Gå til innhold

Hovawart? Råd eller forslag til rase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en hendelse ifjor sommer, hvor hunden vår (pomchi) ble angrepet av en pitbull (fant vi ut), på grunn av dominans. Han ble kastet i bakken, fordi den andre hunden ønsket å dominere, og eier av hunden klarte ikke få den vekk. Han slo hodet sitt og fikk hjerneblødning. Det så ut som han prøvde å knekke sin egen nakke der han lå med vestibulært syndrom i kramper. Jeg trodde dette var slutten, men vi hastet til døgnåpen veterinær i nærheten, og ble ført videre til Anicura dyresykehus i Moss. Der var han i 4-5 dager, og kom så hjem frisk og fin. Helt utrolig hvor flotte og gode mennesker som jobber der!

Etter denne opplevelsen er jeg litt mer oppvakt når jeg møter andre hanner (viser ingen nervøsitet ovenfor Simba, men passer på å følge med på kroppsspråk). Dette har gjort meg usikker på fremtidig rase, da jeg ønsker meg en til. Samboer vil gjerne ha en stor hund som folk kanskje respekterer litt, slik at den ikke blir klappet eller konstant får mennesker på deg på turer. En hund som gjerne kan gå løs i skogen på langtur uten å stikke av, og som ikke har noen spesifikk dominans ovenfor andre hunder. Altså vennlig og selvsikker i gemytt med andre ord. Jeg selv elsker Golden, men denne er litt for glad i mennesker for hva vi ønsker i en hund. Vi ønsker en lojal følgesvenn som kan være med på lange turer i skog og mark. Vi bor med flotte turmuligheter, vi har skogen 50 meter over oss. Jeg har sett en del på Hovawart, da jeg synes denne virker å ha flott gemytt, og ikke aggresjon ovenfor andre hanner eller dyr. Tur og trening er heller ingen utfordring, og det er mulig jeg selv starter med en type hundesport som hobby med hunden. Noen som har erfaringer med denne rasen? Eventuelt andre raser å kikke på? Vi ønsker gjerne en rase som ser litt tøffere ut. Vi så en del på doberman, men jeg vet selv at jeg ikke skaffer meg dette med mindre dette er eneste dyret i flokken. Jeg hadde fint taklet en dobbe, men jeg vet de er krevende og det er en ærlig sak hehe! 

Gemytt og væremåte er første pri, ikke utseende!

Gjerne kom med forslag! Har prøvd å lage meg bruker på hundesonen, men det er noe feil på siden, huff.

Anonymkode: ecb2b...c39

Skrevet

Så trist å høre om deres hund, må ha vært utrolig skremmende. Bra han overlevde!

Men det er ikke dominans som ligger bak slik atferd. Dominans er den i en sosial gruppe som har forrang over en ønsket ressurs. Dvs at hvis to hunder innenfor samme familie begge ønsker samme tyggebein og den ene gir seg uten konflikt, da vil den som vant være dominant overfor den andre i akkurat den situasjonen. I en annen situasjon kan det være omvendt.

Hunder som oppfører seg på den måten vil ofte ha et element av usikkerhet i seg, samt at de er av en rase som er avlet til å reagere offensivt. Dvs at hvis de er usikre på noe, og anser det som en trussel, så vil de ofte reagere offensivt og gå i.

Hovawart er en flott rase, men de er krevende. Det er en bruksrase med mye energi. Det er heller ikke umulig at også de kan respondere offensivt siden de har bakgrunn som vokter.

Hvis dere ønsker en stor hund med et mer mildt temperament, så ville jeg likevel gått for en retriever (golden, labrador, flat, toller...).

Uansett hvilken rase dere velger så vil noe av det viktigste være å velge en valp som er trygg (de fleste valper er trygge hjemme med tispemor og søsken, men som også kan være trygg i møte med fremmede hunder), samt sosialisere den godt med ulike hunder. En hund som er trygg og stabil vil ikke bølle andre hunder, uansett rase.

• Liker 4
Skrevet

Min mor hadde en slik og er helt klart jeg aldri ville hatt den hunden slik den var/ble.. Om det var akkurat denne hunden, rasen eller min mor som var problemet (antagelig alt det nevnte) vites ei men hunden hadde ekstremt mye energi og en vokter. Jeg spøkte med den hadde ad-hd. Det var som det innimellom gikk helt rundt for den. Min mor var ingen god oppdrager ang hund, innser det. Hun skulle heller aldri hatt denne rasen. (Hun syns den var pen...) Men slik som det var gruet jeg meg for å passe dette spinnville vesenet som også hadde en god porsjon separasjonsangst. Dette er bare historien om en hund. Men jeg vil anta alle hunder av den rasen har mye energi og trenge en god del mentalstimulering og aktivitet for å trives. Jeg oppfattet den hunden som veldig knyttet til kun en person. Den var også ganske aktiv i sin rolle som vakthund. Mye bjeffing. Som sagt: kun en erfaring.

Anonymkode: dded0...259

Skrevet

Om dere ønsker en hund som ikke er veldig oppsøkende ovenfor fremmede, ville jeg undersøkt Eurasier. 

Anonymkode: 7522f...d07

Skrevet
Tabris skrev (53 minutter siden):

Så trist å høre om deres hund, må ha vært utrolig skremmende. Bra han overlevde!

Men det er ikke dominans som ligger bak slik atferd. Dominans er den i en sosial gruppe som har forrang over en ønsket ressurs. Dvs at hvis to hunder innenfor samme familie begge ønsker samme tyggebein og den ene gir seg uten konflikt, da vil den som vant være dominant overfor den andre i akkurat den situasjonen. I en annen situasjon kan det være omvendt.

Hunder som oppfører seg på den måten vil ofte ha et element av usikkerhet i seg, samt at de er av en rase som er avlet til å reagere offensivt. Dvs at hvis de er usikre på noe, og anser det som en trussel, så vil de ofte reagere offensivt og gå i.

Hovawart er en flott rase, men de er krevende. Det er en bruksrase med mye energi. Det er heller ikke umulig at også de kan respondere offensivt siden de har bakgrunn som vokter.

Hvis dere ønsker en stor hund med et mer mildt temperament, så ville jeg likevel gått for en retriever (golden, labrador, flat, toller...).

Uansett hvilken rase dere velger så vil noe av det viktigste være å velge en valp som er trygg (de fleste valper er trygge hjemme med tispemor og søsken, men som også kan være trygg i møte med fremmede hunder), samt sosialisere den godt med ulike hunder. En hund som er trygg og stabil vil ikke bølle andre hunder, uansett rase.

Ts her - Aah skjønner! Ja jeg visste ikke hvordan jeg skal forklare det i begrep, men hvordan ville du forklart den situasjonen her? - Eier til hunden kom hjem, min pomchi gikk for å hilse på, og pitbullen angrep hunden min gjentatte ganger mens eier prøvde å få pitbullen vekk. Det blir mer en vokter-ting da? Eller?

Vi fikk beskjed om at det var staff/bulldog blanding, noe det kunne vært, og aldri tegn til aggresjon tidligere. Men fant fort ut etter litt tid at det var en pitbull. De virket å være venner helt til dette skjedde.

Tusentakk for flott og utfyllende svar! En av mine favoritter er faktisk Flat, synes de er flotte hunder, og vi skal jo ha ei tispe isåfall. Golden tror jeg aldri at jeg klarer å ha igjen av sentimentale årsaker, og Labrador er hakket for liten for oss. Flat skal jeg se litt nærmere på faktisk, men har lest at de krever veldig mye? Det står ihvertfall om det på NKK. Moren min har tidligere hatt Flat hannhund, den ble aggressiv når det kom baby i hus, så når den angrep eksmannen hennes i halsen/nakken, så valgte de å avlive den. Altfor utrygt den gangen, dette er jo da 40 år siden, så tidene var litt annerledes.

Jeg har også sett på kooiker, det må være favorittrasen min fra tidlig alder, men den er jo igjen ganske liten. Jeg vet jeg skal ha en Doberman en dag, men det får bli etter pomchi’n sin tid!😅Vi har ingen problemer med krevende hunder, så lenge de ikke krever BC eller husky nivå. Samboer løper opp og ned fjellet her vi bor så og si hver dag, er vel en god 5km hver vei hehe, rett opp! Jeg selv også er veldig glad i å gå tur. Jeg gikk i sommer tur opp Knabben, videre til Varden (drammen/fjellet på ene siden) med min lille pomchi. Mye klatring og styr men går fint med større hunder, de små må man gjerne bære litt, så skulle gjerne hatt en større hund som blir med på slike turer! Jeg elsker også hundesport. Drev med agility med Golden jeg hadde, hu var tispe på 55 cm mankehøyde, 40kg, så litt kraftig bygd, men det gikk😅Ekstremt stor tispe, hu var større bygd enn mange hannhunder og krevde noe enormt med tur!

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om dere ønsker en hund som ikke er veldig oppsøkende ovenfor fremmede, ville jeg undersøkt Eurasier. 

Anonymkode: 7522f...d07

Eurasier er jeg ikke så intr i pga pelsen. En god venninne har eurasier, utrolig flott hund men sinnsykt mye hår. Jeg vet selv hvor mye min pomchi krever i stell, så tror ikke jeg orker den str med børsting. Underulla er mer krevende å børste enn ved golden og lignende pels😕I tillegg til at jeg liker litt tynnere/smidigere hunder.

- ts

Skrevet

Det er vanskelig å si sikkert hvorfor hunden deres ble angrepet når vi ikke vet noe om den andre hunden. Men staffer og andre buller har dessverre rykte på seg for å kunne eksplodere veldig fort. 

Tror dere vil fint kunne ha en flat. :)

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Vokten bryr jeg meg ikke så mye om, jeg vet hovawarten gjerne beskytter sine kjære kjære slik som doberman og rottweiler også. Hører så mye om alle raser at det er så vanskelig å finne den rette! Skal dra på treffet for hovawart i sommer, om det er mulig, slik at vi får sett og erfart hunden skikkelig i flere eksemplar!

Skrevet
Tabris skrev (3 minutter siden):

Det er vanskelig å si sikkert hvorfor hunden deres ble angrepet når vi ikke vet noe om den andre hunden. Men staffer og andre buller har dessverre rykte på seg for å kunne eksplodere veldig fort. 

Tror dere vil fint kunne ha en flat. :)

Skal kikke nærmere på flat! De er aldeles nydelig, og jeg elsker den svarte pelsen og gemyttet dems. Retrievere er jo kjent for sitt vennlige lynne, så mulig det blir en Retriever! Har jo erfaring med Golden fra før, fantastisk på alle måter, og krevde en god del. Syner Golden er undervurdert i hva de krever. Jeg mener de krever mer enn det sies, ihvertfall fra min erfaring. De dør jo for turer!

Takk for svar!

• Liker 2
Skrevet

Litt digresjon, men vi hadde blandingshund. Etter litt utforsking, fant jeg ut at den nok hadde hovawart i seg. Den var verdens snilleste💔

Anonymkode: c3363...703

Skrevet

Hva med beauceron? Fin svært aktiv hund som trenger mye stimuli, vokter og er skeptisk til fremmede. Ser tøffere ut enn den er da :) 

Anonymkode: 71a03...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...