AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Jeg er ganske interiørinteressert, men har små barn, og jeg skjønner at det gir mer slitasje på hus og møbler. Barn skal få lov å være barn her. Likevel har vi en del ting vi gjør for at det skal være mest mulig rent og pent her hjemme. Når jeg ammer har jeg gulpekluter under barnet for å beskytte sofaen, eldstebarnet må alltid vaske munn og hender etter måltid, ingen spiser i sofaen, vi spiser ved spisebordet slik at alt enkelt kan vaskes av osv. Men så har vi selvsagt kontakt med andre småbarnsfamilier, som har andre regler.. jeg syns på en måte det er fint at de slapper av hos oss og finner seg til rette, men hvordan skal jeg reagere når foreldrene ikke vasker munnen/hendene på barnet (som er veldig grisete!) og lar de gå og leke i sofa osv? Eller skifter bleie i sofaen vår? Eller gir babyen smoothie i sofaen vår? Ammer uten beskyttelse og så spruter det morsmelk/gulp i sofaen? Eller ikke bruker bordbrikke til tross for at jeg har lagt de frem? Skjærer opp mat rett på kjøkkenbenken vår uten å bruke skjærebrett? Jeg kjenner at dette stresser meg litt, og jeg syns rett og slett det er litt ekkelt... det er jo ting vi hele tiden er bevisst på selv for at det ikke skal bli altfor grisete/stygt her, og jeg syns andre babyer sin gulp og bleier er enda eklere enn vår egen.. jeg syns det er helt greit med grising så lenge det er på bord og stoler som er enkle å vaske av, men syns det er veldig rart at folk lar barna sine grise i andres sofa? Hvordan håndterer man sånt??? Anonymkode: 898aa...352 12
cattleya Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Ååå! Dette sliter jeg med også! Men seriøst, skjære rett på kjøkkenbenken uten noe under, den var drøy! Jeg har ikke noen god løsning annet enn at jeg sier til mitt barn husk å legge brikke under, og så håpe at andre tar hintet, jeg er rimelig konfliktsky🥺 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Sier ifra på en vennlig og ikke-dramatisk måte at "kan du være så snill å skifte bleie på badet? Vi liker ikke bleieskift i sofaen her". "Oisann, jeg ser Oline-Theander er litt skitten på hendene, kunne du vasket henne før det blir fingermerker og gris på møblene?". Du har lov å si ifra, og det er helt greit å bare gjøre det på en rett frem måte, uten å lage en greie av det. Anonymkode: 9c8f5...705 44
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Jeg unngår å ha besøk av sånne mennesker og besøker heller dem Anonymkode: 92ddc...e3b 10
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Jeg tror noen gjør det med vilje fordi de egentlig er misunnelige på dere Anonymkode: 12537...6db
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 Dette er ting jeg mener man bare kan si rett ut, på en hyggelig måte. Anonymkode: ca5ea...5a5 12
Gjest Fnuggolina Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Det med å bytte bleie i sofa osv er jo generelt uakseptabelt og drøyt. Men- å pirke på bordbrikke ved måltid.....da hadde jeg heller bare kjøpt en voksduk som jeg la på før de kom. Du får bare si at du ikke mater i sofaen/skifter bleier. At små barn går i sofaen er vel helt normalt? Hvordan skal sofaen bli skitten av det? Enkelte av tingene du nevner her er normal høflighet - men noe gjør deg også til en ganske rigid person å besøke. Jeg har og designermøbler/dyrere ting, men ett sted må man faktisk begynne å tenke at det er til for å brukes. Normal folkeskikk får holde om du ønsker besøk. Og ikke minst et OK hjem for egne barn å vokse opp i. Men angående ammingen: hva forventer du? Gulpeklut, eller ikke amme i en sofa i det hele tatt? Endret 27. januar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Jeg hadde bare tatt en våtserviett og vasket hender og ansikt på barnet med et smil. Ikke gjør det til noe stor sak, gjør det som den største naturlighet akkurat som du gjør med dine egne. Anonymkode: da1fb...28b 20
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 Jeg er ikke så fryktelig fin på det selv, men en del av det du lister opp her er uakseptabelt. Hvem faen bytter bleier i en sofa? Det finnes vel bad de kan låne? Og det er vanlig folkeskikk å vaske hender/munn til små barn om de er skitne. Bruk av gulpeklut og forsåvidt. Hadde aldri falt meg inn å gjort det samme når jeg er på besøk hos andre. Og legger verten frem glassbrikker, bruker man de... Anonymkode: 4fbb5...278 11
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 Fnuggolina skrev (7 minutter siden): Det med å bytte bleie i sofa osv er jo generelt uakseptabelt og drøyt. Men- å pirke på bordbrikke ved måltid.....da hadde jeg heller bare kjøpt en voksduk som jeg la på før de kom. Du får bare si at du ikke mater i sofaen/skifter bleier. At små barn går i sofaen er vel helt normalt? Hvordan skal sofaen bli skitten av det? Enkelte av tingene du nevner her er normal høflighet - men noe gjør deg også til en ganske rigid person å besøke. Jeg har og designermøbler/dyrere ting, men ett sted må man faktisk begynne å tenke at det er til for å brukes. Normal folkeskikk får holde om du ønsker besøk. Og ikke minst et OK hjem for egne barn å vokse opp i. Men angående ammingen: hva forventer du? Gulpeklut, eller ikke amme i en sofa i det hele tatt? Bordbrikke er til sofabordet, hvis noen har med seg drikke. Det er et bord som lettere får merker. Jeg skrev ikke at ikke barn får gå i sofaen? Jeg skrev at de leker i sofaen uten å tørke seg rundt munnen og vaske hendene. Her i huset er det lov med putekrig osv, det er bare det å gjøre det med grisete hender jeg ikke ønsker. Jeg ammer selv i sofaen, men bruker gulpeklut. Jeg syns det er helt greit med amming i sofaen, så lenge man passer på at det ikke spruter morsmelk og gulp direkte på sofaen. Dette er lett å forebygge med en gulpeklut. Jeg er fullt klar over at ting blir grisete og at uhell skjer, men de tingene jeg forventer er utrolig små ting som gjør det mye lettere å holde det greit her hjemme. Jeg tror ikke barna mine får en tøff oppvekst av å ha gulpeklut under seg ved amming eller å vaske hender og munn etter måltid. TS. Anonymkode: 898aa...352 17
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 Jeg skjønner deg godt. Jeg vasker barna som er på besøk dersom ikke foreldre gjør det selv. Eller henter en klut og sier, her kan dere låne en klut. Anonymkode: 29955...6c6 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #12 Skrevet 27. januar 2021 Du gir beskjed så klart. Her får alle barn beskjed om å vaske seg etter mat og all spising skjer ved spisebordet. Er det ei venninne som begynner å skifte på ungen sin i sofaen får hun beskjed om å gå på badet. Mitt hus og mine regler. Du får øve på å si i fra. Anonymkode: b9626...3c5 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #13 Skrevet 27. januar 2021 Folk er ekle.... Unngår besøk hjemme, pga folk som dette. De få gangene vi har besøk er det fordi vi føler vi "Må" Anonymkode: 51b9e...c36 3
Raven.Writingdesk Skrevet 27. januar 2021 #14 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg tror noen gjør det med vilje fordi de egentlig er misunnelige på dere Anonymkode: 12537...6db AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg unngår å ha besøk av sånne mennesker og besøker heller dem Anonymkode: 92ddc...e3b AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men så har vi selvsagt kontakt med andre småbarnsfamilier, som har andre regler.. *snip* men syns det er veldig rart at folk lar barna sine grise i andres sofa? Hvordan håndterer man sånt??? Anonymkode: 898aa...352 Å huff. Jeg avskydde å besøke slike med holdninger som dere da jeg hadde baby og småbarn. Følte vi måtte gå på tå rundt dem og barna kunne knapt puste uten å være til bryderi eller byrde. Jeg er også over middels interessert i interiør men evner da å tenke praktisk, spesielt da vi var i småbarnsfasen. Det må være utmattende å være småbarn å leve i glasshus. Både for barn og foreldre. Når vi kjøpte sofa valgte jeg en som var flott men også praktisk. - Hvem vil seg selv så vondt at de kjøper en tøysofa når de nettopp har etablert familie? Arvegods og dyrere knusbare ting ble satt i høyden, noe ble faktisk satt bort frem til den minste var over tre år. Da var det stas å ta frem tingene igjen. Jeg skjønner hvorfor mange mødre ender opp med både depresjon, angst og familieliv går ad undas når man ikke evner å senke skuldrene og prioritere i en slik livsfase. TS: du får gjøre som amerikanerne: trekke inn sofaen din i gjennomsiktig plast. Kanskje klarer du da å nyte besøket fremfor å irritere deg over søl. 3
Perleugla Skrevet 27. januar 2021 #15 Skrevet 27. januar 2021 Jøss, gjør folk dette? Skifter bleie på barn i andres sofa? Lar grisete barn klatre o sofa? Si i fra om at bleier skiftes på badet og man vasker seg om man er grisete. Det er vel helt vanlig folkeskikk? 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #16 Skrevet 27. januar 2021 Før jeg leste så jeg for meg at du var hysterisk, men det du nevner her hadde jeg også reagert på. Det virker som at vennene dine er usedvanlig grisete og frekke?! Jeg ville forsøkt å si fra der og da på en høflig måte, og noen ganger bare late som at du tror de bare ikke vet at du har skjærefjøl eller bordbrikker. -Her er en skjærefjøl du kan skjære brødet på! -Her har du en bordbrikke til glasset ditt! -Kom hit alle barn og vask hendene før dere hopper i sofaen! (Bare si fra til alle barna i plenum som om det er en gruppeaktivitet) Når det gjelder bleieskift vet jeg ikke hvordan man kan si fra på en måte som ikke fornærmer, men der bør du bare spørre rett ut om de kan bruke stellebordet på badet istedenfor sofaen. Når det gjelder amming vet jeg ikke, men du kunne evt lagt pledd over sofaen før de kommer på besøk så du kan vaske pleddene istedenfor sofaen. Anonymkode: bc33e...74a 10
Perleugla Skrevet 27. januar 2021 #17 Skrevet 27. januar 2021 Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden): Å huff. Jeg avskydde å besøke slike med holdninger som dere da jeg hadde baby og småbarn. Følte vi måtte gå på tå rundt dem og barna kunne knapt puste uten å være til bryderi eller byrde. Jeg er også over middels interessert i interiør men evner da å tenke praktisk, spesielt da vi var i småbarnsfasen. Det må være utmattende å være småbarn å leve i glasshus. Både for barn og foreldre. Når vi kjøpte sofa valgte jeg en som var flott men også praktisk. - Hvem vil seg selv så vondt at de kjøper en tøysofa når de nettopp har etablert familie? Arvegods og dyrere knusbare ting ble satt i høyden, noe ble faktisk satt bort frem til den minste var over tre år. Da var det stas å ta frem tingene igjen. Jeg skjønner hvorfor mange mødre ender opp med både depresjon, angst og familieliv går ad undas når man ikke evner å senke skuldrene og prioritere i en slik livsfase. TS: du får gjøre som amerikanerne: trekke inn sofaen din i gjennomsiktig plast. Kanskje klarer du da å nyte besøket fremfor å irritere deg over søl. Det er jo greit å klatre i sofa, men at man vasker hender og munn etter man har spist. Og man skifter ikke bleie på barn i andres sofa. Det er bare uforskammet. 17
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #18 Skrevet 27. januar 2021 Jeg er nøye i mitt eget hjem, liker å ha det rent og ryddig. Har to bekjente som er på besøk her et par ganger i året. Jeg vet at de ikke er som meg, og tenker rett og slett ikke over renslighet på samme måte. Jeg holder øye med dem som en hauk når de er her. Prøver å ikke pirke for mye, men velger ut det «viktigste» å kommentere🙈 F.eks gikk vi en tur ute og det var vått. Vedkommende gikk bare rett inn med skoene, slik som hjemme hos seg selv. Da sa jeg noe ala: åh nå var det så vått ute at det er best å ta av skoene så ikke parketten blir våt. Prøvde da å si det slik at det hadde være greit hvis det ikke var vått ute, selvom jeg aldri går med sko inne. Personen griser også mye smør og pålegg🙉 men det må jeg bare ignorere, og rydde opp i etterpå. Vasker også over hele huset etter at de har vært her. De er ikke ekle mennesker, men begge bor på gårder, så de har et litt annerledes liv enn meg. Anonymkode: 839ba...fa1 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #19 Skrevet 27. januar 2021 5 minutter siden, Raven.Writingdesk said: Å huff. Jeg avskydde å besøke slike med holdninger som dere da jeg hadde baby og småbarn. Følte vi måtte gå på tå rundt dem og barna kunne knapt puste uten å være til bryderi eller byrde. Jeg er også over middels interessert i interiør men evner da å tenke praktisk, spesielt da vi var i småbarnsfasen. Det må være utmattende å være småbarn å leve i glasshus. Både for barn og foreldre. Når vi kjøpte sofa valgte jeg en som var flott men også praktisk. - Hvem vil seg selv så vondt at de kjøper en tøysofa når de nettopp har etablert familie? Arvegods og dyrere knusbare ting ble satt i høyden, noe ble faktisk satt bort frem til den minste var over tre år. Da var det stas å ta frem tingene igjen. Jeg skjønner hvorfor mange mødre ender opp med både depresjon, angst og familieliv går ad undas når man ikke evner å senke skuldrene og prioritere i en slik livsfase. TS: du får gjøre som amerikanerne: trekke inn sofaen din i gjennomsiktig plast. Kanskje klarer du da å nyte besøket fremfor å irritere deg over søl. Det er da ikke å leve i glasshus at man unngår å bytte bleie i sofaen, ikke spiser i sofaen og vasker hender og ansikt etter måltid? Alt det TS lister opp ser jeg på som helt normal renslighet og normal oppførsel både på besøk hos andre og hjemme hos seg selv. Det trenger ikke føles rigid eller hysterisk med mindre man bestemmer seg for at det er det. TS du må bare si ifra, synes de tingene du listet opp er helt normale ting å reagere på, jeg ville aldri gjort noe av det borte hos andre og ville sagt ifra om noen gjorde det hos meg. Vi bruker også brikker under glass på stuebordet vårt fordi det er et gammelt arvemøbel og når jeg har gjester setter jeg frem brikke når jeg gir dem drikke, eller gir dem en brikke dersom de skulle ha med seg selv. Ingen blir sure for det og om de er så hårsåre at de reagerer på det så får de bare gjøre det altså. Noen er jo veldig oppsatt på at det skal være så "fritt" og "avslappet" at jeg føler de blir omvendt, at de lager problemer av enkle ting som ikke er et problem (feks er det ikke noe problem å legge en brikke under glass, men det blir et problem om de fokuserer på hvor "lite avslappet" det er. Det som ER avslappet i min mening er jo å bare gjøre som huseier sier uten å lage meg styr eller greier rundt det) Anonymkode: d240d...512 11
cattleya Skrevet 27. januar 2021 #20 Skrevet 27. januar 2021 Det vanskeligste er når det er foreldrene som legger opp til sånn oppførsel. Husker vi hadde et besøk som gav 2 åringen sin et knekkebrød med makrell i tomat og satte han ned på gulvet for å gå rundt med det🤪😖😱🤦🏼♀️ Altså jeg korrigerer gjerne barn, men å korrigere voksne menneskers barneoppdragelse forran barna sitter langt inne for min del🥺 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå