv å ikke tenke slik, fortiden hans er sikkert ikke verre enn det som faktisk er helt vanlig! I vårt tilfelle er det omvendt! Men min samboer vet om det, men bryr seg da ikke om det!

Men det kommer da ikke til å bli nevnt i noe bryllup! Det er da ikke vanlig!

Lykke til! Ikke bruk tankene dine på sånne dumme detaljer! Det er deg han elsker nå!!! :klem:

Skrevet

Har aldri vært i noe bryllup der eksene har blitt trukket noe frem i talene (eneste var en der hun var sammen med en annen da han begynte å vise sin interesse, og at han var populær blandt jentene da han var liten.., men det blir jo noe annet).

De fleste har jo noen historier bak seg før de finner den rett, men de fleste venner er da såpass hensynsfulle at dette ikke dras fram i slike sammenhenger. Passer bedre å ta slike ting på et utdrikningslag...

Jeg skjønner på en måte forloveden din og, som blir hissig av at du tar dette opp. Forhistorien kan han ikke gjøre noe med, og du må faktisk akseptere at den er en del av ham.

Gjest Gjest_søta_*
Skrevet

Jeg har bare lyst å skrive tusen tusen takk til dere alle som svarte på innlegget mitt. Det varmer at dere tar meg på alvor, viser forståelse og skriver trøstende og med gode råd. Jeg skal følge rådene og tenke fremover og positivt og prøve å la være å "tenke for mye"

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

må være no "herk" å ikke fått "flydd fra seg"!

jeg hadde ikke kunnet gifte meg viss han var kun den "ene"... altså, lurer man ikke etterhvert på hvordan "andre" er?

Men stå på du jenta! håper det går alle tiders!

Skrevet
må være no "herk" å ikke fått "flydd fra seg"!

jeg hadde ikke kunnet gifte meg viss han var kun den "ene"... altså, lurer man ikke etterhvert på hvordan "andre" er?

Men stå på du jenta! håper det går alle tiders!

Hva er poenget med å kommentere dette? Det var ikke dette hun spurte om.... Er ikke alle som er interessert i å "fly i fra seg" som du så fint kaller det. For mange er det heller ikke noe plan om å vente til den rette kommer, men hva om han kommer når du er ung da? Jeg har et par venninder som møtte sin mann tidlig. Om du hadde møtt DEN RETTE som 16 åring, hadde du bare droppen han fordi du ville fly fra deg? Det kan jeg aldri tenke meg du ville... PS. Nå vet ikke jeg om hovedinnlegger møtte kjæresten ung osv, men jeg sier dette fordi det er noe "herh" å ikke "fly fra seg".... Kan jo være hun ville vente, og at hun ventet til hun var 30 år også, men da er det hennes valg! Respekter det!

Skrevet

Skjønner at du er nervøs.

Skriver egentlig dette for å si at det ikke er jeg som har skrevet dette selv - noen som har brukt mitt brukernavn som gjest!

Jeg hadde et helt topp bryllup - med masse flotte og positive taler!

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Jeg har en skrekkhistorie. Når jeg giftet meg med min mann, så var det hans andre gang. Dette så jeg ikke på som noe problem, men da dagen kom, og vi satt ved middagen reiste kusina hans seg opp og sa at hun bare måtte si noen ord om hvor hyggelig det var å bli invitert for andre gang. Hun fortsatte å fortelle hyggelige episoder fra første bryllup, og håpet at dette ville bli like koselig. Jeg fikk hakeslepp. Mora mi reiste seg fra bordet og gikk. Mannen min var tydelig ille berørt, og det er vel ikke så rart. Jeg satt på toalettet og gråt etterpå. Senere under kaffen, ble det lest et anonymt telegram som skulle forestille å være fra hans eks. Like usmakelig det også. Dagen min var ødelagt.

Skrevet
Jeg har en skrekkhistorie. Når jeg giftet meg med min mann, så var det hans andre gang. Dette så jeg ikke på som noe problem, men da dagen kom, og vi satt ved middagen reiste kusina hans seg opp og sa at hun bare måtte si noen ord om hvor hyggelig det var å bli invitert for andre gang. Hun fortsatte å fortelle hyggelige episoder fra første bryllup, og håpet at dette ville bli like koselig. Jeg fikk hakeslepp. Mora mi reiste seg fra bordet og gikk. Mannen min var tydelig ille berørt, og det er vel ikke så rart. Jeg satt på toalettet og gråt etterpå. Senere under kaffen, ble det lest et anonymt telegram som skulle forestille å være fra hans eks. Like usmakelig det også. Dagen min var ødelagt.

:hakeslepp: Er det mulig?

Folk altså... :sur:

Gjest Brudeberta 2006/07?
Skrevet
Hva er poenget med å kommentere dette? Det var ikke dette hun spurte om.... Er ikke alle som er interessert i å "fly i fra seg" som du så fint kaller det. For mange er det heller ikke noe plan om å vente til den rette kommer, men hva om han kommer når du er ung da? Jeg har et par venninder som møtte sin mann tidlig. Om du hadde møtt DEN RETTE som 16 åring, hadde du bare droppen han fordi du ville fly fra deg? Det kan jeg aldri tenke meg du ville... PS. Nå vet ikke jeg om hovedinnlegger møtte kjæresten ung osv, men jeg sier dette fordi det er noe "herh" å ikke "fly fra seg".... Kan jo være hun ville vente, og at hun ventet til hun var 30 år også, men da er det hennes valg! Respekter det!

Ja, dette kom jo tydelig frem i hovedinnelgget. Så dette synes jeg også var dumt sagt. Hjelper ikke henne ihvertfall!!! :roll:

Gjest "søta-"gjest
Skrevet

Hei igjen.

Unnskyld til Søta for at jeg tok nicket ditt - ikke meningen.

Angående å "fly fra seg": Jeg var relativt ung da jeg traff mannen min: 21. Selv om jeg ikke har gått til sengs med andre menn, så har jeg hatt sjansen mange ganger :ler: Dette er et valg jeg tok tidlig, som jeg er stolt av. Jeg har vært på dater, hatt romanser, og føler selv at jeg har fått "flydd fra meg" på min måte. Har alltid vært en "snill pike": som typisk nok falt for en "eldre slem gutt" - mer er det vel ikke å si om den saken.

Angående "skrekk historien": det er noe sånt jeg er LIVREDD for skal skje med meg også *sukk*: ikke alle mennesker er like fintfølende dessverre.

Skrevet

Skjønner bekymringen din, gjest Søta.

Jeg har vært i bryllup der exer av bruden har blitt dratt frem (med navn faktisk), uten at det ble noe negativt av den grunn akkurat der, men jeg mener virkelig at slike "gamle historier" av den typen hører hjemme under utdrikningslaget!

På bryllupsdagen er det paret som gifter seg og deres fremtid sammen som skal hylles, man skal ikke mimre over gamle dager.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

kansje ikke man tenker på det nå, men om 10 år fremover!... vet om endel "jomfruer" som "lurer" nå! etter å ha vert gift i 10-12 år... vel whatever! mye sjalusi blir det også i sånne forhold, pga. konen ikke har "levd" og hun tenker på "alt" mannen har gjort.

...og for det andre, når man sitter å er brud i sitt eget bryllup, skal man jo forsåvidt ikke være SÅ usikker på kjærliheten fra sin mann, at hun sitter på do å griner viss noen nevner en X dame!

jøjje! nå får jeg sikkert mye pepper her! men dette er jo et diskusjonsforum og der har man som regel delte meninger. ;)

Skrevet
kansje ikke man tenker på det nå, men om 10 år fremover!...  vet om endel "jomfruer" som "lurer" nå! etter å ha vert gift i 10-12 år... vel whatever! mye sjalusi blir det også i sånne forhold, pga. konen ikke har "levd" og hun tenker på "alt" mannen har gjort.

Eneste jeg kan si er at jeg har vært sammen med min mann i mange år nå. Jeg var jomfru når vi møttes i ung alder. Jeg hadde ingen overbevisning om å vente, men nå var jeg heldig å møtte mannen min tidlig. Det førte til en fatastisk spennende og morro ungdomstid! Vi hadde tidlig og har fortsatt et fantatisk sexliv, og vi gjør mer enn de fleste for å si det slik. Så jeg er mye mer erfaren enn mange av mine venninner, selv om jeg kun har hatt sex med samme mannen.

Og selv om noen "lurer" på hvordan det hadde vært å hatt sex med andre, så betyr ikke det at de skulle ønske ting var anderledes. Det er maaange som har hatt flere sex partnere som likevel lurer på hvordan det ville ha vært å prøvd flere.

Personlig har jeg ingen problemer i det heletatt med mannens tidligere forhold! Ofrer ikke en tanke på det engang...

Som en annen gjest over her sa: Ville du bare ha latt ditt livs kjærlighet gå om du møtte han som 16 åring?

Skrevet

Forstår ikke hvorfor du blander deg inn i hva andre mener forresten. Greit nok å diskutere politikk ol der man ønsker å overbevise andre om å mene det samme... Men å overbevise noen om at de bør ha seg meg flere menn fordi du har gjort det blir for teit...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...