AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Jeg har en tenåring i hus, hun er 13 år og har begynt å lukte svette og vondt i hodebunn. I tillegg har småkvisene begynt å komme i ansiktet og litt tegn til fet hud. Problemet er at hun bryr seg lite om å vaske seg. Lukter hun svette tar hun bare på seg deo. Og nå har hun begynt å sminke seg, og bare smører på sminken før hun har vasket fjeset om morgenen. Jeg trenger gode råd på hvordan jeg skal snakke med henne, for frem til nå har jeg startet med å si det på en fin måte, men hun bare ignorer meg. Deretter siter jeg bestemt, vi avtaler at hun skal dusje den kvelden men når det kommer til stykket sier hun at hun ikke gidder. Også har jeg prøvd å kjefte, men det funker heller ikke (bombe, hehe). Råd mottas med stor glede! Hilsen mor Anonymkode: 1a241...d05
Enmanelskeråhate Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Det er jo vanlig å lære dem personlig hygiene lenge før de blir 13. Som å dusje etter gym og trening. Hvis de ikke driver med idrett så er det vel greit å dusje annen hver dag minimum, hva har dere drevet med? 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Dette skal jo være rutine fra før av? Dusj hver kveld eller morgen, ansiktspleie og solkrem. Si at personlig hygiene er en selvfølge og vanlig - hun må dusje hver dag og håret når det er fett/illeluktende - og ta vare på huden sin. Klarer hun ikke dette får hun ikke bruke sminke eller ha mobil med nett osv Anonymkode: 572c0...343 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Bør læres inn som rutine allerede fra skolestart, syns jeg. Så kan man supplere på med deodorant ++ når den tid kommer. Det er jo noe galt når du må avtale med en 13-åring når hun skal dusje. Pleier å være noe man krangler med en treåring om. Anonymkode: 359b9...d80 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Her er regelen at når de begynner å lukte svatte må de vaske seg under armene og i skrittet hver dag. Eldste liker ikke så godt å dusje, så hun har annenhver dag med klutvask. Mellomste foretrekker å dusje. Minste er ikke der enda, og dusjer innimellom (selvfølgelig etter gym og trening), men vi snakker om det, har funnet en deodorant hun liker som står klar. Ingen av dem har fått inntrykk at hygiene er et valg, det er en selvfølge. Viktig å fortelle at man ofte ikke kjenner lukten selv. Dersom noen lukter litt, er det helt innafor å si ifra. Guttungen glemmer ofte deo, og blir da sendt i dusjen når han lukter. De sier også ifra til oss voksne dersom de kjenner noe av oss (ytterst sjelden, men har skjedd). Det er ingen big deal, man bare hjelper hverandre. Anonymkode: 6fefa...641
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 TS her. Jeg har innført dusj og vask fra tidlig av, og minner dem (jeg har to jenter på nesten samme alder) på det hver morgen osv. Problemet nå er at eldste bryr seg lite om det. Jeg må nesten fotfølge eller dra ungen inn på badet og se på for å være sikker på at hun gidder å vaske seg. Når hun først dusjer står hun der lenge og skrubber seg inn osv. Dette er noe som "plutselig" er blitt en utfordring altså, jeg har innført renslighet siden tidlig og er veldig opptatt av å være ren osv selv Anonymkode: 1a241...d05 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette skal jo være rutine fra før av? Dusj hver kveld eller morgen, ansiktspleie og solkrem. Si at personlig hygiene er en selvfølge og vanlig - hun må dusje hver dag og håret når det er fett/illeluktende - og ta vare på huden sin. Klarer hun ikke dette får hun ikke bruke sminke eller ha mobil med nett osv Anonymkode: 572c0...343 Har inndratt skjermer ja, for å se om det motiverer henne til å dusje etter skolen i dag. Full nekt i dag tidlig. Anonymkode: 1a241...d05
Ulrikke Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Jentungen her har alltid trent mye, og etter treninger har dusjingen gått av seg selv. I perioder uten trening måtte jeg minne på mer, og gjerne mase også. Men det snudde da hun var 12-13. Nå er hun 15 og dusjer daglig, trening eller ei. Vil tro det er en fase. Skjønner det er slitsomt, men du må nesten bare fortsette som du gjør. Si at ingen vil sitte ved siden av den som lukter vondt osv, kjipt om skolekamerater merker det. Det går nok over, virker som hun har fått det grunnleggende fra hun var liten! 2
Ulrikke Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 Må legge til at hun alltid dusjer om kvelden. Om morgenen orker hun ikke. Men tidspunkt på dagen spiller jo liten rolle. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 Vi hintet litt om at dersom vi kjenner det så kjenner nok venner på skolen det også. Ikke kjekt å bli kjent som en som lukter fordi hun ikke vasker seg. Anonymkode: d5b03...de8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå