Gå til innhold

jogge hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet gleden med å jogge igjen. 

Jeg er ikke så opptatt av tiden og farten. Er mer opptatt av å komme meg ut for å jogge. 

Jeg storkoser meg på turene, og det er blitt lange joggeturer på 14 til 15 kilometer når jeg først er ute. 

Men jeg har ikke høy fart. Jogger på et lavintensitet nivå, men nok til at hjerte pumper litt og at jeg svetter. 

Men kan jeg jogge slik hver dag? Så lenge beina er i fin form? 

Hadde meg en langtur i går og har veldig lyst til å jogge en langtur i dag og. 

Spiser godt før og etter trening. Er det lurt å jogge hver dag? Vi er jo født for å løpe og bevege oss :)

Anonymkode: c2d63...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det anbefales ikke å løpe på den måten hver dag. 

Om du skal løpe hver dag, bør du variere underlag, tempo, og avstand. Å løpe langt hver dag, spesielt på hardt underlag, vil på sikt gi betydelig fare for belastningsskader. De kommer snikende. 

Vi er født til å bevege oss, ja, men ikke på akkurat samme måte hver dag, og ikke på asfalt.. 

Anonymkode: 9e32b...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går fra null løping til løping hver dag, er skaderisiko stor. Dette er jo lengre turer og. Anbefaler å restituere litt og 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt jogge langt hver dag, men viktig at du bygger opp mendgen gradvis og over tid. Jogging er veldig belastende, og du risikerer å få belastningsskader dersom du øker mengden for raskt. Kroppen trenger tid til å venne seg til økt belastning. Ville ikke lagt til mer enn 1 ekstra joggetur i uken, og da veldig kort i begynnelsen. En fin «oppskrift» på å øke belastningen gradvis er:

Uke 1 - Øk 

Uke 2 - Øk mer

Uke 3 - Reduser

Uke 4 - Øk

Uke 5 - Øk mer

Uke 6 - Reduser

Osv.

F.eks. hvis du er vant til å trene ca. 180 min i uken så kan det se slik ut:

Uke 1 - 190 min

Uke 2 - 200 min

Uke 3 - 190 min

Uke 4 - 210 min

Uke 5 - 220 min

Uke 6 - 210 min

Kan sikkert øke flere minutter altså, var bare et eksempel. Ville ikke økt mer enn 30. Etter ca 14-16 uker bør du legge inn en uke der du trener BETRAKTELIG mindre. Dette for å unngå overtrening. 

Det viktigste er den totale treningsbelastningen over en periode (f.eks. en uke), så velger du selv hvor mange dager du fordeler det over. Det kan være kjedelig å holde igjen når du føler du har mer å gi, men over tid så vil du komme opp i en treningsmengde du trives med - med minimal risk for belastningsskader.

Anonymkode: 7ce42...03d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å trappe sakte opp. Du bør derfor ikke gå fra null trening til 15 km hver dag. 

Anonymkode: c656a...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan jogge hver eneste dag. Så lenge du ikke har skader eller smerter, og holder noen av turene i rolig tempo så kjør på. Jeg vet ikke hvorfor det er så mye motstand mot dette, vi lever alle bedagelige liv, og glemmer av hvor mye kroppen tåler og faktisk har godt av. Ref denne flotte kvinnen som er MS syk i tillegg: https://www.nrk.no/urix/lop-366-maraton-pa-365-dager-1.11134093

Anonymkode: c18e6...231

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...