Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som begynner å bli litt lei av at alle som nå er gravide skal lage store oppslag i media og skrike så innmari høyt om at de ikke får ha far med seg på barsel hele tiden?

Sånn har det da vært under hele pandemien!! 
Jeg fødte i mai og det var akkurat det samme da. De som skal føde nå, VISSTE hva de gikk til da de valgte å droppe kondomen for snart ett år siden. 

Skal vi som ikke fikk ha partner med oss hele tiden i fjor søke om erstatning for tapt samvær også da eller? 

Nei seriøst damer, bit tenna sammen og vær fornøyd med den besøkstiden dere får. Dere er faktisk heldige!! 

Anonymkode: 8bb87...d7c

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det flere som begynner å bli litt lei av at alle som nå er gravide skal lage store oppslag i media og skrike så innmari høyt om at de ikke får ha far med seg på barsel hele tiden?

Jeg fødte i mai og det var akkurat det samme da. De som skal føde nå, VISSTE hva de gikk til da de valgte å droppe kondomen for snart ett år siden. 

Skal vi som ikke fikk ha partner med oss hele tiden i fjor søke om erstatning for tapt samvær også da eller? 

Nei seriøst damer, bit tenna sammen og vær fornøyd med den besøkstiden dere får. Dere er faktisk heldige!! 

Gravide i Norge er hysteriske i det hele tatt!!!

Anonymkode: 2f80c...156

• Liker 18
Skrevet

Jeg er gravid, og jeg er ikke hysterisk på det 🤷 Kjenner ingen gravide som er hysteriske. 

Anonymkode: aa3fc...fd9

• Liker 3
Skrevet

Typisk dette.. «meg meg meg meg og baby her kommer viiii» både på kafé, bussen og i samfunnet generelt. 

Anonymkode: 2556a...36f

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja faktisk! Akkurat de som ikke planla det forstår jeg det kam være vondt, men alle ofrer noe.

for oss som planla graviditeten inkl. Meg må nesten bare akseptere det, om ikke burde man ventet!!

Virker også som folk tenker på at OUL osv er for foreldrene , men disse undersøkelsene er for barnet.

Vi gikk på privat UL for ha en «koselig» ultralyd

Anonymkode: 4e27e...2aa

• Liker 13
Skrevet

Jeg har stor forståelse for at de fleste fødende helst ønsker å ha med far på fødsel. Men nå midt under en pandemi tenker jeg det er ekstra viktig å kunne se helheten, og ikke bare seg selv. Tenk på alle de andre sårbare pasientene på et sykehus, mange av dem aner ikke når de får reise hjem, eller om de i det hele tatt får reise hjem. En fødende skal strengt tatt innom sykehuset på en snarvisitt, og dra tilbake til familien og hjemmet sitt etter kort tid. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns folk klager for lite over konsekvensene av tiltakene. At far ikke får være med på fødselen - hvor mye reduserer det risikoen for korona på en fødeavdeling vs påkjenningen for paret og merbelastningen for de som jobber på avdelingen? Skal vi akseptere alle belastninger fordi det er en teoretisk forhøyet risiko med 0,0000000001 % for at noen blir smittet? 

Anonymkode: b4b5e...16b

Far dår da være med på fødsel, men må vente til aktiv fødsel. 
i starten var det noen som måtte føde alene

Anonymkode: 4e27e...2aa

• Liker 1
Skrevet
Nerine_ skrev (Akkurat nå):

Jeg har stor forståelse for at de fleste fødende helst ønsker å ha med far på fødsel. Men nå midt under en pandemi tenker jeg det er ekstra viktig å kunne se helheten, og ikke bare seg selv. Tenk på alle de andre sårbare pasientene på et sykehus, mange av dem aner ikke når de får reise hjem, eller om de i det hele tatt får reise hjem. En fødende skal strengt tatt innom sykehuset på en snarvisitt, og dra tilbake til familien og hjemmet sitt etter kort tid. 

En fødende gjennomgår noe av det mest sårbare de skal gjennom i livet - der de mister kontroll over seg selv og egen kropp, og der det er helsemessig gevinst både for mor, barn og helsevesenet, at hun er trygg og avslappet, slik at hormonene er på rett plass, og fødselen kan gå som normalt. Hva er sjansen for at far har korona men ikke mor? 

• Liker 24
Skrevet

TS her.

Partner får altså lov til å være med på fødselen nå, og til og med komme på besøk noen timer hver dag på barsel.

Dette er mye bedre enn slik det var under forrige lockdown, så det er poenget mitt. Det er ikke snakk om å føde alene. 
Å være alene på barsel tåler man, når det er snakk om å bekjempe et livsfarlig virus og redde liv. For hver time partner er innom sykehuset øker smittefaren, med alt man tar på, bruk av toalett/vask, snakker med ansatte osv. Det er på tide å slutte å tenke på seg selv og heller tenke på de syke som faktisk er på sykehuset ufrivillig.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En fødende gjennomgår noe av det mest sårbare de skal gjennom i livet - der de mister kontroll over seg selv og egen kropp, og der det er helsemessig gevinst både for mor, barn og helsevesenet, at hun er trygg og avslappet, slik at hormonene er på rett plass, og fødselen kan gå som normalt. Hva er sjansen for at far har korona men ikke mor? 

Det er ikke alltid sånn at alle under samme tak blir smittet. Også er det kanskje litt forskjell på å ha en koronasyk pasient på en liten fødestue, kontra to. 

Jada, fødsel er spesielt, men det er ikke så vanvittig lenge siden samtlige kvinner fødte uten partner tilstede. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her.

Partner får altså lov til å være med på fødselen nå, og til og med komme på besøk noen timer hver dag på barsel.

Dette er mye bedre enn slik det var under forrige lockdown, så det er poenget mitt. Det er ikke snakk om å føde alene. 
Å være alene på barsel tåler man, når det er snakk om å bekjempe et livsfarlig virus og redde liv. For hver time partner er innom sykehuset øker smittefaren, med alt man tar på, bruk av toalett/vask, snakker med ansatte osv. Det er på tide å slutte å tenke på seg selv og heller tenke på de syke som faktisk er på sykehuset ufrivillig.

Er det noen som sier noe annet da? Voldsomt så engasjert du er i noe som ikke gjelder deg? Har du ikke nok med baby og familieliv? 

• Liker 7
Skrevet

Viste du at pandemien skulle vare så lenge altså? Har du spåkule, ts? 

Jeg viste nemlig ikke det da jeg ble gravid i mai, ikke viste jeg hvor stort og alvorlig verdens problem denne sykdommen ville bli heller. 

Ikke er jeg hysterisk over at far ikke får være med heller, jeg synes det er synd bare. Jeg synes det er synd at far går glipp av eventuelt de tre første døgnene i livet til barnet sitt. 

Slutt å kall det hysteri bare fordi det er en gravid som sier det. 

• Liker 28
Skrevet
iek28 skrev (Akkurat nå):

Er det noen som sier noe annet da? Voldsomt så engasjert du er i noe som ikke gjelder deg? Har du ikke nok med baby og familieliv? 

Hva vet du om at det ikke angår meg?

• Liker 2
Skrevet

Syntes det er værre med de som klager, på de som klager. «Jeg overlevde så da må alle andre gjøre det også, det var værre for meg så vær så stille du, pappaen min er sterkere enn pappaen din, ædda bædda buse» ... 

Gå å lek med babyen din istedenfor å bry deg så med alle andre Ts. 

Anonymkode: ce5ff...812

• Liker 20
Skrevet (endret)
Lillemorbare skrev (34 minutter siden):

Jeg viste nemlig ikke det da jeg ble gravid i mai, ikke viste jeg hvor stort og alvorlig verdens problem denne sykdommen ville bli heller. 

Ikke er jeg hysterisk over at far ikke får være med heller, jeg synes det er synd bare. Jeg synes det er synd at far går glipp av eventuelt de tre første døgnene i livet til barnet sitt. 

Enig med deg! 
Jeg hadde heller ikke sett for meg at pandemien skulle bli så langvarig når jeg ble gravid i fjor sommer. Og jeg er heller ikke hysterisk, men synes også det er veldig synd - og håper selvsagt at ting letter frem mot fødsel. Og det må da vel være lov?
Jeg er førstegangsfødende, skal nok klare meg alene om det kommer til stykket, men det er klart jeg ønsker å ha tryggheten i min kjære der hele veien slik som alle andre sikkert skulle ønske de kunne. 
Dessuten har jeg til gode å se holdbare argumenter mot at far ikke skal kunne delta under hele fødselsopplevelsen. 

I tillegg synes jeg argumentet om at "man skal ikke så mange år bak i tid før samtlige kvinner fødte uten partner tilstede" er helt bak mål. I dagens samfunn er de fleste vordende fedre en del av graviditeten fra begynnelse til slutt, så hvordan svangerskaps/fødselsomsorgen og den generelle innstilling til kvinner/menn under graviditet og fødsel var i nitten-pil-og-bue, er helt irrelevant. 

Det jeg er mer lei av for tiden er "jeg fikk ikke, da unner jeg ikke deg det heller"- innstillingen som ser ut til å være så vanlig nå. 

Endret av EmKay
Skriveleif
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns folk klager for lite over konsekvensene av tiltakene. At far ikke får være med på fødselen - hvor mye reduserer det risikoen for korona på en fødeavdeling vs påkjenningen for paret og merbelastningen for de som jobber på avdelingen? Skal vi akseptere alle belastninger fordi det er en teoretisk forhøyet risiko med 0,0000000001 % for at noen blir smittet? 

Nettopp. "Vanlige" pasienter kunne få besøk av hvem som helst, egentlig, ikke bare familiemedlemmer (slik var det ihvertfall i flere måneder i sommer og i høst). Men far måtte alltid vente til aktiv fødsel... 

Det er helt forståelig med koronatiltak, men de bør jo være logiske, synes jeg. 

Anonymkode: d40cd...7ec

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, Lillemorbare said:

I mai trodde jeg kanskje ikke det,  men i juli var det ganske åpenbart.

Anonymkode: a2964...cab

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nettopp. "Vanlige" pasienter kunne få besøk av hvem som helst, egentlig, ikke bare familiemedlemmer (slik var det ihvertfall i flere måneder i sommer og i høst). Men far måtte alltid vente til aktiv fødsel... 

Det er helt forståelig med koronatiltak, men de bør jo være logiske, synes jeg. 

Anonymkode: d40cd...7ec

Her fikk man ikke besøk som vanlig pasient med mindre man var døende 

Anonymkode: a2964...cab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...