Gå til innhold

Offentlig skole-informasjon om barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor ikke i Norge akkurat nå, og her jeg bor har barna uniform. Jeg skal kanskje flytte tilbake til Norge når mitt barn skal begynne på skole, evt. før ( Er gravid så dette er endel år til ) .  Jeg las en artikkel om at man ikke burde poste bilder av barn i uniform på nett, da "visse folk" kan se de, og da vet de hvor barna går på skole, og har fullt navn og bildet av barnet. 

Men noen jeg kjenner i Norge sa at det er da ikke noe å bekymre seg over, for all den infoen er offentlig i Norge uansett. 
Er såpass lenge siden jeg har gått på skole der, at dette visste jeg virkelig ikke.
Er dette sant? Er det offentlige sider der man kan se bilde, navn og skole på barna?

Anonymkode: c48e9...3d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, lokalavisene har alltid bildeserie av årets førsteklassinger. Navn, skole og klasse

Anonymkode: 4a3da...f14

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke det. 

Anonymkode: ec0ae...e2a

• Liker 1
Skrevet

Nei. 

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 93d3a...0b2

• Liker 1
Skrevet

Nei, det stemmer ikke.

Anonymkode: 234aa...1d0

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke sant! 
Det finnes (flere enn man tror) barn i Norge som bor på skjult adresse, eller det av annen grunn er noen som ikke skal vite hvor barna befinner seg. 
Foreldre som har besøksforbud f.eks. Dette er ikke offentlig noe sted, men de andre foreldrene i klassen får jo klasselister og klassebilder, men mindre man ber om å bli unntatt fra dette. (Eller mulig man krysser av for at man godkjenner det når barna begynner på skolen - det husker jeg ikke)

Anonymkode: beb1a...597

Skrevet

Det er ikke offentlig, og hvis man ønsker, kan man reservere seg mot at barnas bilder blir distribuert i lokalaviser, interne skriv på skolen eller internett. (Men får et skjema når man skriver inn barnet der man må krysse av for om man ønsker å reservere seg mot slikt )

Anonymkode: 6dde3...246

• Liker 1
Skrevet

Det er tull. Du må faktisk skrive under på at skolen skal få lov til å ta bilder til nettsider og plakater bare til bruk i klasserommet. Så her har man kontroll. 

• Liker 2
Skrevet

Klasselister med navn regnes som offentlig og deles ut.  Elever som bor på hemmelig adresse eller lignende taes bort.

Du må og skrive under på om skolen kan bruke bilder av barnet. 
Det stemmer at lokalavisene publiserer bilde av førsteklassingene. Det kan du reservere deg mot.

Jobber med disse tingene på skole.

Anonymkode: 22491...599

Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke sant. De lokalavisene som har bildeserier har bare lov til det hvis alle foreldre har samtykket, og da er det selvfølgelig greit. Det er heldigvis ikke vanlig at lokalaviser publiserer slikt. Jeg har aldri hørt om det annet enn fra et bittelite sted hvor alle kjenner alle uansett. I større byer er det ikke vanlig. 

Anonymkode: c76cd...9f7

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, lokalavisene har alltid bildeserie av årets førsteklassinger. Navn, skole og klasse

Det tviler jeg veldig sterkt på at er sant. Vi bor på Romerike, og jeg har aldri sett det her i løpet av de mange årene vi har bodd her. Har heller ikke opplevd det påståtte fenomenet der mine foreldre bor. Jeg følger godt med i lokalavisene begge steder.

Har skolebarn selv, og har aldri møtt på spørsmålet. 

I Norge er skole og barnehager veldig nøye på å ikke publisere bilder av barn uten tillatelse fra foreldre. Media må spørre disse instansene om de har tillatelse fra foreldre først. 

Da vårt barn gikk i barnehage fikk jeg ikke lov å ta bilder av mitt barn sammen med andre barn i barnehagen på grunn av personvern. Det var som en vanlig forelder.

I mitt arbeid har jeg møtt på personer som bor i krisehjem, og personer som har spesielle koder mtp beskyttelse fra det offentlige. Slikt er folk generelt mye mer oppmerksom på at kan forekomme, nå enn før, er min oppfatning.

Anonymkode: db59b...b99

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klasselister med navn regnes som offentlig og deles ut.  Elever som bor på hemmelig adresse eller lignende taes bort.

Du må og skrive under på om skolen kan bruke bilder av barnet. 
Det stemmer at lokalavisene publiserer bilde av førsteklassingene. Det kan du reservere deg mot.

Jobber med disse tingene på skole.

Anonymkode: 22491...599

Nja, er det lov? Det har de ikke lov til hos oss, det måtte vi foreldre ta ansvar for og selv skrive navn og adresse som lærer kunne printe opp, men de hadde ikke lov til å gi ut opplysninger uten at vi aksepterte. 

Samme på SFO, der måtte vi og gi de lov til å gi telefonnummer og slikt ut til folk på andre avdelinger. Så her går ingen opplysninger ut uten at det er godkjent av oss foreldre, slik det skal være.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tviler jeg veldig sterkt på at er sant. Vi bor på Romerike, og jeg har aldri sett det her i løpet av de mange årene vi har bodd her. Har heller ikke opplevd det påståtte fenomenet der mine foreldre bor. Jeg følger godt med i lokalavisene begge steder.

I Norge er skole og barnehager veldig nøye på å ikke publisere bilder av barn uten tillatelse fra foreldre. Media må spørre disse instansene om de har tillatelse fra foreldre først. 

Da vårt barn gikk i barnehage fikk jeg ikke lov å ta bilder av mitt barn sammen med andre barn i barnehagen på grunn av personvern. Det var som en vanlig forelder.

I mitt arbeid har jeg møtt på personer som bor i krisehjem, og personer som har spesielle koder mtp beskyttelse fra det offentlige. Slikt er folk generelt mye mer oppmerksom på at kan forekomme, nå enn før, er min oppfatning.

Her er det i lokalavisen. Senest i høst 

Anonymkode: eff19...3cd

• Liker 1
Skrevet

Klasselister, navn og bilder etc. er ikke offentlig. Den/de som har foreldreansvar (juridisk ansvar) for barnet må aktivt samtykke til utgivelse / publisering av dette 

Anonymkode: 47b62...f82

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det i lokalavisen. Senest i høst 

Anonymkode: eff19...3cd

Det er det ikke her heller, det har det aldri vært, verken her i byen eller på bydene rundt. Det hadde ikke jeg synes var greit 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Det er det ikke her heller, det har det aldri vært, verken her i byen eller på bydene rundt. Det hadde ikke jeg synes var greit 

Det er ikke lov uten foresattes samtykke. Unntaket er når bildet / informasjonen er av allmenn interesse. Fek. når prinsesse Ingrid Alexandra begynte i 1.klasse. Det kan opplyses om og publiseres bilde av. At Rita fra Os har begynt i 1.klasse er ikke av allmenn interesse og krever samtykke. 

Anonymkode: 47b62...f82

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De gjør det her i alle fall: https://www.f-b.no/klassebilder-fra-samtlige-1-klasser-i-fredrikstad-rade-og-hvaler/g/5-59-1966539

Anonymkode: 68080...e3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det sant. 

Men man kan reservere seg mot det, hvis man av ulike grunner trenger det. 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 timer siden):

Nja, er det lov? Det har de ikke lov til hos oss, det måtte vi foreldre ta ansvar for og selv skrive navn og adresse som lærer kunne printe opp, men de hadde ikke lov til å gi ut opplysninger uten at vi aksepterte. 

Samme på SFO, der måtte vi og gi de lov til å gi telefonnummer og slikt ut til folk på andre avdelinger. Så her går ingen opplysninger ut uten at det er godkjent av oss foreldre, slik det skal være.

Jo, det er lov. Men hver skole velger selv hvordan de vil tolke loven, men klasselister er et offentlig dokument. 

Anonymkode: 4f53e...1be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...