Gå til innhold

Ikke brukt sminke på 2 år. Må alt av sminke kastes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje dere med peiling på sminke kan svare meg på dette?

Jeg bruker skjeldent sminke, og pga. mammaperm og koronahjemmekontor har jeg ikke brukt sminke nå på 2 år. Nå rydder jeg, og jeg lurer på om alt må kastes?

Sminke har gjerne holdbarhet bare 6-12 mnd etter at det er åpnet, og det er vel pga bakterievekst? Gjelder det også ting som såvidt er brukt? Maskara er åpenbart at kastes når den er så gammel, men kan man feks tørke av øverste lag av øyeskygger og pudder og bruke dem trygt? Alt av koster etc, er det greit å bruke videre bare det vaskes? 

Noe annet man bør tenke på når man rydder i sminke..?

Anonymkode: 59f30...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste sminka mi er over 10 år og fungerer like bra. Ikke noe feil med huden min etter bruk. 

Anonymkode: 0dde6...ef5

• Liker 2
Skrevet

Pudderprodukter kan man ofte bruke lengre enn 2 år.

Mascaraen er vel ubrukelig uansett, og andre kremprodukter. 

Du merker det når de blir tørre og kjipe. 

Anonymkode: b1fc3...49a

• Liker 1
Skrevet

Eksperten sier så, men tror all sminken min er minst 3 år, sminke er sjelden i bruk her i hus.

Anonymkode: d384d...cc2

Skrevet

Jeg hadde nok kastet alt som var åpnet ja. 

Anonymkode: e3fe8...be9

Skrevet

Hadde også kastet det som allerede er åpnet.

Anonymkode: cbc18...3c4

Gjest EndaEnGang
Skrevet

Jeg hadde sett det an. 

Kostene kan du bare vaske, det burde uansett gjøres jevnlig. Jeg har koster som er flere år gamle. 

Flytende foundation blir ofte for seig etter en stund, men jeg hadde brukt den om den fungerte. Spesielt de som kommer på tube, da jeg ikke ser noen grunn til at det skulle være mye bakterievekst der. Det samme gjelder egentlig tørt pudder. Jeg bruker rene koster, så føler ikke det er så skittent der. 

Mascara og annen øyesminke hadde jeg vært litt mer forsiktig med. Kjipt å få pink-eye😅

Skrevet

Hadde kastet flytende øyesminke, og sett an resten.

Anonymkode: 1c305...92d

• Liker 1
Skrevet

Hadde kastet det. Man merker ikke noe til at det kryr av bakterier helt til det plutselig kommer i kontakt med et sår som blir kjempeinfisert. 

Anonymkode: a1fc9...d9f

• Liker 2
Skrevet

Øyenskygger og div andre produkter som er presset pudder, kan desinfiseres med spray🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...