Gå til innhold

Prioritere komfort eller sikkerhet i valg av bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står mellom maxi-cosi pebble pro I-size og Besafe iZi gi moduler x1.
Førstnevnte scorer høyest på komfort, men har 3-punktsbelte og mangler sidekollisjonsputer. BeSafe har 5-punktsbelte og sidekollisjonsputer, og god komfort, men mangler adapter til maxi-cosi barnevogn -som er vognen vi ønsker å kjøpe. Begge bilsetene har vunnet hver sine tester, slik som så meget med annet babyutstyr, men besafe vant NAF sin kollisjonstest (maxi-cosi pebble var ikke med i denne testen, så de ble ikke testet opp mot hverandre her). Begge gjør det bra på brukervennlighet.

Jeg synes det er litt vanskelig å ta et valg som går på "bekostning" av graden av sikkerhet i valg av bilsete kjenner jeg.. men valget av Besafe/høyest sikkerhet går igjen på bekostning av andre ting, som at vi må finne en ny vogn som passer våre behov da jeg ønsker å kunne sette bilsete på understellet til vogn, og er derfor avhengig av passende adaptere (maxi-cosi har kun adaptere til sine egne stoler, så andre merker er utelukket).  Eller overvurderer jeg hvor mye jeg kommer til å bruke bilstol direkte på understellet på vogna? Hvor mye/ofte bruker dere bilstol direkte på understellet? 

maxi-cosi pebble scorer litt høyere en Besafe i en annen test, der testen tar en helhetsvurdering.

Noen tanker? 

testene jeg sikter til i innlegget:
-https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/bilstol-baby-test/ (fra januar 2021)

-https://www.best-i-test.nu/babystol (fra november 2020)

Anonymkode: d56e8...92a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(beklager litt missvisende info i tittel, man velger ikke direkte bort sikkerhet når man går for maxi-cosi, men reduserer den noe)

Skrevet

Ville ikke hengt meg opp i sånne tester, så lenge stolen er godkjent og Pluss-testet og relativt ny på markedet (dvs ikke modell fra 2007 liksom), er det bra. 

Har du prøve stolene i bilen din og sjekket at du får riktig helning? Ikke alle stoler sitter riktig i alle biler. 

Skrevet

Du må se at stolen passer i din bil. 

Anonymkode: ca0f7...7bb

Skrevet

Prøv den i bilen. Hadde også prioritert 5-punktssele.

Anonymkode: 0c476...d9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv den i bilen. Hadde også prioritert 5-punktssele.

Anonymkode: 0c476...d9f

5 punkt er helt unødvendig på så små. 

Skrevet

Takk for svar, begge setene passer i bilen..

Bruker dere mye bilstol direkte på understell?

Hva var avgjørende i valg av bilstol for dere?

TS

Skrevet

Sikkerhet, og hvor praktisk den var, og litt pris. 

Altså, man MÅ ikke velge den som kom høyest på best-i-test. De fleste bilstolene som kommer høyt opp på listen, er mer eller mindre akkurat like sikre, og mer enn gode nok. 

Det er ikke nødvendig å overtenke det. Velg en stol som har fått gode skussmål i sikkerhetstester, uten at det trenger være vinneren, og en som passer inn i deres bil, og som dere føler er praktisk. 

Noen synes det er praktisk med en stol som passer på base som kan brukes til stol nr 1 og stol nr 2, andre vil ha en stol som passer hele bilstolperioden (finnes faktisk, axkid one), osv. 

Vi har brukt bilstolen direkte på understell kanskje én eller to ganger.. Med førstemann, gjenstår å se hva som skjer med barn nr 2. Så de bilstoladapterne til vognen var rimelig bortkastede penger foreløpig 😛 

Anonymkode: d80ba...1a7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS

Får du 45 grader helning med begge stolene? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

5 punkt er helt unødvendig på så små. 

Hvor har du det fra?

Anonymkode: 53077...b14

Skrevet

Velger uten tvil sikkerhet, begge er jo gode å sitte i sikkert.

Anonymkode: c45b8...ce0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor har du det fra?

Anonymkode: 53077...b14

Noen av de stolene som kommer best ut år etter år, har 3 punktssele. Det er ikke fare for utglidning på samme måte i en babystol. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis begge får 45 grader helning så ville jeg valgt ut fra hva som er mest praktisk for dere. Begge er gode og trygge bilstoler. Vi btukte bilstol+understell veldig mye så for oss var det helt avgjørende for valget. Det aller viktigste er som sagt riktig helning. 

Anonymkode: 1e5cf...e71

Skrevet

Hvis begge får 45 graders helning i bilen går du for maxi-cosi.

De scorer likt på frontkollisjon mens maxi cosi får 4 og besafe 5 på sidekollisjon. Begge deler er gode resultater og er helt trygge valg.

Selv opplevde jeg 5-punkts som herk når de var små. Syns det var vanskelig å stramme riktig. Ingen automatikk i at 5-punkts er bedre enn 3 på babybilstol.

Å feste bilstolen på vogna er veldig viktig for mange.

Anonymkode: 5a3de...a1e

• Liker 1
Skrevet

Mulig de har endret på adapterne fra maxi cosi cabriofix til pebble, men hvis de ikke har gjort det så passer besafe sin stol på maxi cosi adaptere. 

Hadde izi go modular selv, og brukte adaptere til cabriofix på vognunderstellet. Det ser ut til at det fortsatt er samme typen adaptere, og dermed så kan begge stolene festes på understellet.

Anonymkode: 07b99...75f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS

Jeg har isofix base, synes det er helt genialt. Så stor anbefaling herfra. 

Jeg kjøpte bare den bilstolen som passet til vogna og som kan brukes fra nyfødt, og tenkte ikke mer på det enn det. Den er jo godkjent og alt det der.

Skrevet
Thea82 skrev (2 timer siden):

Jeg har isofix base, synes det er helt genialt. Så stor anbefaling herfra. 

Jeg kjøpte bare den bilstolen som passet til vogna og som kan brukes fra nyfødt, og tenkte ikke mer på det enn det. Den er jo godkjent og alt det der.

Det kan dessverre være livsfarlig for babyen din. Alle biler er ulike, og har forskjellige seter. Noen flate, noen bratte. For at en babybilstol skal være trygg og sikre barnet frie luftveier må bilstolen (med eller uten base) ha en helning på 40 til 45 grader. Noen bilstoler passer bra i noen type biler, andre ikke.

Derfor skal man ALLTIS prøve bilstolen og basen i egen bil og sjekke om den passer, så kjøper man den som får rettet mulig helling i bilen.

Selv om du får kjøpt bilstolen på det norske markedet betyr det heller ikke at det nødvendigvis er en god og trygg stol. Noen stoler har godkjenning fra mange år tilbake. F.eks Maxi-Cosi Cabriofix som fortsatt selges og er populær. Den kom vel i 2007(isj), ble kræsjtestet da og fikk strålende score da. Jollyroom selger fortsatt denne med merket "best-i-test". Den ble forøvrig testet på nytt i 2018 med de kravene som stilles nå, og gjorde det så dårlig at forbrukerrådet fjernet den fra sin liste over anbefalte stoler.

Så hvis du da bare har kjøpt Cabriofix uten å teste noen ting og har feil helling så kjører du plutselig rundt med en ganske utrygg stol. Barnet ditt kunne i allefall vært mye tryggere i en annen stol.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan dessverre være livsfarlig for babyen din. Alle biler er ulike, og har forskjellige seter. Noen flate, noen bratte. For at en babybilstol skal være trygg og sikre barnet frie luftveier må bilstolen (med eller uten base) ha en helning på 40 til 45 grader. Noen bilstoler passer bra i noen type biler, andre ikke.

Derfor skal man ALLTIS prøve bilstolen og basen i egen bil og sjekke om den passer, så kjøper man den som får rettet mulig helling i bilen.

Selv om du får kjøpt bilstolen på det norske markedet betyr det heller ikke at det nødvendigvis er en god og trygg stol. Noen stoler har godkjenning fra mange år tilbake. F.eks Maxi-Cosi Cabriofix som fortsatt selges og er populær. Den kom vel i 2007(isj), ble kræsjtestet da og fikk strålende score da. Jollyroom selger fortsatt denne med merket "best-i-test". Den ble forøvrig testet på nytt i 2018 med de kravene som stilles nå, og gjorde det så dårlig at forbrukerrådet fjernet den fra sin liste over anbefalte stoler.

Så hvis du da bare har kjøpt Cabriofix uten å teste noen ting og har feil helling så kjører du plutselig rundt med en ganske utrygg stol. Barnet ditt kunne i allefall vært mye tryggere i en annen stol.

Så bra jeg ikke har Cabriofix da:)

Skrevet
Thea82 skrev (1 time siden):

Så bra jeg ikke har Cabriofix da:)

Det var jo bare et eksempel da. Siden du sier du bare kjøpte den bilstolen som passet vogna, og ikke tenkte noe mer på det. Du kjører rundt utrygt om du har kjøpt en stol som er helt ny og scorer topp på dagens kræsj-tester, men som i bilen din har helt feil helling.

Du gir jo livsfarlige råd. Selv om du er totalt blåst når det kommer til bilsikring bør du ikke oppfordre andre til å bry seg like lite.

Rådet er kort og godt at enhver nyere babybilstol fra anerkjente produsenter som regel er trygg nok OM og bare OM du får rett helling i bilen din.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var jo bare et eksempel da. Siden du sier du bare kjøpte den bilstolen som passet vogna, og ikke tenkte noe mer på det. Du kjører rundt utrygt om du har kjøpt en stol som er helt ny og scorer topp på dagens kræsj-tester, men som i bilen din har helt feil helling.

Du gir jo livsfarlige råd. Selv om du er totalt blåst når det kommer til bilsikring bør du ikke oppfordre andre til å bry seg like lite.

Rådet er kort og godt at enhver nyere babybilstol fra anerkjente produsenter som regel er trygg nok OM og bare OM du får rett helling i bilen din.

Altså, hallo. Har du noengang hørt om en baby som er død pga feil helning? Skulle jo tro babyer døde som fluer før i tiden, ikke av kræsj, men av surstoffmangel pga feil helning. 🤦‍♀️ Trenger ikke bli helt hysterisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...