Gå til innhold

Alternativ til parkett på kjøkken (åpen løsning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg lei av parkett. Vannsøl, smuler og behov for hyppig støvsuging og rengjøring på kjøkkenet, fungerer ikke med parkett for denne småbarnsfamilien. Hva foretrekker dere å ha på kjøkkenet? Det bør sies at vi har åpen løsning mellom gang, kjøkken og stue, så vi bør nok gjerne ha det samme over alt. Er f.eks. laminat bedre når det gjelder vannsøl og riper og sånn? 

Anonymkode: d8b53...996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parkett er et helvete, og helt ubrukelig å ha på kjøkkenet, og når man har små barn. 

Laminat er mye bedre, ja. Parkett tåler veldig dårlig fuktighet, og får veldig fort riper. Vi har laminat av tøffeste sorten. Veldig slitesterkt, tåler vann, og ser pent ut og er godt å gå på. 

Vi har det i alle rom, unntatt yttergangen, hvor vi har fliser (som jeg aldri ville hatt på kjøkkenet, bare for å si det). 

Anonymkode: a99cd...f80

Skrevet

Det dummeste vi gjorde var å legge dyr parkett rett før ungen kom 🙈 vi har også åpen stue/kjøkken og den ser ikke ut lenger. Et vennepar har også dette, men de kjøpte et par meter med belegg med tretrykk og la oppå parketten på kjøkkenet. De la den innunder sokkelen. Funker som et alternativ til teppe og enklere å rengjøre. Men om dere har tenkt å legge helt nytt gulv i den åpne løsningen ville jeg nok lagt laminat ja. Men da ville jeg sørget for å kjøpe en av god kvalitet som eks pergo. Min mor la en rimelig obs-laminat og etter å ha mistet noe tungt i gulvet har det løsnet en flis fra laminaten. 

Anonymkode: 3324f...feb

Skrevet

Klikkvinyl ville vært mitt førstevalg i denne situasjonen.

Anonymkode: 074c8...dee

• Liker 2
Skrevet

Det er forresten varmekabler gjennom hele den åpne løsningen, om det har noe å si. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det valgte vi etter at parketten ble skikkelig stygg. Har ikke angret, etter 3 år er den like fin og den er veldig behagelig å gå på. 

Anonymkode: 47d7c...0a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2021 den 11.09):

Også med varmekabler?

Skrevet

Jeg har fliser, og det anbefaler jeg virkelig IKKE.

• Liker 2
Skrevet

Klikkvinyl eller laminat. Vi har sistnevnte. 

Anonymkode: 1c9b0...ea9

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Også med varmekabler?

Der bør man sjekke overflatetemperaturen på det eksisterende gulvet først. Er det parkett over gulvvarmen i dag, så pleier det å fungere fint med å legge klikkvinyl på toppen igjen.

I de fleste tilfeller tåler klikkvinylen høyere temperaturer enn det som står anbefalt.

Skrevet

Vi skal legge klikkvinyl, flere typer tåler varmekabler under. 

Anonymkode: 2a47a...e3f

Skrevet

Dere som skriver klikkvinyl, er det trelignende typer dere velger, eller? Ser disse like "ekte" ut som det laminat av god kvalitet gjør? Eller velger dere noe helt annet som ikke later som om det er tre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere som skriver klikkvinyl, er det trelignende typer dere velger, eller? Ser disse like "ekte" ut som det laminat av god kvalitet gjør? Eller velger dere noe helt annet som ikke later som om det er tre?

Valgte noe som ikke later som det er tre. 

Skrevet

Vinyl, og klikkvinyl, tåler ikke varmekabler under, og ikke direkte sol. Vi fikk ihvertfall beskjed om det der vi kjøpte gulv.

Vi kjøpte laminat. :) Nå kjøpte vi en av de to dyreste laminat man får kjøpt, Pergo. Finnes også Berry Alloc. Og alikevel, ja, det ser bra ut, og det er veldig praktisk overalt, med barn, også på kjøkkenet - men det er selvsagt ikke tregulv av utseende og kvalitetsfølelse. Jeg er alikevel fornøyd, og vi har fått samme gulv i hele huset, synes det ser bedre ut slik.

Anonymkode: ab4ad...8ac

Skrevet

Klikkvinyl tåler sol, sola skinner inn på kjøkkenet vårt og gulvet er like fint nå som da det var nytt for flere år siden. Det er heller ikke et eneste lite merke i gulvet, og det var veldig mange i parketten vi hadde før. Vi bruker kjøkkenet mye og er ikke spesielt forsiktige av oss, et gulv skal tåle hard bruk, særlig i kjøkkenet. 

Skrevet

Pergogulv, er som tregulv men ekstremt slitesterkt og tåler godt vann og røff bruk. Har det snart i alle rom, foruten kjøkken der vi har fliser (som jeg angrer på) 

Anonymkode: 11d3e...af8

Skrevet

Jeg Hadde ALDRI i livet lagt parkettgulv. Har det selv i et nybygget hus(4 år gammelt), og det har gulnet sånn, at man skulle ikke tro det. Vi skal bytte gulvet til våren, og skal legge laminatgulv istedet. Vi er en familie på seks personer, og vi er fornøyde med laminatgulvene vi har på soverommene :) 

Anonymkode: 4657e...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...