Gå til innhold

Erfaring med å bytte fra medisin til odontologi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen her som har erfaring med å bytte fra medisin til odontologi etter førsteåret? Har hørt om mange som har byttet fra odontologi til medisin, men ikke omvendt. Setter derfor stor pris på å høre erfaringer. Er det slik at man søker gjennom samordna opptak eller finnes det interne ordninger? og må man begynne fra begynnelsen igjen eller kan man begynne rett på andreåret? 

Anonymkode: 7aeb5...2eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde dette og er nå utdannet lege med spesialist på munnhule

Anonymkode: 71d30...e04

Skrevet

Har ikke byttet selv, men går på odontologi. Du må søke deg inn via samordna opptak til første året, så søker du om å få godkjent og overført eksamnene fra året du gikk på medisin, samt opprykk til 2. Kull. Samme man må gjøre om man går andre veien. ;)

Anonymkode: b86a8...6d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg gjorde dette og er nå utdannet lege med spesialist på munnhule

Anonymkode: 71d30...e04

Stilig! Begynte du rett på andreåret på odontologi etter å ha gått på medisin først?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke byttet selv, men går på odontologi. Du må søke deg inn via samordna opptak til første året, så søker du om å få godkjent og overført eksamnene fra året du gikk på medisin, samt opprykk til 2. Kull. Samme man må gjøre om man går andre veien. ;)

Takk for svar :) Vet du om man får starte rett på andreåret på alle universitetene eller om det kun gjelder på noen?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar :) Vet du om man får starte rett på andreåret på alle universitetene eller om det kun gjelder på noen?

Som sagt så må du søke opprykk. Det betyr at selvom du får godkjent førsteåret så må det være plass til deg på 2. Kull også. Men pleier jo ikke å være et stort problem da endel faller fra til medisin. Nå vet jeg at de i Bergen har tatt inn veldig mange ekstra til første kull siste årene, så det kan  jo påvirke. Du kan kontakte studieveileder for odontologistudenter på de ulike fakultetene og forhøre deg. 

Utover det tror jeg de generelt godkjenner første år medisin fra andre fakultet, så tror ikke det vil være noe stort problem. Men det kan du jo spørre studieveileder om også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som sagt så må du søke opprykk. Det betyr at selvom du får godkjent førsteåret så må det være plass til deg på 2. Kull også. Men pleier jo ikke å være et stort problem da endel faller fra til medisin. Nå vet jeg at de i Bergen har tatt inn veldig mange ekstra til første kull siste årene, så det kan  jo påvirke. Du kan kontakte studieveileder for odontologistudenter på de ulike fakultetene og forhøre deg. 

Utover det tror jeg de generelt godkjenner første år medisin fra andre fakultet, så tror ikke det vil være noe stort problem. Men det kan du jo spørre studieveileder om også.

Takk igjen for svar. Jeg får ta kontakt med de ulike fakultetene og høre med dem :) 

Skrevet

Hvor krevende er det å bli tannlege? :) 

Anonymkode: 40dd4...68e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor krevende er det å bli tannlege? :) 

De tre siste årene på studiene kan oppleves som tøffe. Ikke så mye pga. pensum, men fordi det er travelt, mye pasientbehandling (kan være mentalt slitsomt med ansvaret), mye obligatorisk undervisning så man må lese og gjøre laboratoriearbeid etter kl. 16, mange krav som skal oppfylles (eks. antall fyllinger), følelse av at man blir vurdert "hele tiden" og man bør helst holde seg på god fot med lærerne/instruktørene. Dette er ikke et typisk lese-studie hvor man kan styre dagene selv. Men klassene er små (ca. 50 stk), så man får et fantastisk godt samhold og miljø. Jeg opplevde studiet som veldig utviklende og fin tid. Å komme ut i jobb var MYE lettere enn studiet, synes jeg. 

Anonymkode: be785...c4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De tre siste årene på studiene kan oppleves som tøffe. Ikke så mye pga. pensum, men fordi det er travelt, mye pasientbehandling (kan være mentalt slitsomt med ansvaret), mye obligatorisk undervisning så man må lese og gjøre laboratoriearbeid etter kl. 16, mange krav som skal oppfylles (eks. antall fyllinger), følelse av at man blir vurdert "hele tiden" og man bør helst holde seg på god fot med lærerne/instruktørene. Dette er ikke et typisk lese-studie hvor man kan styre dagene selv. Men klassene er små (ca. 50 stk), så man får et fantastisk godt samhold og miljø. Jeg opplevde studiet som veldig utviklende og fin tid. Å komme ut i jobb var MYE lettere enn studiet, synes jeg. 

Jeg signerer denne!! 

Anonymkode: a1256...e23

Skrevet

Odontologer får ikke like mye damer som leger. Men bortsett fra det vil du ikke merke mye forskjell.

Anonymkode: 67ce4...8f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for utfyllende svar :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Odontologer får ikke like mye damer som leger. Men bortsett fra det vil du ikke merke mye forskjell.

Anonymkode: 67ce4...8f9

Er vel ingen som begynner å studere medisin for å dra damer? 😄 Tror ikke det funker lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...